Salut

Departament de Salut

Els nascuts entre el 1987 i el 1991 ja poden demanar cita per vacunar-se a partir de dilluns

query_builder   23 juny 2021 12:43

event_note Nota de premsa

• Cabezas: “l’augment dels contagis entre els més joves ens preocupa i segurament es deu a l’increment de la mobilitat”
  • El 30% de població a Catalunya ja té la pauta completa de vacunació
  • S’han administrat més de 6 milions de vacunes a Catalunya

A partir de dilluns 28 de juny, els nascuts entre els anys 1987 i 1991 ja podran demanar cita per vacunar-se contra la Covid-19. Així ho ha anunciat des del Vall d'Hebron Barcelona Hospital Campus la secretària de Salut Pública, Carmen Cabezas, qui ha destacat que volen “apropar-se als grups més joves i fer-ho de manera endreçada”.

En aquesta línia Cabezas ha apuntat que els preocupa especialmentels grups d’edat més joves, d’entre 10 i 29 anys, ja que han observat unaugment dels contagissegurament relacionat amb l’increment de la mobilitat i el tancament dels instituts. Per contra, la incidència de contagis entre majors de 50 anys, d’hospitalitzacions i de persones ingressades a les UCI està disminuint, un fet que s’atribueix a quèl’estratègia de vacunació sempre ha buscat vacunar primer les persones amb més risc de complicacions”.

Pel que fa a la incidència de les variants a Catalunya, les dades demostren que la variant alfa està disminuint la seva presència. En canvi, i segons dades del laboratori de la Vall d’Hebron, la variant deltaja representaria un 32%”. Segons Cabezas, l’augment d’aquesta soca explicariaaquesta major transmissibilitat i incidència entre els joves”.

Aquesta setmana hi ha previst que arribin un total de 602.550 vacunes a Catalunya i l’objectiu, com sempre, és anar-les posant amb agilitat. De fet, Cabezas ha assenyalat que “fins ahir s’havien posat el 91,6% de les vacunes rebudes que són més de 6 milions” i que “justament ahir es va batre el rècord d’administració de dosis, en vam posar 116.000”. A hores d’ara ja hi ha un “30% de la població que té la pauta completa de la vacuna”.

L’estratègia de vacunació també s’apropa a aquelles persones que tenen més dificultat d’accés als recursos sanitaris, ja sigui per barreres idiomàtiques o digitals. Mitjançant la xarxa comunitària i aprofitant actes d’aquests grups, aquesta setmana es van posar més de 700 vacunes en una celebració de la comunitat filipina al Raval; així com 618 dosis més al barri de Rocafonda a Mataró. Unes accions que necessiten de la “implicació dels líders d’aquestes comunitats i entitats” segons Cabezas i que “s’està duent a terme a tot el territori”.

La infecció en casos de persones vacunades és baixíssim” segons Cabezas. En els casos de les persones amb una dosi hi ha un índex de reinfecció del 0.23%, mentre els que porten la pauta completa és de 0,12%. Unes dades que indiquen “una efectivitat altíssima de la vacuna i la certesa que normalment són casos menys greus que no requereixen d’hospitalització o unitat de cures intensives”. Pel que fa les reinfeccions es calcula que el percentatge és de 1’1%, tot i ser una dada a l’alça ja que poden haver-hi falsos positius o positius prolongats. La xifra s’ha calculat a partir d’aquells casos que van passar la malaltia, es van negativitzar i després de 60 dies han tornat a tenir una prova positiva.

La secretària de Salut Pública també ha donat dades del certificat Covid digital de la Unió Europea. Catalunya és la comunitat que més certificats s’ha descarregat fins avui, en total 681.655. La majoria,  658.000, corresponen a persones que ja s’han vacunat, uns 22.000 a persones que han passat la malaltia en els últims sis mesos i uns 900 a persones que s’han fet la prova.

Per la seva banda, Magda Campins, cap de Medicina Preventiva i Epidemiologia de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, ha fet balanç sobre la vacunació enfront la COVID-19 a persones d’alt risc ateses als hospitals catalans. Des del 16 de febrer, els 40 hospitals de Catalunya han administrat 274.718 dosis a aquest grup de pacients vulnerables. Ha destacat que “hi ha hagut una gran acceptació de la vacuna entre aquest grup de pacients d’alt risc”.

Els hospitals catalans van començar vacunant als pacients trasplantats. Campins ha donat dades de pautes complertes per demostrar el grau de compromís d’aquests pacients amb la vacuna. Per exemple, el 90% dels trasplantats renals ja tenen les dues vacunes; el 89,9%, en el cas dels trasplantats hepàtics; el 91% dels trasplantats de cor, i prop del 93% dels trasplantats pulmonars.

També hi ha hagut una gran acceptació entre les persones que fan diàlisis. Els hospitals catalans han anat vacunant als més de 4.400 pacients que realitzen aquest tractament i les unitats mòbils s’han traslladat a altres centres. Els següents grups en vacunar-se van ser els pacients amb patologies oncològiques, immunodeprimits i d’alt risc.

Campins s’ha mostrat també satisfeta amb el grau de vacunació entre els professionals sanitaris. Catalunya ha vacunat ja 193.000 professionals sanitaris, un 88% ja té la pauta complerta i un 91% una vacuna. “En els pròxims dies arribarem a més del 90% del col·lectiu sanitari vacunat amb les dues dosis”, ha avançat.

Vídeo roda de premsa 23/06:

Codi d’accés: T8n $% ifE

Imatges