Torna a l'agenda

Jornada de Santa Llúcia: Ús de bacteris i virus al servei de la comunitat

Organització:

Secció de Biologia i Societat de la Societat Catalana de Biologia i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC)

dimecres 22 desembre 2021
17 h

Sala Pi i Sunyer de l’IEC

Sovint percebem que els virus i els bacteris són negatius per al nostre benestar, i més en el temps de pandèmia actual. No obstant això, aquests microorganismes també poden ser els nostres aliats a l’hora de millorar la societat i l’entorn on vivim. La biotecnologia ha fet grans passes en els últims anys i avui dia ens permet un gran ventall de possibilitats; d’una banda ―i més relacionat amb el nostre entorn―, trobem bacteris capaços de degradar compostos tòxics i que ens poden ajudar a reduir la contaminació en el medi; bacteris que poden arribar a convertir la indústria en un procés sostenible, o que ens permeten crear tests ràpids d’anàlisi per a incrementar la seguretat sanitària i prevenir malalties. D’altra banda, també poden tenir una relació directa amb la nostra salut. Per exemple, actualment s’està fent un mal ús dels antibiòtics, fins al punt que les resistències que apareixen fan que aquests antibiòtics siguin insuficients. Els bacteriòfags són una alternativa real a aquest mal ús que hem fet dels antibiòtics.

La jornada de Santa Llúcia d’enguany, organitzada conjuntament per la Societat Catalana de Biologia (SCB) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), pretén presentar algunes d’aquestes innovadores tecnologies i acostar el coneixement científic a un públic divers, tant acadèmic com no acadèmic.