Salut

Els infectats lleus poden fer anticossos la resta de la vida

Troben en la medul·la òssia un reservori de cèl·lules plasmàtiques de llarga durada que en reactivaria la producció en cas de reinfecció

Cal veure què passa amb asimptomàtics i greus

Un estudi publicat a la revista Nature demostra per primera vegada que les persones que han passat una infecció lleu de la Covid són capaces de produir un tipus de cèl·lules immunes que habilitarien la fabricació d’anticossos contra el SARS-CoV-2 durant la resta de les seves vides.

Tot i que la base de la investigació és reduïda, es tracta d’una bona notícia que podria canviar el paradigma del que coneixíem fins ara. En les primeres recerques sobre el nou coronavirus, alguns investigadors van veure que el nivell d’anticossos (proteïnes capaces d’evitar que el virus entri a les cèl·lules) començaven a decaure quatre mesos després de la infecció. Això va fer pensar que la protecció natural, i també la conferida per les vacunes, podria tenir una data de caducitat.

Ali Ellebedy, immunòleg de l’Escola de Medicina de la Universitat de Washington i autor principal d’aquest nou l’estudi, apunta que el descens d’anticossos després d’una infecció és normal, però que no tendeixen a desaparèixer sinó a estabilitzar-se, ja que el sistema immunitari conserva un cert nombre de cèl·lules productores d’anticossos que estan preparades per reconèixer una nova infecció i protegir-se’n.

En aquest nou estudi, Ellebedy ha buscat (i trobat) la presència de cèl·lules plasmàtiques de vida llarga en la medul·la òssia. Es tracta d’unes cèl·lules que es generen per recordar diferents característiques d’un patogen quan aquest entra al cos, com ara la característica proteïna S del coronavirus. Aquestes cèl·lules immunitàries es queden a la medul·la òssia com un equip de reforç de seguretat i, si el coronavirus reaparegués, començarien a fabricar més anticossos contra ell. La recerca publicada a Nature ha trobat la presència d’aquestes cèl·lules immunitàries en 15 dels 18 pacients a qui van poder prendre mostres.

Aquest recurs immunitari, complementari a les ja descrites cèl·lules B de memòria, ja ha demostrat gairebé 20 anys d’eficàcia amb el primer SARS, descrit el 2002. D’aquí que immunòlegs consultats per aquest diari considerin “força raonable” que s’aconsegueixi l’anhelada immunitat de per vida. Amb tot, caldrà comprovar-ho, i també què passa amb els asimptomàtics o amb qui passa la Covid greu.

Un de cada cinc catalans ja té la pauta completa

Un milió i mig de catalans, el 19,8% de la població, ja ha completat la pauta de vacunació contra la Covid, mentre que el 37% té almenys una dosi. La franja de 50 a 59 té un 60% de vacunats un cop.

La vacunació dels temporers de l’Ebre arrenca avui

Els temporers de la fruita dolça de les Terres de l’Ebre començaran a vacunar-se avui. Els primers a rebre el vaccí monodosi de Janssen seran els de les tres empreses que ho han sol·licitat.

L’epidèmia s’atura però la pressió sanitària cau més

La socialització fa que creixin els contagis i els marcadors pandèmics, com el risc de rebrot (112, 5 més que ahir) i la IA14 (110, +1). En canvi, gràcies a la vacunació, hi ha 19 crítics i 57 ingressats menys.

Els nascuts entre el 1972 i el 1976 ja reben el vaccí

Aquest matí comença la vacunació a persones d’entre 45 i 49 anys, després que ahir ja poguessin agafar cites. L’increment de dosis ha permès a Salut retallar terminis previstos inicialment.

Mesures més laxes a partir de demà

Aquest divendres entraran en vigor les noves mesures que el Procicat va acordar ahir, entre les quals destaca l’ampliació de l’horari d’activitat de bars i restaurants fins a la una de la matinada, una hora més que fins ara, que també serà aplicable a activitats culturals, esportives, botigues de conveniència i comerços annexos a gasolineres. També augmenta del 50% al 70% l’aforament en locals de venda al detall i a les zones comunes i de pas dels recintes comercials, al mateix temps que es permet l’ús de les zones infantils d’aquests centres. A més, el nou límit del 70% de la capacitat també s’aplicarà als mercats no sedentaris, als equipaments cívics amb ventilació reforçada, a les activitats de joc i a les instal·lacions i equipaments esportius. A banda, les fires i parcs d’atraccions podran obrir al 50% i es permetrà menjar i beure només en espais públics habilitats, com ara àrees de lleure, de descans i de pícnic, mantenint el límit de deu persones.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)