L’Ajuntament dona suport al BCN Inclusive Coding, un projecte per insertar en l’àmbit digital a persones en situació de vulnerabilitat : Servei de Premsa

27/10/2021

Temps estimat de lectura: 4 minuts

El projecte de la Mobile World Capital compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, el Servei Públic d’Ocupació, la Creu Roja i centres de formació i entitats socials com MigraCode Barcelona, Factoria F5 i Fundación Esplai

Més de 25 empreses s’han compromès a incorporar 10.000 professionals digitals en els propers 10 anys per a combatre l’escletxa digital

L’Ajuntament de Barcelona té en marxa el programa #BcnFemTech, una formació gratuïta de capacitació digital on 50 dones en situació de vulnerabilitat podràn incorporar-se al mercat laboral com a professionals de la programació i el desenvolupament web

L’Ajuntament de Barcelona dona el suport a la iniciativa de la Mobile World Capital Barcelona qui, a través del seu programa Barcelona Digital Talent, ha presentat avui BCN Inclusive Coding, un programa de reorientació professional adreçat a persones en situacions de vulnerabilitat per promoure la seva inserció al mercat mitjançant la formació en les competències tècniques digitals més demandades per les empreses. El projecte compta també amb la col·laboració del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, la Creu Roja a Catalunya i entitats de formació impulsores com MigraCode Barcelona, Factoria F5 i Fundación Esplai.

En el marc d’aquest projecte, més de 25 empreses s’han compromès a incorporar 10.000 professionals digitals en els propers 10 anys per a combatre l’escletxa digital tenint un impacte social rellevant. BCN Inclusive Coding estarà especialment enfocat als segments de població en situació de vulnerabilitat, com per exemple, dones en situació de precarietat, joves sense titulació prèvia, aturats de llarga duració o persones sol·licitants d’asil i/o protecció internacional, independentment de la seva edat, gènere o diversitat.

En aquesta línia, l’Ajuntament de Barcelona, dins la Mesura de govern per l’equitat de gènere als entorns tecnològics, va posar en marxa el passat mes d’abril #BcnFemTech, una formació gratuïta innovadora de capacitació digital amb la finalitat que 50 dones en situació de vulnerabilitat poguessin incorporar-se al mercat laboral com a professionals de la programació i el desenvolupament web. La primera promoció de 25 dones ja ha finalitzat amb èxit i algunes de les participants ja han trobat  feina en el sector.

Aquesta formació, en col·laboració amb Barcelona Activa, Factoria F5, Fundació Formació i Treball, i Endesa, ha trencat amb els models d’aprenentatge tradicionals, ja que no es requereixen coneixements previs, les alumnes aprenen a través de l’aprenentatge, per projectes individuals i col·laboratius, i en contacte constant amb les empreses del sector.

Per la seva banda, BCN Inclusive Coding acompanyarà al talent en la seva formació en les disciplines digitals amb major demanda en el mercat, com per exemple, Full Stack Development, i impulsarà la seva incorporació en el sector tecnològic a partir d’activitats de connexió, mentoring i reclutament. A més, ajudarà a generar una xarxa d’empreses socialment compromeses amb el foment del talent digital i la inclusió professional amb diversitat de perfils.

El projecte tindrà 4 línies d’actuació que permetran al futur talent digital disposar de tots els recursos i eines per incorporar-se al mercat laboral:

El sector digital a Catalunya es consolida com a motor de creació d’ocupació

Segons l’informe Digital Talent Overview 2021, a Catalunya, el sector TIC ha creat 14.700 nous llocs de treball el 2020, fins a arribar als 129.000 professionals. Aquesta evolució suposa una pujada del 12,8% respecte a l’últim trimestre de 2019. La tendència contrasta amb la caiguda del 3,1% que ha patit l’ocupació del sector TIC a l’economia espanyola.

A finals de 2020, Catalunya comptava amb més de 88.000 professionals digitals, el 95% dels quals estaven concentrats a la demarcació de Barcelona, que a més va aglutinar el 97% de les ofertes de feina digitals a l’últim trimestre de 2020.

L’oferta de talent ha crescut, mentre que el nombre de vacants es modera a causa de la pandèmia. L’ecosistema de Barcelona ha generat 6.700 nous professionals el 2020, cosa que suposa un increment anual del 9% en el volum total de talent digital. Les ofertes de feina en aquest sector se situen sobre les 4.000 posicions trimestrals, una xifra semblant al 2018 però un 15% inferior al 2019. Aquesta caiguda, però, està molt per sota de la mitjana global d’ofertes de feina, que s’ha reduït un 43% respecte a l’any anterior. La proporció entre les ofertes del sector digital i la resta de sectors ha augmentat: el 2018, 1 de cada 10 ofertes eren del sector digital i, el 2020, 2 de cada 10 (representant un 18,9%).

Paraules clau

Barcelona Digital Talent/ dona/ tecnologia/