Societat

L’OMS cataloga de manera oficial com a malaltia la Covid-19 persistent

La definició té com a objectiu facilitar el tractament dels malalts

Els símptomes més freqüents són el cansament, la dificultat per respirar i la disfunció cognitiva

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha publicat recentment la primera definició clínica oficial de la Covid-19 persistent, i l’ha catalogat com a malaltia. La definició del terme s’ha fet després d’una consulta mundial, que té com a objectiu facilitar el tractament dels malalts. La Covid-19 persistent o de llarga durada “sol aparèixer generalment tres mesos després de l’inici”, va explicar Janet Díaz, cap de gestió clínica de l’OMS, el 8 d’octubre passat.

“L’afecció post-Covid es produeix en individus amb antecedents d’infecció probable o confirmada pel SARS-CoV-2, generalment tres mesos després de l’aparició de la Covid-19, amb símptomes que duren almenys dos mesos i que no poden explicar-se amb un diagnòstic alternatiu. Els símptomes més comuns són el cansament, la dificultat per respirar i la disfunció cognitiva, però també es poden donar altres símptomes que poden repercutir en el funcionament quotidià del malalt. Els símptomes poden ser de nova aparició, després de la recuperació inicial d’un episodi agut de Covid, o bé poden persistir des de l’inici de la malaltia. Els símptomes també poden fluctuar o hi pot haver recaigudes en el temps. Per als nens, podria ser aplicable una altra definició”, va exposar Díaz. L’OMS també va assenyalar que la majoria de pacients de coronavirus es recuperen completament, tot i que alguns pateixen “efectes a llarg termini”.

D’altra banda, l’Organització Mundial de la Salut va recomanar ahir als pacients de determinats grups de risc que rebin una tercera dosi addicional de vacuna anti-Covid, malgrat que l’agència de l’ONU havia demanat l’agost passat una moratòria per a aquestes inoculacions de reforç.

L’escalfament global, “l’amenaça més gran per a la salut”

L’OMS alerta que l’escalfament global és “l’amenaça més gran per a la salut” que afronta la humanitat. En un informe publicat ahir, assegura que els esdeveniments meteorològics extrems “cada cop més freqüents”, com les onades de calor, les tempestes i les inundacions, maten milers de persones, alteren milions de vides, augmenten la transmissió de malalties com la malària i afecten “negativament” la salut mental de les persones. Unes 300 organitzacions de professionals de la salut també van publicar ahir una carta conjunta en què avisen que ja estan tractant pacients afectats pel canvi climàtic. “Demanem als líders de tots els països i als seus representants en la COP26 que evitin la imminent catàstrofe sanitària limitant l’escalfament global a 1,5°C i que la salut humana i l’equitat siguin el centre de totes les accions de mitigació i adaptació al canvi climàtic”, diuen en la carta. Entre el 31 d’octubre i el 12 de novembre se celebrarà a Glasgow la Conferència Mundial del Clima, la COP26.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)