Vés al contingut

La vacuna contra la COVID-19 d’IQS-URL avança a fase preclínica

31.05.2021

Dilluns, 31 de maig de 2021. El projecte d'IQS-URL per a prevenir la infecció per Covid-19 en pacients sans, CoviNanoVax, ha aconseguit la fase preclínica. Així ho van anunciar el director general d'IQS-URL i líder del projecte, el Dr. Salvador Borrós, i la Dra. Cristina Fornaguera, del Departament de Bioenginyeria d'IQS, en un acte virtual celebrat a IQS el passat 20 de maig. L'acte va ser organitzat conjuntament per Fundació Empreses IQS i AIQS Alumni.

CoviNanoVax destaca per ser una vacuna de mRNA basada en nanopartícules polimèriques com a vectors de la vacuna, la qual cosa permet prevenir la infecció del SARS-CoV-2. Actualment, el projecte ha avançat a la fase de recerca preclínica no reguladora, per la qual cosa ha estat testada en models murins. Els investigadors estimen que el procediment de síntesi de lots grans de nanopartícules finalitzarà al setembre, per la qual cosa la fase preclínica reguladora culminaria el març de 2022.

El projecte està molt enfocat cap a la tecnologia utilitzada en la síntesi del mRNA i aprofita tot el seu potencial com a plataforma. Tan sols canviant la seqüència del mRNA encapsulat, la vacuna es pot adaptar a noves variants del SARS-COV-2 que sorgeixin. Així mateix, el seu mecanisme es podria adaptar per a altres usos més enllà de prevenció de la COVID-19, com podria ser la immunoteràpia per al càncer.

Negociant partnering per a passar a la fase d'assaig clínic

Per avançar a la fase d'assaig clínic, en el qual la vacuna és provada en humans, és necessària una inversió d'1,5 milions d'euros. IQS-URL està en converses amb diferents companyies per a establir un acord de partnering, pel qual es pugui finançar aquesta i les següents etapes.

"El nostre objectiu és desenvolupar la pròxima generació de vacunes, no sols per a la Covid-19, sinó també per a altres aplicacions, com la inmunocologia", assegura el Dr. Salvador Borrós.

Des del seu inici, el projecte va ser reconegut per les principals administracions públiques com una de les principals recerques sobre la Covid-19. Per això, l'abril del 2020 va rebre un finançament de 193.000 € en la Convocatòria de projectes i investigacions sobre el SARS-CoV-2 i la Covid-19, promoguda pel Ministerio de Ciencia e Innovación y el Instituto de Salud Carlos III, per a dissenyar el prototip de vacuna i tenir la prova de concepte fins als estudis en fase preclínica no reguladora.

Marta Tena León
Directora de Comunicació i Màrqueting Corporatiu
IQS-URL
Tel. 93 267 20 00