Acció Exterior i Unió Europea

Imatge de recurs d'una vacuna.

Catalunya aporta 290.000 euros a la iniciativa COVAX per a una distribució mundial justa i equitativa de les vacunes contra la COVID-19

query_builder   25 juny 2021 15:44

event_note Nota de premsa

• El Govern se suma als 190 països que participen al mecanisme per contribuir a una solució global de la pandèmia que no deixi enrere els països més empobrits
  • La consellera Alsina posa en valor el multilateralisme i recorda que calen solucions globals als reptes globals com la COVID-19
  • El conseller Argimon recorda que la COVID-19 “és una pandèmia i la vacunació ha de ser global per aconseguir la veritable immunitat”

El Govern de Catalunya ha aportat 290.000 euros a la iniciativa multilateral COVAX, que treballa per a la distribució justa i equitativa de la vacuna contra la COVID-19 amb l’objectiu de contribuir a una solució global de la pandèmia que no deixi enrere els països més empobrits. COVAX forma part de l’Accelerador de l’Accés a les Eines contra la COVID-19, una aliança llançada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) l’abril de 2020 amb la República de França, la Comissió Europea i la Fundació Bill & Melinda Gates. El Govern, a través de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD) i la Direcció General d’Afers Globals, dona suport així a l’Aliança GAVI, que coordina el projecte juntament amb l’OMS i la Coalition for Epidemic Preparedness Innovation (CEPI). Actualment, 190 països participen al mecanisme COVAX: 98 economies d’ingressos alts i 92 economies d’ingressos mitjans i baixos.

La iniciativa COVAX pretén actuar com una plataforma de governs, organitzacions de salut globals, productors de vacunes, científics, sector privat i societat civil per donar suport a la recerca, el desenvolupament i la producció dels tractaments i vacunes contra el coronavirus, així com negociar-ne els preus. COVAX, de fet, és l’única iniciativa que treballa per assegurar que totes les persones del món puguin accedir a la vacuna independentment de la seva riquesa. La previsió inicial és tenir dos mil milions de dosis disponibles a finals del 2021 per protegir la gent de risc, els col·lectius vulnerables i el personal sanitari que es troba a primera línia.

La pandèmia de la COVID-19 és un repte global i, per això, la solució també ha de ser global”, ha afirmat la consellera d’Acció Exterior i Transparència, Victòria Alsina, en referència a la iniciativa COVAX, a la qual Catalunya s’hi suma com una “acció de país” al costat dels 190 països que participen al mecanisme. Malgrat ser un projecte ambiciós, i l’únic que treballa per aconseguir un accés ampli a la vacunació, “som conscients que COVAX és només una part de la solució definitiva”, ha alertat Alsina, que ha advocat per continuar gestant més accions internacionals. En aquest sentit, la consellera ha assenyalat que el multilateralisme és “essencial en aquest món complex i canviant”. En un moment en què el coronavirus ha fet evident la vulnerabilitat i la interdependència de tots els éssers humans, “la cooperació internacional esdevé un element imprescindible per a un present i un futur que no deixi ningú enrere”, ha subratllat la consellera. Així ho assenyala, de fet, l’Agenda 2030, que ha posat de manifest la interdependència i la corresponsabilitat global en els problemes i les solucions, i la necessitat d'aliances entre actors diversos a escala mundial.

Des del Departament de Salut s’ha insistit, des del primer moment, que la COVID-19 “és una pandèmia i per aconseguir la desitjada immunitat de grup, la vacunació ha de ser global”, ha apuntat el conseller de Salut, Josep Maria Argimon. En aquest sentit, la iniciativa COVAX és un bon punt de partida per controlar aquesta pandèmia que ha posat de relleu la importància de la solidaritat entre els diferents països per frenar la seva evolució i evitar rebrots.

Amb l’aportació de 290.000 euros, el Govern de Catalunya contribueix al sosteniment de la iniciativa multilateral, que, malgrat els esforços, encara es troba infrafinançada. Aquesta acció de l’executiu va en la línia d’una resolució del desembre de 2020 del Parlament de Catalunya sobre la suma d’esforços en la comunitat internacional perquè la vacuna contra la COVID-19 sigui considerada bé global.

El Govern a les xarxes
banner acords