24/11/2021

La URV coordina una xarxa internacional de recerca i desenvolupament de productes basats en semiconductors porosos

80 investigadores i investigadors de més de 20 països formen part d’aquesta iniciativa encapçalada pel catedràtic de tecnologia electrònica, Lluís Marsal. L’objectiu és desenvolupar i transferir aplicacions basades en materials porosos a l’àmbit de la salut, l’energia i el medi ambient

Lluís Marsal és el responsable del grup de recerca en Sistemes Nanoelectrònics i Fotònics (NePhoS) del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica.

NETPORE COST (Network for research, innovation and product development on porous semiconductors and oxides) és una xarxa internacional d’investigadores i investigadors d’arreu del món que, durant els propers quatre anys, treballaran per promoure idees i iniciatives conjuntes amb l’objectiu de salvar la bretxa entre la recerca bàsica i les aplicacions de les tecnologies basades en semiconductors i òxids porosos.

Els avenços recents en semiconductors i òxids porosos han demostrat un rendiment prometedor d’aquestes tecnologies per a una àmplia gamma d’aplicacions energètiques i sanitàries. Per exemple, el silici nanoporós s’utilitza per al tractament intratumoral, directe de càncers. En concret, ha mostrat excel·lents resultats en assaigs clínics, com a radioteràpia per al tractament del càncer de fetge primari inoperable. S’administra directament als tumors sense cirurgia, en un procediment conegut com a braquiteràpia. En general, doncs, el pas del laboratori al desenvolupament d’aquests avenços continua sent un repte. Els factors que impedeixen que aquestes tecnologies arribin al mercat són principalment la fiabilitat del producte, la rendibilitat de la producció o el rendiment a llarg termini, entre d’altres.

La xarxa d’acció NETPORE COST que ara comença a caminar està coordinada per l’investigador del Departament d’Enginyeria Electrònica, Electrònica i Automàtica, Lluís Marsal. La integren 80 investigadores i investigadors d’universitats, centres de recerca i empreses de tot el món que faran fronts als reptes que planteja el projecte durant els proper quatre anys. L’equip, que reuneix un ampli conjunt d’experteses a nivell acadèmic i industrial,  fomentarà la investigació i la innovació en aquest camp tecnològic.

Imatge de la reunió del llançament del projecte, que es va fer en format virtual.

“S’abordaran els grans reptes de la societat en l’energia, la salut i el medi ambient i actuarà com una plataforma per avançar en tecnologies potencialment comercialitzables mitjançant la identificació de punts forts i febles i les necessitats i requisits dels mercats” explica el coordinador del projecte. També es crearan espais per difondre aquests avenços tecnològics i oferiran activitats de formació tècnica per a joves investigadors emergents. Durant els quatre anys de durada es promouran activitats de treball en grup per atraure talent, construir més i millors projectes de recerca conjunts i obrir noves oportunitats de negoci.

El projecte ha començat aquest octubre i acabarà el 2025. COST (Cooperació Europea en Ciència i Tecnologia) és una organització de finançament per a xarxes de recerca i innovació. Les accions ajuden a connectar iniciatives de recerca d’Europa i més enllà i permeten la comunitat investigadora i innovadora fer créixer les seves idees en qualsevol camp de la ciència i la tecnologia compartint-les amb els seus col·legues.

Comenta