Les aerolínies implanten passaports Covid abans que la UE posi en marxa l'oficial
El IATA Travel Pass és un passaport Covid voluntari que fan servir una trentena de companyies

Les aerolínies s'avancen al passaport Covid europeu amb un passi digital per volar

Són voluntaris i permeten digitalitzar els tràmits per acreditar una PCR negativa o que s'està vacunat per poder viatjar

RedaccióActualitzat

Mentre no arriba el passaport Covid o certificat verd de la Unió Europea, previst per al juny, les aerolínies han començat a implantar certificats digitals d'immunització del coronavirus.

Són voluntaris i, remarquen les companyies aèries, fan més simple el tràmit d'acreditar una PCR negativa o la vacunació, perquè es digitalitza. A més, pensen que dona més garanties que les dades no han estat falsificades.

Vueling ha estat l'última companyia i la primera de baix cost que s'ha afegit al passaport de la IATA, l'Associació Internacional del Transport Aeri, que engloba 290 companyies responsables de la major part del trànsit aeri mundial.

Com a prova pilot, l'aerolínia començarà a fer servir el IATA Travel Pass aquest divendres, 7 de maig, en un vol de Barcelona cap a Zuric. La prova es farà en les connexions entre aquestes dues ciutats, fins al dia 30.

Calum Laming, director de Client de Vueling, ha remarcat que aquesta prova pretén fer "més fàcil i àgil" el tràmit per viatjar, digitalitzant-lo. "No és obligatori per ningú", comenta.

 

Com funciona el passaport Covid per volar amb la IATA

El funcionament del IATA Travel Pass és el següent. Una setmana abans del vol, l'aerolínia envia un correu electrònic als passatgers per convidar-los a descarregar-se l'aplicació gratuïta al mòbil. El client s'hi ha de registrar per crear un compte a l'app i vincular-hi el passaport. Després ha de reservar cita per fer-se la prova de Covid-19 en alguns dels laboratoris o centres col·laboradors.

Les aerolínies implanten passaports Covid abans que la UE posi en marxa l'oficial
El passaport Covid de IATA és digital i l'usuari s'estalvia dur els certificats en paper

 

Un cop rebi els resultats de la prova, la IATA confirma que el passatger compleix els requisits sanitaris exigits al lloc de destinació. Un cop a l'aeroport, el viatger només ha d'ensenyar, abans d'embarcar, el missatge de confirmació "OK per viatjar" del IATA Travel Pass. No cal que porti el certificat en paper, però sí la resta de documentació, com ara el DNI, passaport o visat, que necessiti per viatjar.

Iberia el va començar a fer servir a l'abril, en vols entre Espanya i l'Uruguai.

 

El certificat europeu, a l'estiu

El IATA Travel Pass és una mesura prèvia a la implantació, a l'estiu, del certificat europeu, que ha de salvar la temporada turística de l'estiu, ha de facilitar la mobilitat entre països i reactivar vols.

El Certificat Verd Digital, que és com s'ha batejat el passaport Covid de la UE, serà digital o en paper i inclourà un codi QR perquè es pugui llegir electrònicament. Serà bilingüe, en la llengua del país emissor i en anglès. El govern espanyol ha insistit que no serà "un requisit per viatjar" ni un passaport, sinó un "document de viatge" i "un mecanisme que facilitarà la mobilitat".

Mentre no arriba, s'han posat en marxa iniciatives com la de les aerolínies. Dins de la IATA hi ha empreses com Emirates, Iberia, Qatar Airways, Swiss o Singapore Airlines, per exemple. El director d'aquest última empresa a Espanya i Portugal, Kai Jie Yeo, defensa els avantatges dels passis com aquest:

"Permeten reduir els errors que fan els passatgers quan fan el 'check-in' i quan escanegen la documentació. I també redueix falsificacions de documents com certificats de vacunació o tests PCR."

 

Des de la IATA subratllen que els passaports són "mesures temporals que ajudaran a restablir la connectivitat". "Un cop la situació pandèmica millori i el risc baixi, òbviament, això no seria necessari", argumenta Rafael Schvartzman, vicepresident de IATA a Europa.

Les aerolínies destaquen que, davant d'un estiu encara sense un estàndard mundial per viatjar, les restriccions i obligacions per entrar a cada país depenen dels governs.

Sobre la privacitat de les dades, a la IATA remarquen que el control de les dades queda "sempre en mans del viatger", perquè no s'emmagatzemen de forma centralitzada, i és el viatger que dona permís per ensenyar la verificació a una companyia aèria o a les autoritats.

L'app del passaport Covid de la IATA està disponible per a iPhone a l'Apple App Store i es preveu que, a mitjans de maig, també arribi a Google Play Store per als mòbils Android.

 

 

 

ARXIVAT A:
AeroportsMobilitatCoronavirus
Anar al contingut