Representació per ordinador del coronavirus de la Covid-19 (REUTERS NEXU Science Communication)

Delta plus, la mutació de la variant del coronavirus que vigilen de prop al Regne Unit

El nombre de casos de Covid-19 va en ascens els últims dies en territori britànic i s'estudia si aquesta mutació es més contagiosa o si hi pot influir la pèrdua d'eficàcia de la vacuna

RedaccióActualitzat

Els científics es miren amb molta atenció l'ascens d'una nova mutació del coronavirus SARS-CoV-2 al Regne Unit.

Anomenada AY.4.2., també s'ha batejat com a "delta plus" i s'ha observat un nombre creixent de casos d'aquesta mutació, tot i que encara no s'ha classificat ni com a variant en investigació ni com a variant de preocupació, categories on hi ha les mutacions de les últimes onades.

De moment, l'informe oficial sobre la situació parla de "monitorització" d'aquesta variant, juntament amb 5 més.

Entre un 6 i un 10% dels casos

La delta (B.1.167.2) és la variant que continua sent hegemònica al Regne Unit. Segons l'informe, incloent-hi les variacions detectades, representa aproximadament 9 de cada 10 positius seqüenciats a Anglaterra a principis d'octubre.

És en aquest mateix país on al juliol es va detectar l'aparició de la mutació AY.4.2, que ara els experts volen seguir per determinar si suposa alguna amenaça diferent.

Durant la setmana del 27 de setembre al 3 d'octubre, l'última de la qual es tenen dates completes de la seqüenciació del virus, la delta plus ha suposat al voltant d'un 6% de tots els casos analitzats i ha mostrat una tendència creixent. Dos experts que cita el Financial Times eleven el percentatge al 10%.

Gent passejant vora el riu Tàmesi, amb el districte financer de Londres al fons
La variant delta continua sent l'hegemònica al Regne Unit (Reuters / Henry Nicholls)

Tot i que està en ascens, no avança tan ràpidament com ho va fer la variant delta quan va arribar de l'Índia a territori britànic a principis d'aquest any.

També s'han identificat les variants de la Delta E484K i E484Q.

Es podria declarar variant en investigació

Els científics consideren poc probable que aquesta mutació detectada pugui escapar-se de les vacunes o comportar un gran canvi en la transmissió, és a dir, que sigui considerablement més contagiosa.

Un dels experts citats pel Financial Times, François Balloux, ha explicat que l'AY.4.2 té dues mutacions característiques de la proteïna S que podrien oferir al virus avantatge per sobreviure i d'aquí que se l'hagi d'observar per determinar si comporta un risc més gran de contagi.

L'expert considera "probable" que l'Organització Mundial de la Salut la classifiqui com a variant en investigació, un pas que comportaria que se li assignés una lletra de l'alfabet grec.

La delta es va classificar com a variant de preocupació al Regne Unit el maig del 2021, després de desbancar l'alpha. Són les dues variants amb més casos.

Un expert demana més terceres dosis

Segons el balanç difós aquest 19 d'octubre, el Regne Unit ha sumat més de 43.700 positius nous i 223 morts amb positiu detectat en els últims 28 dies.

La dada de positius de dilluns va ser encara més elevada, amb 49.156 casos nous, la xifra més alta en gairebé tres mesos. En els últims dies s'ha anat superant el llindar dels 40.000.

Actualment, el 85,9% de la població britànica de més de 12 anys ha rebut una dosi de la vacuna i el 78,9% tenen la pauta completa

En total, més de 49 milions de persones han rebut la primera punxada i més de 45 milions, la segona.

Un fulletó d'informació per als vacunats de la Covid a la salut pública britànica
La disminució de l'eficàcia de les vacunes amb el temps podria explicar l'ascens de casos dels últims dies (Reuters / Carl Recine)

Davant les xifres, un expert, Neil Ferguson, de l'Imperial College de Londres i membres del Grup Científic Assessor per a Emergències, que aconsella el govern de Boris Johnson en aquesta crisi, han recomanat accelerar la vacuna de reforç en la població més vulnerable.

En declaracions a la Radio 4 de la BBC, han alertat que la immunitat comença a disminuir amb el temps i, com que el Regne Unit va ser dels primers països a desplegar la campanya, ara està en una posició més vulnerable.

També cal tenir en compte que es va fer servir en gran part la vacuna d'AstraZeneca, que ofereix una bona protecció contra la malaltia greu, però és lleugerament menys eficaç que la de Pfizer-BioNTech per prevenir la transmissió de la variant delta.

El 19 de juliol, Anglaterra va entrar en el "Freedom Day". Van suprimir-se totes les restriccions d'aforament i la mascareta i la distància de seguretat entre persones van passar a ser només recomanacions en interiors o en aglomeracions com les del transport públic.

ARXIVAT A:
Coronavirus Covid-19Salut