10/01/2022

La URV adhereix deu nous centres educatius al seu programa formatiu Repte Experimenta

L’aliança amb la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut de Ciències del Mar del CSIC permet exportar per primera vegada a Barcelona aquest programa per despertar vocacions científiques

Deu centres d’educació secundària han estat seleccionats d’entre 44 centres de 16 comarques catalanes per participar en el programa Repte Experimenta per als cursos 2022-2024. La finalitat del programa és l’acompanyament de les escoles i instituts perquè potenciïn l’experimentació científica a les seves aules partint d’aprenentatges basats en el learn by doing que afavoreixen la motivació dels alumnes i generen coneixements més profunds.

Els més de 1600 alumnes de 1r i 2n d’ESO dels centres seleccionats -cinc públics i cinc concertats- que passaran pel programa en dos cursos, comptaran amb el suport de científics i científiques en actiu que els guiaran en el disseny i la realització d’experiments científics fets amb materials casolans.

Per primera vegada, i gràcies a l’aliança amb la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut de Ciències del Mar del CSIC, el programa impulsat per la Universitat Rovira i Virgili també arribarà a la província de Barcelona. Les dues institucions barcelonines, junt amb la URV, l’Institut Català d’Investigació Química i empreses padrines del sector químic i biotecnològic, garantiran els dos centenars de professionals de l’àmbit de la ciència que acompanyaran els alumnes en el seu bateig experimental.

El programa Repte Experimenta es desenvolupa en quatre sessions de dues hores cadascuna i amb grups reduïts, sempre de la mà d’un padrí o padrina científica del món acadèmic o empresarial que els ajuda a entendre el fonament científic del seu experiment. Com a resultat, cada grup genera un vídeo i una memòria amb què competirà amb la resta.

Els centres seleccionats pels cursos 2022-2024 són l’IE Mediterrani, el Col·legi Lestonnac l’Ensenyança i el Col·legi Santa Teresa de Jesús -tots tres ubicats a la ciutat de Tarragona-; l’Institut d’Altafulla, l’Institut de Torredembarra i el centre Maria Rosa Molas de Reus. A les Terres de l’Ebre, participarà el Col·legi Teresià de Tortosa. A la província de Barcelona, el programa es realitzarà a l’Escola FEDAC Sant Andreu de Barcelona, l’Escola Sant Gabriel Ripollet i l’Institut Josefina Castellví i Piulachs de Viladecans.

Els estudiants concursen amb els seus experiments

El Repte Experimenta a l’Aula desafia a alumnes de 1r i 2n d’ESO de centres públics i concertats adscrits al programa a dissenyar i a fer un experiment científic amb materials casolans.

Cada centre selecciona els millors grups que, a través dels Tallers Experimenta, apropen l’experimentació a la seva vegada a alumnes de 5è i 6è de primària del propi centre o d’un centre adscrit, potenciant així la interacció entre l’alumnat i la divulgació de les STEM entre els més joves. A més, com a cloenda, la Fira Experimenta presenta al públic familiar els 30 experiments seleccionats entre tots els centres, i s’atorguen els Premis Experimenta als tres millors equips de joves divulgadors científics.

Sobre Repte Experimenta

Repte Experimenta és un programa formatiu adreçat a despertar vocacions científiques entre joves que cursen primer i segon d’ESO (entre 11 i 13 anys), que neix l’any 2020 impulsat pel campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Té el suport de la Facultat de Química, la Facultat d’Enologia, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Química (ETSEQ) i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), per la banda pública, i d’ELIX Polymers, BASF, DuPont Water Solutions, Messer Ibérica, Ercros, URAIS, Dow Chemical, Gomà-Camps, BioTech Security i el Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT), per la banda privada. Des de aquest any 2022 s’afegeixen la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut de Ciències del Mar expandint així l’àmbit d’influència geogràfica del programa.

Repte Experimenta també compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.

Enllaç a la resolució de la convocatòria dels nou centres adscrits al programa Repte Experimenta: https://www.repteexperimenta.cat/2022/resolucio-convocatoria-centres-2022-24/

Comenta