Una sanitària vacuna un home al punt de vacunació massiva de Fira de Barcelona, el mes de maig passat (ACN/Blanca Blay)

Els més grans de 70 anys rebran la tercera dosi de la vacuna a partir del 25 d'octubre

La Comissió de Salut Pública aprova administrar una dosi de reforç a partir de sis mesos després d'haver rebut la pauta completa

RedaccióActualitzat

A partir del 25 d'octubre es començarà a administrar la dosi de reforç de la vacuna contra la Covid-19 a les persones de més de 70 anys.

L'administració de la tercera dosi es farà quan faci sis mesos que van rebre la pauta completa. La dosi de reforç que se subministrarà serà d'una vacuna ARNm, és a dir, de les de Pfizer i Moderna.

Així ho ha aprovat la Comissió de Salut Pública reunida aquest dimarts a la tarda, amb dotze vots a favor (entre els quals Catalunya), cinc abstencions i dos vots en contra, corresponents a la Comunitat de Madrid i Galícia. L'objectiu és augmentar la protecció de les persones més vulnerables, segons explica el Ministeri de Sanitat.

En aquesta línia, després dels més grans de 70 anys, podria començar l'administració de la dosi de reforç a les persones de més de 65 anys, segons ha informat l'agència Efe.

L'Agència Europea de Medicaments (EMA) va avalar dilluns una dosi de reforç del fàrmac de Pfizer/BioNTech per a les persones de més de 18 anys, tot i que va deixar en mans de cada estat la decisió sobre si cal incloure una dosi de reforç en el programa de vacunes.

Aquest dimarts, el regulador europeu ha precisat que considera que una dosi de reforç de Pfizer a la població general com a mínim sis mesos després d'haver rebut la pauta completa és "segura i eficaç", però que actualment no pot fer "una recomanació ferma sobre quan i per a qui" implementar-la.

Josefa Pérez va ser la primera catalana que va rebre la tercera dosi de la vacuna contra la Covid-19 (ACN/Albert Segura Lorrio)

La Comissió de Salut Pública, que compta amb la participació de tècnics del ministeri de Sanitat i de les comunitats autònomes, també ha aprovat que la vacunació contra la Covid s'administrarà "en paral·lel" a la vacuna contra la grip, tal com reclamaven alguns governs autonòmics.

Des del mes de setembre, la dosi addicional de la vacuna està aprovada per a pacients en situació d'immunosupressió greu: persones amb trasplantament d'òrgan sòlid, els receptors de trasplantament de progenitors hematopoètics (trasplantament de medul·la) i a les persones en tractament amb fàrmacs anti-CD20, a més dels qui estan fent alguns tractaments immunosupressors i els residents en centres de gent gran.

Compra de 3,8 milions de dosis de Pfizer

D'altra banda, el govern espanyol ha anunciat aquest dimarts que ha adquirit 3.821.220 dosis de Pfizer per cobrir les necessitats en "posteriors fases de la campanya de vacunació".

Entre aquestes possibles fases hi ha la inoculació en menors de 12 anys o les dosis de reforç a determinats col·lectius, fins i tot a les persones que van completar la pauta amb AstraZeneca o Janssen.

Un vial del fàrmac de Pfizer
Un vial del fàrmac de Pfizer (Reuters/Dado Ruvic)

Aquestes 3,8 milions de dosis se sumen a les més de 5 milions que les comunitats autònomes tenen emmagatzemades. Segons el ministeri, les dosis adquirides s'entregaran de manera progressiva i en funció dels escenaris de vacunació.

El fàrmac de Pfizer necessita estar emmagatzemat en càmeres d'ultracongelació a -70ºC i no totes les autonomies compten amb les infraestructures necessàries.

ARXIVAT A:
VacunesCovid-19Coronavirus