Empresa i Treball

event_note Nota de premsa

INDÚSTRIA

Les empreses de nanotecnologia facturen a Catalunya més de 430 milions d'euros

El director general d'Innovació i Emprenedoria, Lluís Juncà, en la jornada del Nanoday
  • Així se’n desprèn de l’estudi “La nanociència i la nanotecnologia a Catalunya” elaborat per ACCIÓ, que s’ha presentat avui en el marc del Nanoday, una jornada dedicada a apropar aquesta tecnologia a les empreses catalanes
  • Actualment a Catalunya hi ha 107 empreses dedicades a la nanotecnologia -entre startups, pimes i grans companyies- que ocupen un total de 779 treballadors
  • Es tracta d’un camp tecnològic en creixement que ha tingut un paper destacat en la lluita contra la pandèmia, amb nombroses aplicacions potencials en l’àmbit de la salut

La facturació de les empreses dedicades a la nanotecnologia i a la nanociència a Catalunya ja supera els 430 milions d’euros i genera 779 llocs de treball. Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi “La nanociència i la nanotecnologia a Catalunya” elaborat per ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- que s’ha donat a conèixer avui en el marc del Nanoday, una jornada organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) amb l’objectiu de posar en comú experiències per apropar la nanotecnologia i la nanociència a les empreses catalanes.

La nanotecnologia comprèn aquelles àrees de la ciència i l’enginyeria en què s’utilitzen fenòmens que tenen lloc a dimensions a escala nanomètrica en el disseny, caracterització, producció i aplicació de materials, estructures, dispositius i sistemes. Es tracta d’una tecnologia disruptiva que ha generat un interès creixent, sobretot per les seves aplicacions en l’àmbit de la salut.

Segons el director general d’Innovació i Emprenedoria del Departament d’Empresa i Treball, Lluís Juncà, que ha participat a la sessió, “La nanotecnologia té aplicacions molt avantatjoses en àmbits tan rellevants com la detecció de malalties, i ha tingut un paper molt destacat en la lluita contra la pandèmia”. Juncà ha afegit que “la seva aplicació facilita, a més, la creació d’altres tecnologies, i genera importants oportunitats de negoci a l’ecosistema que té al seu voltant”.

El 62% de les empreses dedicades a la nanotecnologia són pimes

A Catalunya, un total de 107 empreses es dediquen a la nanotecnologia o la nanociència. D’aquestes, un 62,6% són pimes, un 25,25% startups, i la resta  són empreses grans que tenen alguna línia de treball en el camp de la nanotecnologia. A més, un 53,2% d’aquestes empreses són exportadores.

Pel que fa a la seva activitat, un 42,9% de les empreses catalanes de nanotecnologia estan  dedicades al desenvolupament de nanomaterials, un 42% a  la nanobiologia/nanomedecina i un 23,4% treballen en nanoelectrònica. També hi ha empreses dedicades a l’àmbit del nanotèxtil, d’instrumentació i de metrologia.

El creixement mundial previst de les empreses vinculades a la nanotecnologia és del 36% anual

El valor de mercat mundial de la nanociència i nanotecnologia és de 1.760 milions d’euros el 2020, segons Allied market Research, amb una previsió de creixement anual del 36,4%. La facturació total prevista és de 33.000 milions de dòlars (més de 28.000 milions d’euros) pel 2030.

Les empreses líders mundials en nanotecnologia estan dedicades al sector de la química i l’electrònica i són principalment nord-americanes. En el camp de les startups nanotecnològiques, els sectors en creixement predominant són els d’imatge mèdica i la biotecnologia, així com el de les bateries i el de sistemes d’emmagatzematge d’energia.

Nanoday

L’estudi es presenta en el marc del Nanoday, esdeveniment virtual per a conèixer tendències, casos i experiències d’aplicació de la Nanotecnologia als sectors de l’Alimentació, la Salut, la Cosmètica i el Cicle de l’Aigua, organitzat per la Fundació Catalan de Recerca i Innovació (FCRI) amb motiu del Dia Internacional de la Nanociència i Nanotecnologia. Compta amb la col·laboració del CCiTUB-IN2UB, i ACCIÓ i el suport de Cambra de Comerç de Barcelona, ICN2, l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral, els clústers de Materials Avançats, Packaging, Barcelona Beauty Cluster, Catalan Water Partnership, i la Unversitat de Barcelona. L’objectiu de la jornada és acostar aquesta tecnologia habilitadora clau a les empreses.

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

El Govern a les xarxes
undefined