Empresa i Treball

event_note Nota de premsa

INDÚSTRIA

Un estudi de la Generalitat identifica 1.700 startups a Catalunya

• Segons un estudi d’ACCIÓ, l’ecosistema d’startups a Catalunya genera 17.500 llocs de treball i compta amb una forta presència de fundadors i treballadors estrangers

• Segons l’informe, el 85% de les startups preveu créixer aquest 2021 tot i la pandèmia

• El 66,5% de les startups treballen amb tecnologies vinculades a la indústria 4.0 com el ‘big data’, el ‘cloud’, la intel·ligència artificial i l’Internet de les Coses, principalment

• En els darrers cinc anys Barcelona ha captat més de 2.800 milions d’euros d’inversió en startups i s’ha consolidat com el 3r hub de la Unió Europea en nombre de rondes de finançament

La Generalitat de Catalunya, a través d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement- ha identificat 1.708 startups a Catalunya. És una de les conclusions d’un estudi d’ACCIÓ basat en les dades de la plataforma digital Barcelona&Catalonia Startup Hub, un directori que recull empreses d’un màxim de 10 anys de vida, amb models de negoci escalables, repetibles i aplicables en entorns globals i orientades a un creixement ràpid. Pots consultar l’informe en aquest enllaç.

Així, segons l’estudi, s’han identificat un 13,5% més que l’any 2019, tot i que cal tenir en compte que en alguns casos pot tractar-se d’empreses creades amb anterioritat però detectades i incorporades al directori l’any 2020. En tot cas, l’evolució posa de manifest el creixement i consolidació d’aquest ecosistema d’empreses a Catalunya, ja que el 2020 s’han identificat un 60% més d’startups de les que hi havia al directori fa cinc anys (2016).

Radiografia de les startups a Catalunya

Aquestes 1.708 empreses, tal com recull el document, són responsables de 17.500 llocs de treball a Catalunya, amb una ocupació mitjana per empresa de 10 treballadors i amb un fort component internacional. Així, el 26% dels treballadors d’startups a Catalunya són estrangers, un 20% en el cas dels fundadors. Aquesta presència internacional a les startups catalanes ha anat incrementant els darrers anys, mostra de l’atractiu de Barcelona en la captació de talent internacional.

La majoria de professionals internacionals que treballen en empreses emergents catalanes provenen de l’Europa occidental (47% del total) en àmbits com la tecnologia (27%), les vendes (23%) i les operacions (17%). Pel que fa a l’experiència prèvia dels fundadors, l’estudi apunta que el 45% dels fundadors ja comptava amb experiència prèvia en la creació d’empreses emergents.

Des d’un punt de vista sectorial, les startups catalanes es dediquen principalment a les TIC (22% del total), l’oci (21%) i la salut (17%).

Sectors on operen startups a Catalunya | FONT: ACCIÓ

De fet, amb el 66,5% del total, és rellevant el nombre d’empreses emergents que treballen amb tecnologies vinculades a la indústria 4.0. Ho fan en tecnologies com el big data (13% del total de les startups catalanes), el núvol (13%), la intel·ligència artificial (11%) o l’Internet de les Coses (9%).

Principals tecnologies de les startups | FONT: ACCIÓ

Pel que fa al finançament, l’informe destaca que en els darrers cinc anys Barcelona ha captat més de 2.800 milions d’euros d’inversió en startups i que s’ha consolidat com el 3r hub de la Unió Europea en nombre de rondes finançament -amb més de 1.000 rondes en els darrers cinc anys-, només per darrera de París i Berlín. De fet, l’estudi apunta que 3 de cada 4 startups de les 1.700 identificades per ACCIÓ ha aconseguit finançament en algun moment de la seva vida. Un 26% de les rondes d’inversió captades per aquestes empreses emergents han estat superiors al milió d’euros.

Fases de finançament de les startups identificades  | FONT: ACCIÓ
Fases de finançament de les startups identificades | FONT: ACCIÓ

D’aquesta manera, Barcelona s’ha consolidat com el quart hub d’startups de la Unió Europea per darrera de Berlín, París i Amsterdam segons StartupBlink, que analitza la quantitat i qualitat d’startups, així com l’entorn empresarial i la massa crítica. De fet, segons Startup Heatmap Europe, Barcelona continua ocupant per quart any consecutiu la segona posició a la Unió Europea com a hub preferit per crear-hi una startup, només per darrera Berlín.

Les startups i la Covid-19

De fet, l’informe subratlla la robustesa i bones perspectives de l’ecosistema d’startups catalanes tot i la pandèmia, segons els resultats d’un sondeig d’ACCIÓ que recull l’estudi. En concret, el 85% de les empreses emergents assegura veure el 2021 amb optimisme amb una millora en els seus resultats. Un 9% espera mantenir els resultats del 2020 i només un 6% es planteja tancar l’empresa o bé reduir la mida o la facturació.

Pel que fa al 2020, segons el sondeig, el 69% de les startups ha incrementat o no ha tingut canvis significatius en la seva activitat arran de la pandèmia. Així, el 34% de les startups declaren haver millorat la seva activitat l’any 2020, mentre que un 35% no reporta cap canvi significatiu i un 31% ha vist disminuïda la seva activitat.

El sondeig posa de manifest que la Covid-19 ha afectat de manera desigual l’activitat de les empreses emergents catalanes en funció del seu sector: les startups que declaren haver disminuït la seva activitat són principalment dels àmbits dels viatges i l’oci (13,4% del total), mentre que les que l’han incrementat són del sector de la salut (15,5% del total).

El Govern a les xarxes
banner acords