Notícies | Sala de premsa

27 joves investigadors participen en la tercera edició del programa educatiu Amgen TransferCiència a Madrid, València, Catalunya i Balears

16 novembre 2021 | Notícies, Sala de premsa

El programa educatiu de foment de l’aprenentatge i les vocacions en biotecnologia i genètica entre alumnes de secundària i batxillerat, Amgen TransferCiència, inicia la seva tercera edició aquest curs 2020-2021, en la qual participaran uns 700 alumnes de la Comunitat Autònoma de Madrid, Comunitat Valenciana, Catalunya i Balears.

Impulsat per la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la innovació (FCRI, en les seves sigles catalanes), el programa mobilitza a un equip de 27 investigadors i investigadores que realitzen diferents activitats in situ en els centres participants, tot assessorant el professorat de ciències. El seu enfocament didàctic posa l’accent en la genètica i biotecnologia i inclourà, una vegada superades les restriccions de la pandèmia, visites dels alumnes a centres de recerca.

A partir de febrer, cinc centres educatius de Madrid, cinc de la Comunitat Valenciana, quinze de Catalunya i cinc de Balears, se sumaran a Amgen TransferCiència en una edició que, després de superar les restriccions de la COVID-19, reforçarà la presencialitat i el contacte directe amb els investigadors, a més de l’accés de l’alumnat als centres de recerca.

L’objectiu del programa és tant ensenyar com motivar. Metodològicament, aplica una fórmula original i inèdita: incorpora joves científics a les escoles i instituts que treballen mà a mà amb els professors. Entre tots dos, conceben i executen colaborativamente activitats en classe que mostren els continguts científics de forma més comprensible i atractiva, amb l’objectiu de fomentar l’interès per les carreres científiques en els àmbits de la genètica i la biotecnologia entre els estudiants de secundària i batxillerat.

Classes magistrals, sessions experimentals i debats actius amb l’alumnat, complementats amb visites als centres de recerca dels científics, són el nucli didàctic amb el qual Amgen TransferCiència cerca millorar l’aprenentatge científic a les escoles, incidint en matèries com la genètica i la biotecnologia. Aquestes sessions es complementen també amb tallers dedicats a experimentar què és i com es treballa el mètode científic.

Del total de 27 investigadors de l’equip científic de Amgen TransferCiència, el 52% són dones. En el cas de la Comunitat de Madrid, els investigadors participants han estat seleccionats pel CSIC; a la Comunitat Valenciana, per la Universitat de València (UV); a Catalunya, per l’FCRI; i a Balears, per l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA UIB-CSIC). Tots els seus integrants han estat formats en didàctica de les ciències pel Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona.

El programa ha fidelitzat un gran nombre de centres educatius. Així, un 25% desitja repetir, creant vincles estrets amb el professorat. La motivació entre els docents és alta, atesa l’estratègia didàctica de Amgen TransferCiència. “El programa permet emocionar, sorprendre, motivar, enganxar els meus alumnes i que siguin conscients que sense la ciència no existeix un futur”, explica Sol Burgos, professora de l’IES Arquitecto Ventura Rodríguez de Madrid.

Per part de les investigadores i investigadors implicats, les motivacions per a participar en Amgen TransferCiencia es relacionen amb la conscienciació sobre la necessitat d’aportar i transferir coneixement científic a l’aula. Això s’ha traduït també en el fet que un 52% d’investigadors ha demanat de participar-hi nou. Helena Isla, investigadora de l’Institut de Recerca de l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona, explica que el programa li ha fet “ser conscient de l’impacte real que podem tenir sobre els alumnes i de com podem contribuir al seu coneixement del món científic”.

La millora de les capacitats comunicatives i la possibilitat d’organitzar visites als mateixos centres de recerca són altres factors destacables per a l’equip científic del programa. En aquesta línia, María del Carmen Fernández, investigadora del Centre de Recerques Biològiques Margarita Salas, de Madrid, assenyala: “Els científics i científiques hem de comunicar el nostre treball a la societat, fonamentalment en els col·legis i instituts, desenvolupant les nostres habilitats comunicatives i facilitant que l’alumnat visiti els nostres centres”.

Per part seva, l’investigador postdoctoral en microbiologia molecular de la Universitat Politècnica de València, Jonathan Tellechea, que va realitzar la seva tesi doctoral en la Universitat de Newcastle (Regne Unit), s’incorpora enguany al programa. En la seva opinió, “es tracta d’una iniciativa completament necessària que incideix sobre aquells que seran el nostre futur”. Segons Tellechea, involucrar-se en el programa li permetrà també explorar i millorar la seva experiència en divulgació de la ciència.

Amgen TransferCiència es va iniciar com a programa pilot el curs 2019-2020, amb la participació de quinze centres educatius catalans, cinc de la Comunitat Valenciana i altres cinc de Balears. En la seva segona edició, curs 2020-2021, es van sumar altres 5 de la Comunitat de Madrid, arribant les seves activitats a 800 estudiants de secundària i batxillerat de les quatre comunitats autònomes.

Més informació en: https://transferciencia.fundaciorecerca.cat/

Contacte Premsa