Empresa i Treball

Catalunya capta el 32% de la primera línia d'ajuts Next Generation destinada als clústers a l'Estat espanyol

query_builder   13 abril 2022 10:58

event_note Nota de premsa

• Segons càlculs d’ACCIÓ, els clústers catalans han obtingut 6,3 milions d’euros perquè les empreses que en formen part duguin a terme projectes conjunts d’innovació tecnològica
  • En total se n’han beneficiat 16 clústers catalans que desenvoluparan projectes com la robotització del sector tèxtil, la digitalització del porcí, el ‘blockchain’ per prevenir fraus en el món vitivinícola o la IA per a tractaments de malalties mentals

Catalunya ha captat el 32% de la primera línia d’ajuts dels fons Next Generation adreçada als clústers de l’Estat espanyol. Segons càlculs d’ACCIÓ, 16 clústers catalans han aconseguit 6,3 milions d’euros, que aniran destinats a les empreses que en formen part per desenvolupar conjuntament projectes transformadors d’innovació tecnològica.

Es tracta de la línia Agrupacions Empresarials Innovadores (AEI) convocada pel Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme i dotada amb fons Next Generation. En concret, els clústers catalans que hi han accedit són MODACC (del sector de la moda), Cenfim (equipament de la llar i contract), Catalan Water Partnership (aigua), Solartys (energia solar), el Clúster de Salut Mental, Innovi (vitivinícola), INDESCAT (esport), INNOVACC (carn i proteïna alternativa), CIAC (automoció), CEEC (energia eficient), Kid’s Cluster (infantil), Packaging Cluster, Clúster Digital, FEMAC (mitjans de producció agrícola), Smartech Cluster (tecnologies intel·ligents) i secpho (deep tech).

Amb aquests ajuts, les empreses membres dels clústers impulsaran projectes com la robotització del sector tèxtil, la digitalització del porcí, el desenvolupament de tecnologia blockchain per prevenir fraus en el món vitivinícola o l’aplicació de la intel·ligència artificial (IA) en el tractament de malalties mentals o per analitzar l’experiència en instal·lacions turístiques, entre altres. També treballaran per impulsar l’economia circular en l’àmbit de les bateries de liti, millorar la prevenció d’accidents en la construcció gràcies a la visió 3D o desenvolupar solucions de machine learning en sectors diversos com la salut mental o l’aigua.

Segons la directora general d’Indústria i consellera delegada d’ACCIÓ, Natàlia Mas i Guix, “resultats com aquest posen de manifest que Catalunya té un enfocament clúster molt potent que destaca a Europa i a l’Estat espanyol”. En aquest sentit, Mas destaca que “els clústers tindran un paper clau en el repartiment dels fons Next Generation per la seva capacitat de tracció sobre les empreses que en formen part i perquè són el millor espai possible per respondre els reptes col·lectius als quals hem de fer front com a societat i transformar el model productiu català i europeu”.

Què és un clúster?

Un clúster és una agrupació d’empreses (startups, pimes i multinacionals) i agents de l’entorn (universitats i centres tecnològics) d’un determinat àmbit econòmic que comparteixen recursos, generen sinergies i es projecten internacionalment. Es tracta d’un instrument que permet millorar la competitivitat dels membres que el componen a partir del desenvolupament de projectes transformadors conjunts i la definició de reptes estratègics per al seu sector.

Fins a 14 dels 16 clústers que han obtingut finançament d’aquesta línia d’ajuts part del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ, una iniciativa que té l’objectiu d’ajudar-los a enfocar la seva estratègia, capacitar els cluster managers, cofinançar projectes estratègics i organitzar viatges a ecosistemes de referència per fer benchmarking internacional i tancar projectes de col·laboració entre clústers catalans o amb entitats internacionals, entre altres. Estan formats per 2.300 membres, un 67,6% dels quals són pimes, un 10,5% de grans empreses, un 7,7% startups i un 8,8% centres de recerca, universitats i proveïdors de coneixement.

Oficina Next Generation

El passat mes de novembre ACCIÓ va posar en marxa l’Oficina Next Generation per facilitar l’accés del teixit productiu català al paquet d’ajuts posat en marxa per la Comissió Europea, dotat amb 750.000 milions d’euros per al període 2021-2026 per donar resposta als reptes derivats de la pandèmia de la Covid-19. La nova oficina neix amb l’objectiu de contribuir a que les empreses catalanes captin més del 20% dels fons Next Generation que es destinin a empreses de l’Estat espanyol. Així, actua com a punt de referència a Catalunya amb la informació més actualitzada i verificada per al sector empresarial i com a facilitador per impulsar l’accés del teixit productiu català als fons.

L’oficina avisa les pimes i companyies catalanes per mitjà d’un sistema d’alertes personalitzades sobre les convocatòries que s’adeqüen als seus projectes i identifica de manera proactiva les iniciatives d’empreses que s’hi puguin presentar. A més, experts d’ACCIÓ acompanyen de manera individualitzada les empreses en el seu procés de presentació a les convocatòries per aconseguir que tinguin el major èxit possible i es busquen socis per crear consorcis empresarials per a les convocatòries que requereixin la presentació agrupada dels projectes.

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

El Govern a les xarxes
banner acords