Recerca i Universitats

BSC

La consellera Geis inaugura la nova seu corporativa del BSC-CNS per "seguir excel·lint com a agent clau de la recerca d'avantguarda"

query_builder   7 octubre 2021 13:13

event_note Nota de premsa

• El nou edifici ha suposat una inversió de 19’6 MEUR finançada en part des del Departament de Recerca i Universitats i properament acollirà el futur superordinador MareNostrum 5
  • Geis ha posat en valor el paper del BSC-CNS com a “motor de transferència tecnològica i d’innovació per a l’economia del país”
BSC

La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha inaugurat aquest matí la nova seu corporativa del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS), un edifici de 12.000 m2 construït gràcies a les aportacions financeres del Departament de Recerca i Universitats, així com de la resta de patrons del BSC-CNS (Ministeri de Ciència i Innovació, Universitats Politècnica de Catalunya) i de la Fundació Repsol.

Geis s’ha congratulat per l’entrada en funcionament de la nova instal·lació, que “permetrà al centre seguir excel·lint el seu rol estratègic com a agent dinamitzador de la recerca d’avantguarda no només a Catalunya, sinó també a escala internacional, al mateix temps que de motor de transferència tecnològica i d’innovació per a l’economia del nostre país”.

Després d’una visita a les noves instal·lacions corporatives del BSC-CNS, la consellera Geis ha volgut destacar “la feina dels investigadors i investigadores del centre, que són autèntics referents. Aquí totes les interaccions científiques són possibles, des de l’estudi del clima a la biomedicina personalitzada, passant pels recursos energètics”. La consellera també ha posat en valor el projecte de construcció del primer xip europeu liderat des del BSC-CNS, “que serà clau per garantir la sobirania tecnològica i la competitivitat industrial europea i un pas fonamental pel desenvolupament tecnològic de Catalunya i Europa. Tenim el coneixement, tenim la tecnologia i també tindrem el finançament.”

Juntament amb la consellera, també han pres part en l’acte d’inauguració del BSC-REPSOL Building el director general de Recerca, Joan Gómez Pallarès; la secretària general de Recerca de l’Estat, Raquel Yotti; el director del BSC-CNS, Mateo Valero; el rector de la UPC, Daniel Crespo, i el president de la Fundació Repsol, Antoni Brufau.

Ubicació del futur MareNostrum 5

El Govern ha participat en el finançament dels 19’6 MEUR de cost del nou edifici en base a un projecte cofinançat amb Fons FEDER amb aportació de 8 MEUR per part de la Generalitat de Catalunya, així com la transferència finalista de 2’3 MEUR per a la finalització de l’edifici entre 2018 i 2020, entre d’altres aportacions.

El Govern ha concretat el compromís amb el centre amb una aportació de 59 milions d’euros durant el període 2020-2029 que, entre d’altres, finançarà l’adquisició i funcionament del MareNostrum 5, les despeses d’explotació generals del consorci de la instal·lació o la construcció de la nova subestació elèctrica del futur supercomputador, un dels tres superordinadors europeus pre-ex-escala. Al llarg del període 2005-2020, el Govern ha donat suport als BSC-CNS amb aportacions per valors de 55’6 MEUR.

La nova seu corporativa del BSC-CNS està distribuït en quatre plantes d’oficines, que permetran ubicar-hi 530 llocs de treball, 35 sales de reunió, dues aules de formació, un auditori i diversos punts de trobada per al foment de la interacció entre investigadors. Dos terços de la plantilla del centre ocuparan la nova seu, mentre que la resta dels treballadors dels BSC-CNS s’instal·larà en edificis propers que comparteixen emplaçament a les actuals instal·lacions dels jardins de Torre Girona que acullen també el BSC-REPSOL Building.

Als soterranis del nou edifici s’està construint una nova sala per a superordinadors que permetrà ampliar la instal·lació d’infraestructures de supercomputació de més volum i capacitat, com ara el futur MareNostrum 5.

Coincidint amb la inauguració de la nova seu corporativa, el BSC-CNS ha organitzat dues jornades de de portes obertes i activitats populars al llarg del 9 i de d’octubre per apropar l’activitat del centre a la ciutadania.

Referent científic europeu

El Barcelona Supercomputing Center és una gran infraestructura científica i centre de recerca líder en el desenvolupament de tecnologia. La seva capacitat d'influència es concreta en l'establiment d'aliances amb companyies multinacionals i amb la incidència en l'atracció  de seus internacionals, així com en la promoció de la creació de noves empreses derivades.

Així mateix, durant la pandèmia per COVID-19, el BSC-CNS s’ha erigit com un dels principals actius de la recerca a Catalunya impulsant, liderant i participant en investigacions relacionades amb el virus SARS-CoV-2.

Imatges

Foto 1