Uns sensors per analitzar els fluxos de persones en temps real, proposta guanyadora del repte per avançar cap a un turisme sostenible a l’Eixample : Servei de Premsa

22/06/2022

Temps estimat de lectura: 4 minuts

El projecte de l’empresa Affluences guanya el repte llençat per Digital Future Society i l’Ajuntament de Barcelona per l’ús que fa de la tecnologia per mesurar en temps real la concentració de persones en l’espai públic.

L’objectiu de la convocatòria era trobar solucions innovadores que contribuïssin en un dels tres àmbits definits: obtenir dades sobre la concentració i fluxos de persones, promocionar la diversitat del patrimoni i del comerç local per diversificar el turisme i reforçar la comunicació intel·ligent amb els turistes del districte.

Aquest projecte rebrà una aportació econòmica de fins a 40.000 euros provinents del fons de l’impost turístic (IEET) per implementar el pilot.

La iniciativa s’emmarca en el programa InnovAcció 2030, impulsat pel Comissionat de l’Agenda 2030 per llançar diferents reptes a nivell de ciutat i de territori.

La proposta de l’empresa francesa Affluences, que ofereix una solució intel·ligent per comptabilitzar i analitzar l’afluència de persones en l’espai públic, ha estat el projecte guanyador del repte per avançar cap a un  turisme sostenible a l’Eixample. Digital Future Society, programa de la Mobile World Capital Barcelona (MWCapital), i l’Ajuntament de Barcelona, a través del Comissionat de l’Agenda 2030, el Districte de l’Eixample i la regidoria de Turisme i Indústries Creatives, han escollit Affluences com a eina digital innovadora que permetrà millorar la sostenibilitat de l’activitat turística a la ciutat i reduir-ne les externalitats.

En aquest sentit, la iniciativa guanyadora ofereix la possibilitat de recopilar, analitzar i visualitzar les dades de concentració de persones a través d’un panell de control, cosa que permetrà millorar la presa de decisions en l’elaboració de polítiques públiques sobre turisme en el districte. El repte, que s’emmarca en el programa InnovAcció 2030, ha tingut una molt bona acollida internacional amb un total de 40 propostes rebudes de 10 països diferents (Argentina, Alemanya, Àustria, Canadà, Colòmbia, Espanya, Eslovènia, Itàlia, França i Romania).

El turisme, un repte clau a treballar

El projecte seleccionat pel jurat destaca per la seva tecnologia de sensors 2D, 3D i d’infrarojos per mesurar en temps real el flux i aglomeracions de persones, bicicletes o vehicles tant en espais interiors com d’exteriors, una proposta innovadora que dona resposta a les necessitats actuals de l’Eixample. L’objectiu és que aquestes dades siguin útils tant per mitigar els  efectes de la massificació turística sobre la gent que viu o treballa en el districte com per millorar l’experiència dels turistes.

A més, aquesta informació pot contribuir al procés de presa de decisions sobre  els serveis municipals que es presten als barris, com per exemple a l’hora d’informar dels horaris dels serveis de neteja, l’ampliació dels carrils o la pacificació dels carrers, entre d’altres. La iniciativa, que es desenvoluparà inicialment en espais turístics de l’Eixample, té un potencial escalable a altres espais o sectors, com poden ser les biblioteques o els museus, que es valorarà d’acord amb els resultats de la prova pilot.

Del repte als carrers de la ciutat

La idea guanyadora d’Affluences rebrà un suport econòmic de fins a 40.000 euros gràcies al finançament provinent del fons de l’impost turístic (IEET) per implementar el pilot i afrontar reptes de gestió i la redistribució dels fluxos de visitants del districte.

Aquest respon a la voluntat d’aprofitar al màxim les eines tecnològiques que juguen un paper fonamental per afrontar els reptes que ajuden a millorar la qualitat de vida i, alhora, impulsar l’activitat econòmica de la ciutat.

La tecnologia, una eina clau per a millorar

Entre els projectes presentats, a banda del guanyador, s’identifiquen solucions tecnològiques destinades a la gamificació i promoció de la diversitat del patrimoni cultural a través de la realitat augmentada, la comunicació per segmentació i/o geolocalització, la detecció de patrons de comportament dels turistes, d’entre altres.

Totes les propostes han passat un procés d’avaluació de dues fases, passant per l’elecció de 12 projectes semifinalistes i sis de finalistes, respectivament, fins a la selecció del guanyador que ha estat determinat per un comitè d’experts de les entitats promotores de la convocatòria. El tribunal ha basat la seva valoració en criteris d’innovació, rellevància a la problemàtica, viabilitat d’implementació i potencial d’escalabilitat.

InnovAcció 2030: 8 reptes per a donar resposta a la ciutadania

El programa InnovAcció ha engegat 8 reptes en diferents àrees de la ciutat de Barcelona. A banda del repte de l’Eixample, el Comissionat de l’Agenda 2030 i Digital Future Society, juntament amb l’IMPD i el districte de les Corts han llançat un repte, que ja s’està desenvolupant, per fer més accessible la ludoteca Guitard.

Aquests reptes a nivell de districte se sumen als impulsats conjuntament amb B:SM a nivell de ciutat per aconseguir una visita més inclusiva al Park Güell i al Zoo de Barcelona, millorar la gestió de les places d’estacionament reservades a la via pública o per crear punts de recàrrega elèctrica flexibles i de baix cost per afavorir l’electromobilitat.

Per a més informació

Mobile World Capital Barcelona