Delegació a Lleida

Reunió Comissió de seguiment Joan Oró

Proposta oficial perquè el 2023 es commemori l'Any Joan Oró amb el reconegut astrònom i divulgador Joan Anton Català com a comissari

query_builder   6 abril 2022 22:07

event_note Nota de premsa

Comissió centenari Joan Oró
Joan Anton Català, Bernat Solé i Francesc Oró, en acabar la reunió de la Comissió de seguiment

La comissió de seguiment de la commemoració del centenari del naixement del científic Joan Oró ha acordat avui fer arribar una proposta a la presidència de la Comissió de Commemoracions (òrgan col·legiat encarregat d’impulsar i proposar els esdeveniments i personalitats que han de ser objecte de commemoració per part de la Generalitat) per sol·licitar que l’any 2023 sigui objecte de commemoració del centenari del naixement del científic Joan Oró i d’aquesta manera posar en relleu, recuperar i divulgar la memòria de l’il·lustre bioquímic lleidatà.

A la vegada, la Fundació Joan Oró ha proposat nomenar com a comissari per a l’organització de l’Any Joan Oró al reconegut astrofísic i divulgador Joan Anton Català. Màster en Astronomia i Astrofísica per la Universitat Internacional de València i llicenciat en Ciències Químiques, especialitat en Quàntica, per la Universitat de Barcelona, Català compagina la seva activitat professional amb una intensa tasca divulgativa científica, amb col·laboracions en diferents mitjans de comunicació.

La d’avui és la segona reunió de la Comissió de seguiment de la commemoració del centenari del naixement del científic Joan Oró, convocada i presidida pel delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, que ha valorat molt positivament la implicació de totes les institucions que formen part de la Comissió. Concretament, la integren els departaments d’Educació, de Cultura, d’Universitats i Recerca, de la Vicepresidència, la Fundació Oró, la Diputació de Lleida (IEI), l’Ajuntament de Lleida, el Parc Astronòmic del Montsec, l’Observatori del Montsec, l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya i la Universitat de Lleida. La trobada ha tingut lloc a la Delegació del Govern.

La Comissió es tornarà a reunir a meitats de juny per continuar treballant en l’organització de les activitats al voltant de la celebració de l’Any Joan Oró.

Activitats previstes en el marc de l’Any Oró

Entre les activitats proposades fins ara per la comissió per a la commemoració del centenari del naixement del científic, destaquen l’organització de diverses exposicions i conferències sobre la figura de Joan Oró, tant des d’una vessant científica com des de la seva mirada humanística envers la vida i l’origen de l’univers.

Una altra iniciativa de la commemoració del centenari serà l’elaboració d’una maleta pedagògica amb suport digital adreçada als centres educatius, de Primària i de Secundària, de cara al curs 2022-2023, amb una proposta didàctica que doni a l’alumnat l’oportunitat de conèixer de manera col·laborativa i en xarxa la vida de Joan Oró i alguns dels seus experiments científics i de participar en activitats vinculades. El Departament d’Educació, el Parc Astronòmic Montsec (PAM) i l’Ajuntament de Lleida ja han començat a treballar en aquest projecte per tal de tenir-lo enllestit al començament del proper curs.

Per altra banda, el PAM té previst dedicar el Festival d’Astronomia del 2023 a la figura de Joan Oró. L’any del centenari també comptarà amb l’edició d’un llibre sobre Oró per part de Pagès Editors.

El Govern a les xarxes
undefined