Polítiques Digitals

Foto família 4a edició de la Mobile Week Catalunya

Drets, habilitats i nous entorns digitals centren la quarta edició de la Mobile Week Catalunya

query_builder   22 abril 2022 12:30

event_note Nota de premsa

Foto família 4a edició de la Mobile Week Catalunya
  • La Mobile Week Catalunya 2022, una iniciativa de Mobile World Capital Barcelona impulsada conjuntament amb la Generalitat de Catalunya, reactiva el debat sobre la transformació digital arreu del territori
  • La protecció dels drets digitals de la ciutadania, la desinformació i la privacitat de dades; les habilitats digitals i el paper clau de l’educació per formar joves i potenciar l’augment de perfils femenins en les disciplines STEAM; o l’exploració de les noves eines i mitjans digitals en l’àmbit de la cultura i l’entreteniment són les temàtiques d’aquesta edició
  • La Mobile Week Catalunya 2022 se celebrarà a 16 punts del territori entre el 25 d’abril i el 28 de maig, amb més de 300 activitats, 500 ponents i 450 hores d’aprenentatge

Mobile World Capital Barcelona i el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori han presentat avui a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm la Mobile Week Catalunya 2022, la quarta edició d’aquesta iniciativa que enguany arriba a 16 territoris de tot Catalunya amb més de 300 activitats, 500 ponents i 450 hores d’aprenentatge. Amb el lema “on ciutadania i tecnologia connecten”, la programació pivotarà sobre tres eixos temàtics principals: drets, ètica i habilitats digitals. L’objectiu és que les persones siguin les protagonistes de les activitats i es creïn espais que les interpel·lin per fer-les partícips, situar-les realment al centre de la transformació digital i que adquireixin un sentit més crític de l'impacte de la tecnologia a la mateixa societat. Les propostes de la Mobile Week Catalunya 2022 es programaran en diferents dies entre el 25 d’abril i el 28 de maig, en funció de cada municipi o territori.

Aquesta edició girarà al voltant de temàtiques com la protecció dels drets digitals de la ciutadania, la desinformació i la privacitat de dades; les habilitats digitals i el paper clau de l’educació per formar joves i, alhora, potenciar l’augment de perfils femenins en les disciplines STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts Gràfiques i Matemàtiques); o l’exploració de les noves eines i mitjans digitals en l’àmbit de la cultura i l’entreteniment.

Durant l’acte, el secretari de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, David Ferrer, s’ha felicitat perquè “un any més, municipis i comarques d’arreu de Catalunya s’han sumat a aquesta iniciativa que vam crear ara fa quatre anys amb el convenciment que la tecnologia i la digitalització són aliats imprescindibles per millorar la governança de les viles i ciutats des de i per al territori, dotar d’oportunitats la ciutadania visqui on visqui  i lluitar així contra les bretxes digitals i territorials i el despoblament.”

Així mateix, el CEO de Mobile World Capital Barcelona, Carlos Grau, ha afirmat que “cal aconseguir que ningú es quedi enrere i despertar les ganes d'aprendre i comprendre, d'anar més enllà i fomentar el pensament crític”. Grau ha agraït a tots els territoris la seva cooperació i destacat “l’aposta per portar l’activitat a tot el país, sobretot fent incís en la ciutadania fora de les grans ciutats, tenint també en compte els reptes particulars de cada territori”.

Mobile Week Catalunya, nouvinguts i veterans de la iniciativa

L’acte ha culminat amb una taula rodona moderada per la directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Joana Barbany,  on els representants de la Ribera d’Ebre i Olesa de Montserrat han explicat quines iniciatives acullen aquest any, les activitats més destacades de la programació i l’impacte que s’espera de la Mobile Week al territori. Ambdues han fet menció sobre els grans reptes que genera la digitalització, posant el focus en la necessitat de lluitar contra les bretxes digitals, especialment en territoris fora de l’àrea metropolitana de Barcelona, per construir un futur digital just, inclusiu i sostenible introduint els canvis des dels pobles.

Així, la presidenta del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre, Gemma Carim, i l’alcalde d’Olesa de Montserrat, Miquel Riera, han coincidit que per aconseguir la inclusió digital cal impulsar les polítiques digitals en l’àmbit escolar, un col·lectiu que s’ha vist greument afectat per la pandèmia i ha evidenciat l’existència de les bretxes digitals a les llars. A més, han incidit que l’impuls digital a les aules permet dotar de coneixement i preparar a les futures generacions davant dels canvis tecnològics del moment.

En finalitzar, tant Olesa de Montserrat, que s’estrena aquest any, com la Ribera d’Ebre, veterana que ja l’organitza des de 2019, han conclòs que la Mobile Week Catalunya és un nexe per connectar les eines que ofereix la digitalització amb els ciutadans i ciutadanes dels municipis. Mobile Week Catalunya ofereix una gran oportunitat per canviar el relat i construir una digitalització responsable, capaç de dissenyar societats més justes i inclusives, fomentant la participació ciutadana i l'ús responsable, impulsant la innovació marcada per principis ètics que facilitin el desenvolupament tecnològic sense comprometre l’evolució de la societat.

Activitats gratuïtes per tot el territori

El programa compta amb un ampli ventall d'activitats gratuïtes i obertes a tothom durant períodes de 3 a 5 dies, depenent de cadascun dels 16 territoris que hi participen. Algunes de les propostes destacades són la conferència  ‘[Meta]vers la Internet del futur’ al centre cultural El Modern de Girona per reflexionar sobre les noves eines d’entreteniment i dibuixar el futur dels entorns virtuals de la mà d’experts com: Dani Vilà, Cap d’informatius a TV Girona; Guillem Alsina, director de AENTEC, Quirze Salomó, president del Centre Blockchain de Catalunya; Albert Cuesta, col·laborador de l’ARA; Josep Ruano Bou, CEO de BiteRight o Toni Garballo, cap de NFT i Metavers a BELOBABA. També destaca la xerrada ‘La percepció ciutadana sobre la Intel·ligència Artificial’ a Manresa, a càrrec de Liliana Arroyo, doctora en Sociologia i investigadora de l’Institut d’Innovació Social d’ESADE, o bé la xerrada ‘L’estratègia de la desinformació als mitjans’ a Badalona, a càrrec de Josep Viñeta Balsells, conseller delegat de Badalona Comunicació, que tracta sobre l’auge de la desinformació dels mitjans i les xarxes socials en el context actual.

A més, s’inclouen a la programació de diversos territoris activitats com el taller pràctic de CaixaBank dirigit a nens, denominat, “un món conectat”, que vol acostar les professions STEM als més petits, fomentar un ús responsable de la tecnologia i ensenyar-los com la tecnologia pot utilitzar-se com a eina per a crear un món millor i més sostenible.

16 municipis, dates i territoris

Així, 5 municipis de la vegueria de Barcelona (Badalona, Mataró, Olesa de Montserrat, Terrassa i Sant Feliu de Llobregat); 3 del Penedès (Igualada, Sant Pere de Ribes-Sitges i Vilanova i la Geltrú); 2 de la Catalunya Central (Centelles i Manresa); 2 de la vegueria de Girona (Girona i Figueres); 2 de Lleida (Lleida i Mollerussa); 1 de l’Alt Pirineu (La Seu d’Urgell) i 1 comarca de les Terres de l’Ebre (Ribera d’Ebre) formaran part de la quarta edició de la Mobile Week Catalunya, que se celebrarà entre el 25 d’abril i el 28 de maig.

A continuació es detallen les dates dels 16 territoris:

Badalona

Del 25 al 28 d’abril

Vilanova i la Geltrú

Del 12 al 14 de maig

Mobile Week Catalunya és una iniciativa de Mobile World Capital impulsada conjuntament amb el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, i compta amb el suport de CaixaBank i Damm.

Imatges

Foto família 4a edició de la Mobile Week Catalunya 3364