Comença Barcelona+B, un projecte per sensibilitzar al teixit empresarial en l’assoliment dels ODS : Servei de Premsa

29/11/2021

Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Ajuntament de Barcelona s’ha sumat a aquesta iniciativa com aposta per una economia sostenible, tal i com es recull a l’agenda municipal Barcelona Green Deal

El projecte de la Fundació B Lab Spain inclou tallers, retirs, activitats de conscienciació, sessions amb la comunitat i dades de gestió més ètiques, d’accés gratuït per a les empreses i participants

La iniciativa es presenta a les Jornades d’Agenda 2030 Barcelona, que tindran lloc a Ca l’Alier els dies 1 i 2 de desembre

L’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, col·laborarà amb la Fundació B Lab Spain, una organització sense afany de lucre, perquè s’engegui el programa d’activitats Barcelona+B, dirigit a impulsar la transformació i el canvi empresarial per contribuir als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Des de la Fundació es creen estàndards, polítiques i eines de gestió perquè les empreses superin l’estàndard B Corp, coneguda pels seus efectes positius i els seus esforços en treballar per una societat més pròspera.

Barcelona+B, comença aquest 2021 i s’allargarà fins al 2023, per sensibilitzar al teixit empresarial de la ciutat en l’acompliment dels ODS, perquè contribueixin als canvis que necessita l’economia i per la millora de la societat i el planeta, valors que són compartits amb el pla municipal i econòmic Barcelona Green Deal. L’Ajuntament se suma al projecte amb una col·laboració publicoprivada per projectar Barcelona com a ciutat referent en la construcció d’un moviment global capaç de fer una transformació empresarial.

L’aportació que pot fer el teixit empresarial als ODS, eix principal d’aquest projecte, es tradueix en una millor qualitat de vida de la ciutadania, una economia inclusiva i regenerativa, i un model econòmic més respectuós. Per portar-lo a la pràctica, es farà servir l’eina dissenyada per aquesta entitat conjuntament amb el Pacte Mundial de Nacions Unides, anomenada ‘ODS Action Manager,’ que serà utilitzada perquè les empreses puguin mesurar l’impacte i millorar la seva contribució als ODS.

Xile, Brasil, Argentina, Escòcia o Suïssa ja tenen els seu model +B

Barcelona seguirà el model d’èxit de Cities Can B, que s’ha fet entre d’altres als països de Suïssa, Escòcia, Xile, Argentina o Brasil, que han realitzat diferents activitats col·laboratives, el sorgiment de noves apps, com ara “Emprendedores-B” a Santiago de Xile+B que dona suport a l’aprenentatge de les empreses, o un programa per visualitzar les estratègies d’impacte, amb Río de Janeiro+B. Al voltant de 1.500 empreses i més de 350 professionals i empresaris han participat d’activitats de conscienciació amb aquesta eina.

Barcelona+B permetrà crear aliances i una xarxa activa i compromesa, i integrar més directament els ODS d’un context global en el món local. Hi poden participar persones emprenedores, empresàries, acadèmiques, grups inversors d’impacte, la comunitat local, autoritats públiques i polítiques. A més dels tallers i activitats, s’inclou un retir intensiu perquè les persones assistents aprofundeixin en les pràctiques responsables i d’alt impacte, alineats amb els desafiaments de l’Agenda 2030. També s’exploraran els valors individuals i col·lectius, com a formes d’amplificar els seus resultats.

Es crearà també, una plataforma oberta perquè diferents socis de l’ecosistema generin activitats de forma conjunta. S’inclourà, per exemple, un apartat de Clúster+B, perquè clústers de la ciutat treballin conjuntament les mesures d’impacte social, o bé, una secció de Dades+B per crear un nou model de gestió de dades més ètic i responsable. Gràcies a aquestes dinàmiques, es vol enfortir la comunitat i generar diferents palanques impulsores de canvi.

Presentació a Ca l’Alier

Aquesta iniciativa es presentarà durant les primeres Jornades de l’Agenda 2030 de Barcelona, que tindran lloc els dies 1 i 2 de desembre a Ca l’Alier per analitzar el compliment dels ODS. Organitzades per l’Ajuntament de Barcelona, des del Comissionat de l’Agenda 2030, les jornades abordaran, entre d’altres, el compromís de les empreses amb l’Agenda 2030 i com sensibilitzar pimes i microempreses en l’assoliment dels ODS.

El projecte Barcelona+B compta també amb la participació d’altres socis, com ara la farmacèutica Ferrer, refermant la seva aposta per impulsar un model empresarial centrat en les persones, la justícia social i el planeta, tal i com es recull en el seu pla estratègic.

Més programes d’empreses responsables amb Barcelona Activa

Barcelona Activa compta també amb el programa ‘Empreses Responsables de Barcelona’ amb accions específiques d’RSC des de l’Oficina OAE, al Districte 22@, amb la finalitat d’avançar cap a models empresarials més equitatius, sostenibles i competitius de futur. Les iniciatives emprenedores que entren a formar part de les incubadores d’start-ups municipals també reben suport perquè tinguin en compte tots els conceptes de responsabilitat social des del començament de la seva activitat.

L’Ajuntament de Barcelona també ha participat la darrera setmana a l’Impact Forum de Ship2B, que ha abordat la transformació de l’empresa i l’impacte positiu en la societat a través d’estratègies de sostenibilitat. A més, participarà en altres iniciatives relacionades amb objectius socials, com el Business With Social Values, que se celebra al Palau de Congressos de Catalunya al desembre.

Paraules clau

Barcelona+B/ ca l'alier/ Jornades d’Agenda 2030/ Jornades d’Agenda 2030 Barcelona/