Notícies | Sala de premsa

Més de 1.000 alumnes de 3r a 6è de primària participen als Encontres de Petits Talents Científics Barcelona on es presenten una trentena de projectes de recerca

03 maig 2022 | Notícies, Sala de premsa

Un total de 46 grups escolars, amb 1.075 alumnes de 3r a 6è de primària, presentaran 32 projectes d’investigació fets a classe, centrats en les energies: la llum, el so, el calor i l’electricitat, en els Encontres de la 9a edició de Petits Talents Científics, els propers 4 i 5 de maig a CosmoCaixa. Petits Talents Científics és un programa d’actualització científica per a mestres de primària organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona i el programa EduCaixa de Fundació “la Caixa”, que fomenta l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de ciències de l’alumnat d’educació primària i infantil.

A partir de la formació dels docents, Petits Talents Científics proporciona als centres educatius un seguit de recursos i orientacions pedagògiques que ajuden els mestres a implementar metodologies més participatives i creatives a l’aula, de les quals resulten els projectes presentats als Encontres en cadascuna de les seves edicions. Enguany, i centrada en el context temàtic de les energies a cicle mitjà i superior de primària, i la llum, a cicle inicial de primària i a segon cicle d’educació infantil, la 9a edició del programa ha permès implicar els nens i nenes en processos d’investigació científica autèntica.

Aquest enfocament els ha donat l’oportunitat de respondre, en el cas dels alumnes de cicle mitjà i superior d’educació primària, mitjançant les seves pròpies recerques, a preguntes de tipus pràctic com ara com es veien els objectes? Com és que l’electricitat genera llum i la llum genera ombra? Quin és l’espai més sorollós de l’escola? Per què la roba d’abric no ens escalfa? Podem fer un cable elèctric amb un material diferent al coure?

L’objectiu d’aquest curs ha estat facilitar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de la vivència en primera persona del procés d’indagació. Temàtiques com els processos d’aprenentatge i el paper de l’adult a partir de l’anàlisi d’experiències i de la creació de noves propostes, han estat viscudes pel professorat d’una manera dinàmica i participativa.

Als Encontres del 4 i 5 de maig, els grups participants podran també realitzar activitats de CosmoCaixa (Creactivity, Planetari bombolla, fenòmens elèctrics, materials sorprenents, Planetari “Les fases de la Lluna”, Sortir de l’aigua, sostenibilitat bosc i Micrarium). Igualment, l’acte de tancament de la 9a edició de Petits Talents Científics per a l’alumnat i el professorat de cicle inicial de primària i segon cicle d’educació infantil tindrà lloc el dia 17 de maig, també a CosmoCaixa.

Els i les 500 alumnes de 10 escoles diferents que hi assistiran podran seguir l’espectacle sobre llum i ombres, “L’Amàlia i les ombres lunars” (Animamundi Teatre), i també tindran l’oportunitat de fer activitats, adaptades al seu rang d’edat, de CosmoCaixa, com ara el Planetari Bombolla, Les pedres ballen, el planetari “El cel de la Cloe”, Entre llums i ombres, Mira com mengen els animals i Creactivity.

Alhora, l’Ajuntament de Barcelona ha iniciat aquest curs una prova pilot anomenada Connexions, que vincula un centre d’investigació i un centre educatiu, amb la intenció d’establir relacions sostenibles en el temps i complementar els coneixements de la ciència. Enguany, de la mà del Departament d’Educació del Zoològic de Barcelona, les escoles La Pau i Fluvià han fet una tasca d’anàlisi, aprofundit en el coneixement dels projectes desenvolupats en el programa del curs 2020-2021 sobre el riu Besòs i el canvi en l’ecosistema i paisatge. Els i les alumnes d’aquestes escoles presentaran els seus projectes d’investigació en els mateixos Encontres.

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe