Actualitat

La Universitat de Barcelona va gestionar projectes de transferència per valor de més de 24 milions d’euros el 2021

L’oficina de transferència de tecnologia i coneixement de la Universitat de Barcelona, la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), va gestionar projectes per valor de 24,31 milions d’euros el 2021. L’any passat la col·laboració entre la UB i els agents socioeconòmics va permetre desenvolupar 564 projectes, llicenciar 17 tecnologies i crear dues noves spin-offs. Aquestes són les xifres principals de la memòria d’activitats de l’FBG de l’any 2021.

El 2023 farà quaranta anys que la Fundació Bosch i Gimpera treballa per transferir els resultats de recerca generats a la Universitat de Barcelona a la societat, a través de la recerca per contracte, de la creació d’empreses derivades (spin-offs) i de la comercialització de tecnologies, materials i llicències. En aquest sentit, l’any passat la UB va tenir 1.921 projectes actius que es van gestionar des de l’FBG, va obtenir 10,53 milions d’euros en ajuts, i un total de 670 empreses i institucions van contractar recerca de la UB.

Pel que fa a la creació d’empreses, es va crear la spin-off Oniria Therapeutics (participada per la UB, el VHIO i ICREA), que treballa per eliminar les cèl·lules tumorals resistents, i també es va entrar en l’accionariat de Reveal Genomics, una spin-off que desenvolupa proves diagnòstiques innovadores en oncologia i que de fet, ja comercialitza un test que permet ajustar el tipus de tractament del càncer de mama. En aquest àmbit, també es van assessorar 18 projectes d’emprenedoria vinculats a la UB. En total, la Universitat té un total de 22 empreses participades.

Actualment, la UB té 132 patents per transferir, i el 2021 es van signar 17 contractes de llicència amb empreses que utilitzen tecnologies desenvolupades a la UB.

Premis i ajuts

Com cada any, la Fundació Bosch i Gimpera ha contribuït a la transferència de coneixement amb el lliurament de diversos guardons. Així, el premi Antoni Caparrós, al millor projecte de transferència de coneixement, es va atorgar a Albert Soler pel projecte “La geoquímica isotòpica: una nova tecnologia per a la millora de la gestió del medi ambient” i a Núria Serrat pel projecte “Co-creació de projectes educatius de museus: cultura centrada en les persones”. I Qilimanjaro Quantum Tech, SL, una spin-off de la Universitat de Barcelona, va ser reconeguda amb el premi Senén Vilaró a la millor empresa innovadora.

D’altra banda, l’FBG va concedir 100.000 euros a quatre projectes en el marc de la sisena edició dels ajuts F2I, en la qual es va premiar: el desenvolupament d’un fàrmac prometedor contra l’osteosarcoma infantil, projecte liderat per la Dra. Maria Dolors Pujol, de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació; una potencial teràpia molecular dirigida contra el càncer de pàncrees, projecte coordinat per la Dra. Neus Agell, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut; un microscopi digital de la mida d’un xip que en facilita la col·locació en llocs de difícil accés, projecte de la Dra. Anna Vilà i Arbonès, de la Facultat de Física; i un gel amb nanopartícules per millorar la desinfecció en l’endodòncia, presentat per la Dra. Elena Sánchez, de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació.