05/04/2022

Catalunya, Aragó, Navarra i Euskadi impulsen el Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre per desplegar l’economia de l’hidrogen verd

Els governs de de les quatre comunitats i un consorci multisectorial encapçalat per Repsol integren la iniciativa en la qual participa la URV

Autoritats signants del compromís pel Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre.

Aquest dilluns al matí s’ha fet l’acte de presentació i llançament del Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre amb la signatura del compromís que uneix els seus impulsors: els governs de Catalunya, Aragó, Navarra i Euskadi, i un consorci multisectorial encapçalat per Repsol. L’objectiu d’aquest projecte és contribuir a la descarbonització de la indústria, millorar-ne la competitivitat i atraure noves inversions en aquests territoris. Amb la posada en marxa del projecte, els impulsors compartiran informació, analitzaran i estudiaran actuacions complementàries per establir sinergies entre les diferents iniciatives territorials.

S’impulsaran cadenes de valor geogràficament més àmplies en les quals s’articularan la producció i el consum, amb la indústria i la mobilitat com a camps principals. També es promouran col·laboracions tecnològiques i formatives, com és el cas de l’actual Màster Interuniversitari en Tecnologies de l’Hidrogen impartit per universitats dels diferents territoris. Tot plegat, per aconseguir el posicionament com a macroregió europea de referència en la societat i l’economia de l’hidrogen.

Més competitivitat i cooperació

“És una oportunitat única per ser més forts, competitius i presents a Europa, aprofitant complementarietats. Impulsar aquesta transició farà les economies més competitives”, ha assegurat Natàlia Mas, director general d’Indústria i representant a l’acte de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya, l’instrument a través del qual el govern català participa en aquest projecte col·laboratiu. Segons Natàlia Mas, el Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre és clau per augmentar la producció, expandir aplicacions, incentivar la retroalimentació entre oferta i demanda, i aprofitar el talent i la innovació. Roger Torrent, conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat, ha assegurat que, per al govern català, és una iniciativa d’alt valor estratègic i una aposta clau pel que fa a la tecnologia, la sostenibilitat i l’autonomia energètica del conjunt d’Europa.

L’acte ha comptat amb la presència de representats d’algunes de les institucions que formen part de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya, com ara la Universitat Rovira i Virgili, l’AEQT, la Diputació de Tarragona, el Port de Tarragona, Eurecat, Àrea8, l’ICIQ, l’IREC i l’Autoritat Metropolitana de Barcelona. També hi havia la presència de consellers dels governs dels quatre territoris que integren el Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre, una iniciativa del projecte SHYNE (Spanish Hydrogen Network), el consorci que encapçala Respol per promoure la descarbonització de l’economia a través d’aquest vector energètic i del qual també són socis Alsa, Bosch, Celsa, Enagás, Scania i Talgo.

El conseller delegat de Repsol, Josu Jon Imaz, ha assegurat en l’acte que el Corredor de l’Hidrogen de l’Ebre busca més competitivitat i cooperació, també amb Europa, a més de garantir el subministrament i l’energia sostenible per avançar en la descarbonització. “Tot plegat s’ha de fer pensant en les noves generacions i en la seva formació i les seves oportunitats de futur”, ha conclòs.

Producció d’1,5 GW d’hidrogen i 100 hidrogeneres al 2030

Pel que fa a les xifres concretes, amb aquest projecte es promouran accions en tots els àmbits -producció, transport, usos i emmagatzematge- amb l’objectiu d’instal·lar una capacitat de producció de 400 MW el 2025 i d’1,5 GW el 2030. De fet, la voluntat del projecte és assolir una producció de 250.000 tones anuals de productes derivats de l’hidrogen renovable com el metanol, l’amoníac o els combustibles sintètics el 2030.

També s’impulsarà la creació d’una xarxa de 20 hidrogeneres el 2025 amb l’objectiu d’arribar als 100 punts el 2030 per facilitar el desplegament del seu ús en el transport terrestre, marítim i ferroviari. A més, s’impulsaran projectes transfronterers en l’àmbit de l’emmagatzematge i transport de l’hidrogen renovable amb el sud de França per afavorir la interconnexió amb Europa.

Catalunya, una de les regions líder en química i energia

Catalunya presenta una concentració única de factors d’entorn que la fan especialment adequada per al desenvolupament de l’hidrogen com a vector energètic i de les cadenes de valor associades, un ecosistema industrial i portuari de primer nivell i capacitats tecnològiques i de coneixement necessàries per desplegar aquest vector energètic que serà palanca de creixement econòmic i sostenibilitat.

Catalunya és una de les regions líders en l’àmbit de la química i l’energia -amb el primer polígon petroquímic del sud d’Europa-, compta amb una sòlida base industrial amb potencial demandant d’hidrogen, infraestructures portuàries de primer ordre i un extens sistema de coneixement universitari i centres d’R+D en aquest àmbit.

Comenta