Milions de persones que prenen estatines tenen menys possibilitats de morir de covid, segons suggereix una investigació. Les estatines són uns dels fàrmacs més utilitzats per mantenir a ratlla el colesterol.

De fet, els medicaments per reduir el colesterol són un dels medicaments més populars del món. També poden reduir la inflamació als vasos sanguinis, cosa que ha generat dubtes sobre si podrien ajudar amb els resultats en pacients amb coronavirus.

Ara, un gran estudi publicat a Plos Medicine, que recull el The Guardian, destaca que les estatines estan associades a un risc lleugerament menor de morir per coronavirus. De tota manera, els experts han demanat cautela sobre els resultats i han emfatitzat que les trobades no proven que les estatines puguin reduir les taxes de mortalitat.

Com s'ha fet la investigació

La investigació ha analitzat la relació entre el medicament i la mortalitat per coronavirus. Fent servir dades de registres suecs, el Karolinska Institut ha seguit a 963.876 residents d'Estocolm majors de 45 anys entre març i novembre del 2020.

Els resultats s'han basat en l'anàlisi de dades sobre la medicació prescrita als participants i l'atenció mèdica i del registre de causa de la mort. La informació s'analitza respecte a factors com les condicions mèdiques diagnosticades.

El coautor Viktor Ahlqvist, del Departament de Salut Pública Global del Karolinska Institut, va dir: "En general, la nostra investigació dona suport a l'ús continu d'estatines per afeccions com malalties cardiovasculars i nivells alts de lípids en sang, d'acord amb recomanacions actuals durant la pandèmia de covid-19".

Les limitacions

Els investigadors van advertir que es necessitarien estudis aleatoris per determinar si hi ha una relació causal.

Les limitacions de l'estudi inclouen l'ús de dades de prescripció sense la possibilitat de verificar l'ús individual de medicaments i no poder controlar els factors de risc com el tabaquisme i un IMC alt.

Imatge principal: pastilles / Unsplash