Recerca i Universitats

Gemma Geis

Ho ha dit en el marc de la commemoració dels 25 anys de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya)

La consellera Geis anuncia el reconeixement rebut per AQU Catalunya com a agència per acreditar facultats de Medicina a nivell mundial

query_builder   27 octubre 2021 14:00

event_note Nota de premsa

• És la primera agència estatal i la cinquena europea a ser reconeguda per la World Federation for Medical Educaction
  • La Facultat de Medicina de la Universitat de Girona (UdG) i la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) són pioneres a l’Estat a obtenir l’acreditació seguint els estàndars de l’associació mundial.
Gemma Geis

A partir d’avui totes les Facultats de Medicina que acrediti l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya) tindran el reconeixement de la World Federation for Medical Education. Amb aquesta mesura, l’agència catalana esdevé la primera de l’Estat i la cinquena a nivell europeu a obtenir aquest prestigiós reconeixement. La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha fet aquest anunci en el marc de la commemoració dels 25 anys de la creació d’AQU Catalunya.

Geis ha avançat que “podem anunciar que ja tenim les dues primeres facultats  acreditades i tan aviat com es pugui s’iniciarà l’acreditació de les 6 restants” i ha afegit que “aquesta gran notícia és un pas més en la trajectòria impecable d’AQU Catalunya”.

Per la seva banda, el president d’AQU Catalunya, Josep Joan Moreso, ha expressat que “aquest reconeixement demostra que AQU Catalunya s’ha convertit en 25 anys en un instrument sòlid i imprescindible del sistema universitari de Catalunya, adequat per contribuir a que les universitats catalanes assumeixin els seus reptes”.

La World Federation for Medical Education és una associació mundial creada l’any 1972 que desenvolupa estàndards per a l’educació mèdica i promou l’acreditació de les escoles de medicina de tot el món. D’aquesta manera, totes les Facultats de Medicina que acrediti AQU Catalunya sota aquests estàndards gaudiran a partir d’ara d’aquest reconeixement mundial.

Les primeres Facultats de Medicina a Catalunya i també a l’Estat acreditades seguint els estàndards de la World Federation for Medical Education són la Facultat de Medicina de la Universitat de Girona (UdG) i la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC).

Aquesta acreditació també té efectes per a les persones que es titulin en les facultats de Medicina acreditades. Així, a partir de 2024 les persones titulades que vulguin exercir la Medicina als Estats Units s’hauran d’haver graduat en un centre acreditat segons aquests estàndards.

En la seva intervenció, la consellera Geis ha criticat el Reial Decret d’Ordenació dels ensenyaments universitaris perquè “ impacta de manera directa a les universitats catalanes i AQU Catalunya obligant a transformar graus de tres anys en graus de quatre en una direcció completament estèril que ens allunya d’Europa i del món”. La titular del Recerca i Universitats ha lamentat igualment l’actual avantprojecte de Llei Orgànica del Sistema Universitari (LOSU) tot dient que “genera molts dubtes en àmbits claus com són el model d’universitat, la governança o la carrera acadèmica”.

Centres acreditats institucionalment

En el mateix acte AQU Catalunya ha distingit també els 25 primers centres acreditats institucionalment. L’acreditació institucional representa un sistema més eficient d’avaluació de la qualitat i d’impuls de la millora contínua a les universitats de Catalunya, mitjançant el reforç del paper del centre en la qualitat de les titulacions que s’imparteixen. Aquests primers 25 centres esdevenen amb aquesta distinció un referent per a la resta.

25 anys d’AQU Catalunya

Des de la seva creació, ara fa 25 anys, l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya és una entitat reconeguda internacionalment en el seu àmbit. Així, des del 1998 és membre de la International Network for Quality Assurance Agencies in Higher Educaction (INQAAHE), l’organització internacional que agrupa més de 300 agències de Qualitat del món. El 2006 va ser membre fundador de la Red Española de Agencias de Calidad Universitaria (REACU). El 2008 va ser una de les tres primeres agències a ser inscrites al registre oficial d’Agències Europeu European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR). El  2020 va ser membre fundador de l’European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) i des del 2020 Barcelona acull el secretari permanent de la INQAAHE amb el suport d’AQU Catalunya.

Al llarg del seus 25 anys AQU Catalunya ha dut a terme més de 500 visites externes a centres universitaris, ha efectuat més de 5.000 avaluacions de titulacions i gairebé ha realitzat 50.000 avaluacions de professorat universitari. Anualment, AQU Catalunya gestiona les avaluacions amb gairebé 1.000 experts externs, principalment acadèmics.
El Govern a les xarxes
banner acords