Barcelona llança la iniciativa Code.org a les escoles perquè l’alumnat aprengui ciència computacional, clau en el futur professional : Servei de Premsa

25/10/2021

Temps estimat de lectura: 5 minuts

Es proposaran nous plans d’estudis a les escoles perquè l’alumnat aprengui programació perquè les ocupacions del futur valoraran competències com la lògica, la resolució de problemes o el pensament crític

En el marc d’aquesta col·laboració, es crearà un observatori sobre ciències de la computació a Barcelona i alhora es multiplicaran els continguts en llengua catalana en el llenguatge de programació computacional

Barcelona Activa ofereix un cicle de vida de formacions de talent digital per a totes les edats, des d’infants fins a cursos per la gent gran, i alhora, vol trencar els gaps del mercat de treball entre oferta i demanda de talent digital

L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, portarà a les escoles la iniciativa Code.org, procedent dels Estats Units, perquè nens i nenes de la ciutat incorporin coneixements de ciència computacional. L’acord entre ambdues parts se signa a través d’un Memorandum (MoU) que, a partir dels objectius comuns, vol impactar a les generacions més joves perquè és un coneixement clau pel seu futur professional.

L’Ajuntament de Barcelona destinarà 100.000 euros els anys 2022 i 2023 amb l’objectiu que les escoles de Barcelona tinguin l’oportunitat d’accedir als continguts, aprenentatges i ambaixadors que Code.org posarà a disposició de la ciutat. L’entitat sense ànim de lucre Code.org té com a finalitat que l’alumnat de totes les escoles del món tingui l’oportunitat d’aprendre ciències de la computació, com s’estudien d’altres matèries com les matemàtiques o les ciències naturals.

El primer tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda i president de Barcelona Activa, Jaume Collboni, ha destacat que ”els objectius de Code.org coincideixen amb els del govern municipal per acompanyar la ciutadania en la transformació digital. Des de la infància i la joventut, és fonamental la capacitació tecnològica i és molt important per nosaltres no deixar ningú enrere en aquest àmbit, que és clau per al futur de Barcelona i del conjunt de la societat.” En aquest sentit, ha explicat que “des de l’Ajuntament estem desenvolupant accions que aposten per cobrir tot el cicle de vida del talent a la ciutat: creant-lo, atraient-lo i potenciant-lo. Volem acabar amb la bretxa digital a totes les edats i, sobretot, trencar amb totes les bretxes socials que puguin dificultar l’accés a les professions científico-tècniques”.

El CEO fundador de Code.org, Hadi Partovi, ha explicat que “es fonamental que tots els estudiants del món aprenguin ciències de la computació, la qual cosa inclou habilitats cada cop més necessàries per a totes les carreres i indústries. Espanya té totes les condicions adequades per avançar en la incorporació de les ciències de la computació en l’educació bàsica. Amb aquests objectius, el sistema educatiu espanyol pot prendre una posició de lideratge a Europa i ésser un exemple per a la resta de països”.

La programació computacional ha esdevingut una disciplina fonamental en la cultura de la societat digital, així com la informàtica va suposar un canvi en l’aprenentatge als anys 90, o com els coneixements d’idiomes són claus en un món globalitzat. El pensament computacional, segons assenyalen diversos estudis, fomentarà en els propers anys les habilitats que es demandaran en les ocupacions del futur, que valoraran les competències com ara la lògica, la resolució de problemes, el pensament crític o la creativitat.

Aquesta col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i Code-org vol donar a conèixer la importància que ha adquirit la programació i la seva relació directa amb la creació de llocs de treball. Per a desenvolupar el pensament computacional, i fer universal l’aprenentatge d’aquesta ciència, l’acord ofereix continguts en llengua catalana gratuïts i oberts. I, també es compromet a crear un observatori sobre ciències de la computació a Barcelona.

L’Ajuntament de Barcelona, en consonància amb l’estratègia del foment del talent digital, recollida a l’agenda econòmica Barcelona Green Deal, vol respondre a les necessitats actuals i futures de la ciutadania, i té com a una de les prioritats que la ciutat esdevingui capital digital. Per això, l’impuls al talent digital és motor de competitivitat de l’economia i condueix cap a sortides professionals de qualitat i amb projecció. En aquest sentit, el consistori també ha impulsat una mesura de govern “Barcelona ciutat de talent” que reforça la generació, desenvolupament i atracció de talent a la ciutat, i a mode d’exemple acaba d’ampliar el servei de formació tecnològica per a tothom del Cibernàrium, amb espais al 22@ i ara també a Nou Barris, ofereix cursos de programació especialitzada a través de la IT Academy, i se’n destaca l’aliança de ciutat Barcelona Digital Talent per aglutinar l’ecosistema digital de la ciutat i promoure l’activitat professional en aquest àmbit.

Iniciatives en el món educatiu i amb perspectiva de gènere

A través de Barcelona Activa, l’agència municipal que promou l’ocupació, l’emprenedoria i l’activitat empresarial a la ciutat, ja es treballen iniciatives en el món educatiu, amb perspectiva de gènere. Entre elles, Estiu TIC, formació en competències digitals per al professorat, amb una àmplia gama de cursos virtuals des del Cibernàrium adreçades a mestres i professionals de la formació, però també a pares i mares que vulguin millorar les seves competències digitals per implicar-se en els processos educatius dels seus fills i filles. Anualment es forma a 2.000 professors i professores. Barcelona Activa ofereix, així, un cicle de vida de formacions de talent digital adreçades a totes les edats: des dels infants a la gent gran, i vol trencar els gaps dels mercat de treball entre oferta i demanda de talent digital.

L’agència també treballa amb “tallers estàs ON”, destinats a nens i nenes en col·laboració amb Biblioteques de Barcelona. Es tracta de tallers experiencials que tenen la intenció de despertar l’interès i la curiositat per l’àmbit científic i tecnològic a través d’un aprenentatge lúdic. En els diferents tallers la canalla té l’oportunitat d’apropar-se a les diverses disciplines STEAM a partir de l’experimentació i el joc. I, uns altres tipus de tallers que porta a la pràctica són els de fabricació digital per a nens i nenes i famílies als Ateneus de Fabricació Digital, amb activitats per promoure les vocacions vinculades a la fabricació 3D i les seves dimensions digitals.

Barcelona Activa lidera el Pla STEAM Barcelona amb mesures pel foment de les vocacions científiques, tecnològiques, d’enginyeria, artístiques i matemàtiques. El Pla compta amb la participació d’un conjunt d’entitats públiques i privades, entre elles, Barcelona Supercomputing Center (BSC), Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), les universitats UPC, UPF i Deusto, SOKO, BIST, Oficina Dades Obertes, Consorci Biblioteques de Barcelona, i Barcelona de Serveis Municipals (BSM). Amb les iniciatives de Barcelona Activa i BSM s’arriba anualment a un total de 12.000 alumnes de primària i secundària.

Paraules clau

Code.org/