12/05/2022

Un prototip d’aplicació mòbil de primers auxilis rep el Premi Fundació Coliseé al millor Treball de Fi de Grau d’Infermeria

La Facultat d'Infermeria celebra el dia Mundial de la Infermeria amb el lliurament del premi, el llançament d'un MOOC sobre l'abordatge de la Violència de Gènere a l'Atenció Primària de Salut i unes jornades sobre pràctica clínica

Andrea Cabré i Elisabet Grau amb el premi de la Fundació Coliseé al millor TFG d'Infermeria, al costat de responsables de l'entitat i de professorat de la Facultat d'Infermeria.

Les estudiants Andrea Cabré i Elisabet Grau han elaborat un prototip d’aplicació mòbil de primers auxili per ser recomanat a través del sistema d’Atenció Primària català, després d’avaluar els coneixements de la població en primers auxilis i revisar les principals aplicacions mòbils sobre el tema, com a part del Treball de Fi de Grau d’Infermeria.

Avui, amb motiu del Dia Mundial de la Infermeria, el projecte ha estat premiat per la Fundació Coliseé d’entre els vuit treballs finalistes del grau en Infermeria, que s’imparteix al campus Catalunya, campus Terres de l’Ebre i seu del Baix Penedès de la URV. Les estudiants també van ser protagonistes del Dia Mundial de la Infermeria en l’acte que es va fer ahir al campus Terres de l’Ebre, amb una taula rodona sobre l’experiència de Jamila Nouri, Sara Provencio, Maria Pilar Carbó i Andrea Najarro, quatre estudiants que van adherir-se a l’auxili sanitari durant els moments de més pressió assistencial per la pandèmia de COVID-19.

Primers auxilis a les aplicacions mòbils

“Primers auxilis. Anàlisi dels coneixements, revisió d’aplicacions mòbils i disseny d’un prototip d’Aplicació Mòbil APP Cura’t”, com es titula el treball premiat, parteix del fet que la qualitat i la seguretat de les nombroses aplicacions mòbils relacionades amb els primers auxilis és molt variable. En canvi, una aplicació pot ser útil perquè en el dia a dia hi ha moltes situacions que requereixin aplicar tècniques de primers auxilis, un àmbit en el qual els i les professionals de la Infermeria són essencials per a les tasques d’educació i promoció de la salut.

Imatge del prototip d’app creat per les estudiants Andrea Cabré i Elisabet Grau.

Andrea Cabré i Elisabet Grau han avaluat les principals APPs de primers auxilis a través d’un estudi descriptiu amb enquestes i d’un observacional. Els resultats mostren que la formació en primers auxilis que es proporciona avui és insuficient i hi ha manca de coneixements en la població; alhora, les aplicacions revisades mostren manca d’utilitat i veracitat i només una d’elles està acreditada. Així, els resultats apunten, d’una banda, a la necessitat de millorar els coneixements en primers auxilis, i, de l’altra, que “és imprescindible una regulació més exhaustiva i rigorosa pel que fa al desenvolupament i la seguretat de les aplicacions abans de la seva publicació”.

A partir d’aquí les dues estudiants han elaborat un prototip d’aplicació mòbil que pugui ser recomanada a través de l’Atenció Primària de Salut de Catalunya.

“Amb l’auxili sanitari vam guanyar responsabilitat, seguretat i coneixements”
D’esquerra a dreta, Jamila Nouri, Sara Provencio, Maria Pilar Carbó i Andrea Najarro, estudiants d’Infermeria al campus Terres de l’Ebre.

El campus Terres de l’Ebre de la URV va acollir dimecres diverses xerrades i ponències per celebrar el Dia Internacional de la Infermeria amb l’assistència de més d’un centenar de persones, entre estudiants i professionals. Rubén Llop, director gerent i fundador de l’Institute for Transformational Leadership, va fer una xerrada motivacional; es van fer dues taules teòriques de pràctica clínica avançada amb professorat del campus, infermeres de la demarcació i professionals de l’ICS, i una taula amb estudiants del grau en Infermeria que van col·laborar amb les institucions sanitàries durant els pics de la pandèmia.

Andrea Najarro, Jamila Nouri, Sara Provencio i Maria Pilar Carbo van treballar en primera línia a l’atenció primària, l’Hospital Verge de la cinta, la Clínica Terres de l’Ebre i l’Hospital Santa Creu Jesús-Tortosa, i van explicar la seva experiència als assistents. “Aquells mesos ens van servir per guanyar responsabilitat, coneixements i experiència. Vaig aprendre més a l’auxili que a les pràctiques”, va indicarProvencio.

Totes quatre van descriure els primers mesos de la pandèmia com una etapa “estranya” i “difícil”, i no van dubtar en acceptar l’auxili sanitari quan els centres sanitaris es van desbordar. “Al principi feia por, perquè t’enfrontaves amb la realitat. Però vaig intentar absorbir tots els coneixements possibles i t’acabaves espavilant”, reconeixia Najarro. Malgrat les dificultats, les estudiants van comptar amb l’ajuda dels professionals titulats i van posar el seu granet de sorra per superar els moments més difícils de la pandèmia. “No seríem les mateixes infermeres si no haguéssim fet l’auxili”, van concloure.

Un MOOC per a professionals de l’Atenció Primària sobre l’atenció a la violència de gènere

En l’acte celebrat avui al campus Catalunya també s’ha presentat el MOOC “Abordatge de la Violència de Gènere a l’Atenció Primària de Salut”, elaborat pel professorat del Departament d’Infermeria, el Departament d’Estudis de la Comunicació i la Unitat d’Igualtat de la URV. El MOOC parteix de la premissa que la violència de gènere és un problema de salut pública que s’identifica poc. Precisament perquè l’Atenció Primària de Salut és la portada d’entrada al sistema sanitari, els i les professionals que hi treballen tenen accés a la comunitat, el reconeixement del context familiar i poden estar atents a l’elevada freqüència a les consultes per problemes menors. El MOOC pretén, a través de cinc mòduls, oferir una formació continuada als professionals perquè aprofitin aquests elements per adoptar una postura activa en l’abordatge de la violència de gènere.

El MOOC ja està disponible amb accés lliure a la plataforma Canva.

Comenta