Què implica alliberar les patents de les vacunes i qui en podria produir?

La indústria farmacèutica manté que té capacitat per triplicar la producció i garantir la immunitat de grup, però alguns experts pensen que acabaran cedint la patent

RedaccióActualitzat

L'anunci dels Estats Units que és favorable a la suspensió temporals de les patents perquè es puguin fabricar més vacunes de la Covid ha obert un debat amb condicionants polítics i econòmics. D'una banda, la Unió Europea s'ha declarat "disposada a debatre" el tema, tot i que Alemanya, per exemple, s'hi oposa. I des de Brussel·les remarquen que, per incrementar la producció, cal que els països fabricants no en limitin l'exportació.

A la pràctica, però, què suposa alliberar les patents? Com es fa? Les farmacèutiques hauran de ser compensades? I com es garanteix que altres laboratoris faran vacunes segures? Moltes preguntes que hem intentat contestar amb l'ajuda dels experts.

Daniel Prieto-Alhambra, professor de Farmacoepidemiologia de la Universitat d'Oxford, ha qualificat de "notícia històrica" l'anunci de l'administració de Joe Biden, tot i que ha admès que l'augment de la producció de vacunes no seria ràpid:

"Produir vacunes no és una tasca fàcil. Però segur que algun efecte tindrà. Mentre es pugui mantenir el control de qualitat i de la fabricació d'aquestes vacunes i estigui molt clara la línia de responsabilitat de qui produeix cada vacuna, a mi em sembla que és una bona notícia."

Les empreses agrupades a FarmaIndustria avisen que tenen capacitat i recursos suficients per triplicar la producció i assegurar la immunitat de grup.

Alerten que per fer aquestes vacunes cal una tecnologia específica, sobretot en el cas de les de Moderna i Pfizer que fan servir la tècnica d'ARN missatger, i que les patents serveixen per garantir la qualitat i la fiabilitat. "No és la solució a l'accés a les vacunes de forma ràpida i equitativa i pot comportar greus efectes no desitjats", afirmen en un comunicat.

Cedir la patent per evitar mals majors?

Alguns experts creuen que això no és problema i que hi ha mecanismes per controlar processos, materials i producte final.

També defensen que les grans farmacèutiques acabaran cedint, elles mateixes, de manera voluntària la patent, com apunta el catedràtic d'Economia de la Universitat Pompeu Fabra, Guillem López-Casasnovas, que preveu que hi hagi acords de compensació:

"La indústria acceptarà voluntàriament l'aixecament de la patent i ja es faran entre ells, entre la "Big Pharma", ja es faran algun acord de compensació. Perquè la reputació que generaria un tancament per la seva banda quan els països més desenvolupats o associats en general t'ho estan demanant, seria pitjor el remei que la malaltia."

Fer-ho voluntàriament evitaria que al final ho decidís l'Organització Mundial del Comerç (OMC). Això seria establir un precedent que la indústria considera un perill.

Mentre el debat és viu, organitzacions com Metges sense Fronteres demanen als països de l'OMC que continuen vetant l'exempció que canviïn la seva postura. Creuen que aquesta és una mesura per combatre la pandèmia a escala global.

David Noguera, president de Metges sense Fronteres a Espanya, subratlla que hi ha motius ètics i de salut per alliberar les patents:

"Ara queda el pas definitiu, que és fabricar-ne al màxim possible, que actualment no ho estem fent. Avui estem parlant d'una producció de 3.000 milions de dosis per a un total de necessitat de 14.000 milions. És a dir, necessitaríem dos o tres anys, i aquest retard simplement no ens el podem permetre per ètica, per solidaritat, però també per una gestió de risc."

L'Índia, que des de fa unes setmanes és un dels epicentres de la pandèmia, tindria plantes i capacitat per produir vacunes si se n'alliberen les patents.

ARXIVAT A:
VacunesCovid-19Coronavirus