02/08/2021

Deepsea Numerical és la nova empresa de la URV que integra les noves tecnologies amb l’anàlisi i regeneració de la vida marina

Té una eina que recull un gran volum de dades del fons marí i les analitza amb un programari propi

Projecte de repoblació de posidònia en el qual han participat membres de l'start-up Deepsea Numerical.

Establir paràmetres dels canvis que es produeixen a la costa i al fons marí al llarg del temps permet planificar-hi actuacions de millora. Per fer-ho cal la tecnologia i la capacitat analítica de què disposa la nova empresa derivada (spin-off) de la Universitat Rovira i Virgili, Deepsea Numerical, SL., que ofereix serveis basats en la informació i l’anàlisi de dades de la vida marina obtingudes amb tecnologia capdavantera. L’empresa de base tecnològica pot recollir un gran volum de dades del fons marí de la costa, que després analitza amb un programari propi. A més a més, genera mapes  batimètrics (que representen el fons submarí mitjançant corbes de nivell), de plantes fanerògames, de corrents i de biodiversitat unificats en un mapa interactiu de dues i tres dimensions. La suma de l’històric d’aquestes dades permet analitzar la progressió o pèrdua dels recursos marins.

Aquesta iniciativa es crea després d’anys de treballs d’alguns integrants de l’equip per regenerar el medi marí. Els socis fundadors de Deepsea Numerical, SL, Gabriel Quiroga, responsable del club de busseig Diving Center Tarraco, i Quim Roca, responsable de l’empresa de construcció de biòtops Stone Serveis, S, han sumat els seus esforços amb els de l’investigador del Departament de Química Física i Inorgànica de la URV Vladimir Baulin, que també és expert en anàlisi d’imatges, pilot de dron aeri i submarí i un dels creadors del programari registrat per la Universitat que analitza les imatges. Finalment, s’ha afegit a l’equip Ramon Margalef, professional del sector de la gestió de residus amb experiència en l’economia circular.

L’eina que ha desenvolupat Vladimir Baulin permet crear mapes detallats actualitzats amb la utilització de drons aeris i submarins, satèl·lits, dades, plànols i mapes desenvolupats per l’empresa o tercers. Aquesta informació està disponible en una base de dades preparada per analitzar-la amb mètodes d’aprenentatge profund (algoritmes que simulen el funcionament bàsic del cervell).

Laboratoris submarins

Aquesta nova empresa derivada de la URV té diferents projectes en marxa. D’una banda, està creant camps submarins d’experimentació o laboratoris per fer estudis, com ara la creació d’un nou material fruit de “la digestió del carbonat càlcic, que, després d’una complexa reacció amb bacteris, es genera el que podríem anomenar una pedra viva, molt similar al corall”, explica Quim Roca. D’aquí neix una col·laboració amb el primer productor europeu de carbonat càlcic, Reverte Minerals, les pedreres del qual tenen l’origen en un mar de corall.

D’una altra, el segon gran projecte, resumeix Vladimir Baulin, és la creació de la xarxa de laboratoris submarins oberts per a investigadors de tot el món. Els laboratoris, repartits en diferents llocs i diverses profunditats estan equipats amb sensors i càmeres que poden servir per recollir dades massives i monitorar la fauna marina i els canvis climàtics.

Prototip de laboratori submarí obert a tots els investigadors del món.

Replantació de posidònia

De fet, cada vegada es farà més necessari que les administracions públiques i les parts interessades tinguin una radiografia clara de la costa perquè el bosc marí implicat en el processament del CO2 de l’aigua, garant de la biodiversitat marina, està en clara regressió. Baulin i Roca ho exemplifiquen: “L’estudi que vam fer al litoral de l’Hospitalet de l’Infant ens va donar com a resultat que s’havia mort el 50% de la posidònia a la zona del port i el 10% a la zona de la cala d’Oques en deu anys.” A la platja del Miracle de Tarragona les xifres són similars i, en realitat, és un problema comú a la Mediterrània.

A l’esquerra, mapa de la posidònia a l’Ametlla de Mar, i a la dreta, degradació de posidònia a la zona del Port de l’Hospitalet de l’Infant.

“Hem constatat la pèrdua de biodiversitat, però alhora estem esperançats pels bons resultats obtinguts durant les proves de repoblació que hem fet”, apunta Roca. Així, els treballs que pot dur a terme l’empresa de base tecnològica de la URV permeten resoldre aquests problemes instal·lant biòtops submarins com a suport a la replantació de posidònia. Amb el suport del Centre de Tecnologia Ambiental, Alimentària i Toxicologia (TecnATox) de la URV, Deepsea Numerical analitza els materials idonis per crear les estructures de biòtops marins per assegurar que siguin biodegradables, sense contaminants ni plàstic. Així, a Tarragona l’empresa experimenta amb lloses de formigó biodegradable, que protegeix la posidònia replantada pel club de busseig Diving Center Tarraco després dels temporals.

Equip emprenedor de l’spin-off Deepsea Numerical, SL., amb la rectora de la URV, Maria José Figueras.

La Unitat de Valorització de la Fundació URV ha donat suport a DeepSea Numerical en la constitució com a spin-off de la URV. Així mateix el projecte ha rebut el suport de la Càtedra sobre el Foment de l’Emprenedoria i la Creació d’Empreses de la URV, que assessora i acompanya les iniciatives emprenedores.