Desenvolupem un programari que connecta la informació meteorològica de tot l’Estat

El tècnic de recerca Víctor Granda, de la nova unitat de programació del CREAF Ecosystem Modelling Facility (EMF), ha desenvolupat un paquet de dades i models sobre meteorologia per al sistema de programació R, un llenguatge informàtic molt utilitzat en investigació científica. Aquest paquet de dades s’ha anomenat meteospain i permet accedir i descarregar informació sobre les estacions meteorològiques de la xarxa de l’AEMET, el Meteocat, Meteo Galicia i Andalusia en un mateix lloc.

Meteospain, que és de lliure accés i que permet afinar els estudis que giren al voltant del clima, ja ha estat descarregat gairebé 400 vegades i l’estan aplicant habitualment el Deprtament d’Enginyeria Agrogorestal de la Universitat de Lleida, l’Estació experimental del CSIC a Zaidin i el mateix CREAF. Des del nostre centre, per exemple, està sent molt útil per interpolar les dades climàtiques de les parcel·les d’experimentació que tenim en actiu.

Una unitat enfocada en els models dels ecosistemes

La EMF, que podríem traduir com un centre de modelització per als ecosistemes, és una petita unitat dins del CREAF dedicada específicament a fer models i prediccions, sobretot per entendre millor com responen els ecosistemes terrestres davant el canvi global. Un pont entre totes les dades que es generen a camp, al laboratori, a les parcel·les experimentals… i les prediccions de futur que en resulten i que ens permetran adaptar-nos-hi.

Segons els seus membres, “la EMF pretén convertir-se en un punt de trobada de persones (del CREAF i de fora) interessades en desenvolupar o aplicar models per predir la resposta dels ecosistemes davant els motors del canvi climàtic i global, tant amb finalitats de recerca com de transferència de coneixement”.

Qui forma part de l’EMF?

Articles relacionats

Observació tardorenca del voluntariat de l'observatori RitmeNatura d'un papamosques gris sobre una branca que ha perdut les fulles a Pedralbes. Font: David Gispert
Gerard Gaya

L’octubre més càlid dels darrers 70 anys provoca que floreixin a la tardor plantes silvestres i fruiters arreu de Catalunya

La calor dels darrers mesos, completament anòmala per l’època de l’any, ha alterat els cicles naturals de moltes espècies modificant el seus períodes de floració i caiguda de fulles. El projecte de ciència ciutadana Barcelona Reconnecta vol promoure l’observació dels canvis de la fenologia en l’entorn urbà com a eina per al seguiment del canvi climàtic.

Hem canviat la versió del Wordpress. Per llegir entrades anteriors al 2020 en els diferents idiomes (català, castellà o anglès), ves a la portada del blog, escull l'idioma amb el selector del menú superior i cerca l’entrada a la barra de la lupa.

Dona’t d’alta al Newsletter per rebre totes les novetats del CREAF al teu e-mail.

Ajuda'ns a moure

l'ecologia