Barcelona acull la constitució de la Xarxa de Centres d’Innovació Urbana sota el paraigües de la Xarxa Innpulso : Servei de Premsa

19/10/2021

Temps estimat de lectura: 4 minuts

Una dotzena de municipis de tot l’Estat formen part de la xarxa que s’ha constituït en una jornada celebrada a Ca l’Alier, al 22@

En el cas de Barcelona s’ha posat en valor el lidertage de la ciutat i de BIT Habitat per accelerar la innovació i fer de la ciutat un espai natural d’experimentació, un dels eixos recollits en la mesura de govern ”Impuls de la innovació urbana a Barcelona”, que demà es presentarà a la comissió de Presidència

Barcelona representa, juntament amb Valladolid i Castelló de la Plana, les ciutats de més de 100.000 habitants al Consell Rector de la Xarxa Innpulso, que integra 63 ciutats de tota Espanya

Barcelona ha acollit avui la constitució de la Xarxa espanyola de Centres d’Innovació Urbana sota el paraigües de la Xarxa Innpulso. Les ciutats que formen part de la xarxa son Avilés (Espacio Maqua), Barcelona (BIT Habitat), Cáceres (AldeaLab), Ermua (Izarra Centre), Esplugues de Llobregat (EspluLAB), Etxebarri (CIME), Gijón (GijónIN), Madrid (La Nave), Mataró (Laboratorio de Innovación Social), Palencia (EFIDES), Sant Boi de Llobregat (Coboi Lab), Santander (Oficina de Innovación), Valencia (Las Naves), Viladecans (Viladecans Innovació Empresarial) i Villena (La Pirámide).

La Tercera Tinenta d’Alcaldia d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana de l’ Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, ha presidit la trobada que ha tingut lloc a Ca l’Alier, seu de la fundació municipal BIT Habitat i Centre d’Innovació Urbana de Barcelona.

En el cas de Barcelona s’ha posat en valor el lideratge de la ciutat i de BIT Habitat per accelerar la innovació i fer  de la ciutat un espai natural d’experimentació, un dels eixos recollits en la mesura de govern ”Impuls de la innovació urbana a Barcelona”, que demà es presentarà a la comissió de Presidència.

Durant la seva intervenció a la sessió inaugural de la jornada, Laia Bonet ha subratllat “les polítiques locals innovadores” que està aplicant Barcelona per fer front a l’emergència climàtica i el “paper de lideratge que esta tenint la ciutat per articular nous instruments que impulsin la innovació, com el llançament de reptes urbans i per fer més sostenible l’ecosistema productiu de la ciutat”.

“A Barcelona, la solució als principals reptes socials i ambientals vindrà de la mà del treball conjunt del govern de la ciutat, el seu ecosistema innovador i les persones usuàries, que prenen part en el disseny final de les solucions i els serveis públics”, ha destacat Bonet.

El Comissionat d’Innovació Digital, Administració Electrònica i Bon Govern, Michael Donaldson, ha estat l’encarregat de presidir les sessions de treball on s’ha compartit una radiografia dels Centres d’Innovació Urbana a Espanya. El mapa mostra que la majoria de centres s’han creat els darrers sis anys, que més del 70% estan integrats a l’estructura dels ajuntaments i els tipus d’innovació que més aborden son la digital, social, pública empresarial i socioeconòmica. Gairebé el 80% dels centres d’innovació urbana realitzen esdeveniments divulgatius per connectar la ciutadania amb la comunitat innovadora.

La radiografia dels Centres d’Innovació Urbana que ha realitat la BIT Habitat mostra que els objectius principals dels seus projectes son millorar la qualitat de vida de les persones i  l’ocupabilitat, enfortir el ecosistema productiu i promoure la sostenibilitat urbana per fer front a l’emergència climàtica. Les principals accions que duen a terme per aconseguir aquests  objectius son el llançament de proves pilots, els programes educatius, les incubadores i acceleradores de projectes i  els esdeveniments divulgatius.

La trobada ha finalitzat amb una visita d’alcaldes i regidors participants a la trobada al districte de la innovació, 22 @ i a l’Ateneu de Fabricació Digital de Gràcia.

Barcelona, entre les ciutats que lideren la Xarxa Innpulso

Barcelona forma part del Consell Rector de la Xarxa de Ciutats de la Ciència i la Innovació-Xarxa Innpulso, formada per 63 ciutats de tot l’Estat. Juntament amb Valladolid i Castell

O de la Plana lideren i representen les ciutats grans, de més de 100.000 habitants, durant tres anys en aquesta xarxa de ciutats impulsada pel Ministeri de Ciència i Innovació.

Barcelona es va incorporar a la Xarxa Innpulso a l’obtenir la distinció de Ciutat de la Ciència i la Innovació 2018 que concedeix el Ministeri de Ciència i Innovació a les ciutats que destaquen per promoure la innovació en els seus territoris i que destaquen pel seu fort component científic, tecnològic i innovador.

Entre els valors que aporta Barcelona a la xarxa hi ha la seva reconeguda trajectòria en innovació urbana, que es concreta en projectes de gran impacte i prestigi internacional, la vocació dels agents de la ciutat i el seu potent ecosistema emprenedor i unes polítiques públiques transformadores al servei de les persones.

A més, Barcelona aposta per compartir amb altres ciutats la seva visió àmplia de la innovació per respondre als reptes socials, econòmics, mediambientals i de govern. La ciutat ha volgut posar en valor que compta amb recursos i instruments com la BIT Habitat, l’agència municipal encarregada de promoure la innovació a Barcelona ubicada a Ca l’Alier, on s’ha celebrat la trobada, i la recent constituïda Plataforma d’Innovació Urbana, que agrupa a un centenar de persones que, des de tots els àmbits de la quàdruple hèlix -ciutadania, empresa, recerca i acadèmia i administració pública- i des de diferents àrees de coneixement, defineixen i impulsen la innovació com el camí per abordar col·lectivament els reptes complexos de la ciutat i el seu entorn metropolità.

Paraules clau

innovació urbana/