1/9/21 · Recerca

Investigadors de la UOC creen una tecnologia de localització alternativa al GPS per a interiors

Els experts desenvolupen un algorisme que permet combinar diferents tecnologies per localitzar objectes i persones en entorns tancats

El projecte Angular Technologies ha estat finalista de la novena edició de l'SpinUOC, la jornada d'impuls de l'emprenedoria, la innovació i la transferència de la UOC
La tecnologia de la UOC permet la localització a interiors d'espais complexos com les mines (foto: Paul Carmona @sydneylens / unsplash.com)

El llançament del sistema de posició global (GPS, de l'anglès global positioning system) durant la dècada dels noranta va marcar una fita en els sistemes de geolocalització. Malgrat el seu èxit inqüestionable, aquest sistema no funciona en llocs on els senyals dels satèl·lits no existeixen. D'aleshores ençà, s'ha intentat sense èxit trobar una tecnologia equivalent al GPS —universal, precisa i de baix cost— que funcioni en recintes tancats. Davant la gran dificultat de trobar una única tecnologia universal, investigadors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) han desenvolupat un algorisme que permet combinar diferents tecnologies per millorar la localització d'objectes i persones en interiors.

«El nostre sistema utilitza un enfocament innovador a aquest problema: en lloc de cercar una única tecnologia que funcioni en totes les situacions, proposem emprar una combinació de diferents tecnologies que actuen de manera col·laborativa, és a dir, intentant aprofitar la informació útil que cadascuna d'aquestes pot aportar en cada escenari particular», explica Marc Guerrero, investigador del grup Wireless Networks (WiNE), de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3), que, juntament amb els també investigadors del mateix grup Guillem Boquet, el catedràtic dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació i líder de WiNe Xavier Vilajosana i Borja Martínez, ha impulsat Angular Technologies. Aquest projecte ha estat un dels finalistes de la novena edició de l'SpinUOC, la jornada d'impuls de l'emprenedoria, la innovació i la transferència de la UOC, coordinada per la plataforma Hubbik.

Marc Guerrero presenta Angular Technologies a l'SpinUOC 2021

Adaptar la solució a cada necessitat

Un sistema que permeti localitzar objectes o fer posicionament d'actius en temps real podria estalviar recursos, temps i diners a indústries, hospitals i institucions de qualsevol mena. El problema al qual s'enfronten els investigadors és que la localització en interiors produeix, en paraules de Guerrero, «un efecte semblant al que té lloc als laberints de miralls: els múltiples reflexos en els diferents miralls d'un mateix objecte fan que sigui molt difícil d'identificar d'on prové el senyal».

Davant d'aquestes dificultats, els fabricants i els proveïdors de solucions de posicionament s'han focalitzat tradicionalment en una única tecnologia adaptada per a cada entorn particular, per la qual cosa en la gran majoria de casos és «o molt difícil o molt car adaptar aquesta solució a altres entorns», destaca Guerrero. En canvi, el sistema d'Angular Technologies es caracteritza per una gran flexibilitat, ja que permet integrar diferents tecnologies de diversos fabricants i proveïdors gràcies a un algorisme de combinació de tecnologies heterogènies desenvolupat per l'equip de la UOC. «Aquest plantejament l'anomenem confidence filtering: la idea no és únicament agregar estadísticament informació que prové de diferents tecnologies, sinó purgar a cada moment les fonts d'informació que no s'estan mostrant fiables», ressalta l'investigador.

Aquest algorisme permet d'adaptar la solució de posicionament a cada situació i necessitat, ja que, segons explica l'investigador, «a vegades, un posicionament poc precís pot ser acceptable, com per exemple saber si un pacient és en una determinada habitació d'hospital o en una altra, mentre que en altres casos ens caldrà més precisió, com per exemple per trobar una eina en un taller».

A més, ja que la solució d'Angular Technologies combina de manera transparent diferents tecnologies, es poden oferir solucions que també s'adaptin al pressupost dels possibles clients. «El nostre sistema ens permet de trobar el millor balanç de precisió i cost. Per exemple, podem sectoritzar l'àrea de localització i fer servir en sectors menys importants tecnologies menys precises però de baix cost, i en sectors crítics, localitzadors més precisos però més cars», destaca Marc Guerrero.

Segons els investigadors, un altre dels avantatges de funcionar com un agregador de diferents tecnologies és que el sistema es pot «ampliar fàcilment amb tecnologies complementàries quan calgui, així que en el futur es podran anar incorporant noves tecnologies en funció de requisits específics dels nostres clients».

Els laboratoris de la UOC, banc de proves

La tecnologia ja s'està provant a les instal·lacions de la UOC i els investigadors esperen tenir un prototip amb les característiques suficients per presentar-lo als primers clients aquesta tardor. «Una vegada completada aquesta fase tenim previst desplegar la tecnologia en altres entorns. Per això, estem buscant empreses interessades a col·laborar amb nosaltres i que ens serveixin d'entrada en els diferents sectors», conclou l'investigador.

Aquesta recerca de la UOC afavoreix l'objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) 9, d'indústria, innovació i infraestructura.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció entre la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital. Els més de 500 investigadors i 51 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu. #25anysUOC

Experts UOC

Contacte de premsa