Recerca i Universitats

Constitució Comissió de Compromís Social i Comunitari

Consellera Geis: "Fem un pas més per posar l'accent en allò que significa la universitat més enllà de la docència i la recerca"

query_builder   11 juliol 2022 13:17

event_note Nota de premsa

El Departament de Recerca i Universitats reforça el compromís social del sistema universitari amb la creació de la Comissió de Compromís Social i Comunitari del CIC

Constitució Comissió de Compromís Social i Comunitari {"name":"2022/07/11/13/16/62fd7c68-7f04-4f5e-a7db-13a07691048f.jpg","author":"REU","type":"0","location":"0","weight":87620}

La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha presidit avui la constitució de la nova Comissió de Compromís Social i Comunitari del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). Un òrgan que permetrà coordinar, reforçar i reivindicar el compromís social de les universitats, mitjançant totes les accions que n’enforteixen l’arrelament i la relació amb les persones, el territori i la societat.

La consellera ha explicat que la constitució d’aquesta comissió és “un pas més endavant en la voluntat del Departament de posar l’accent en allò que significa la universitat més enllà de la docència i la recerca”, i ha continuat dient que a les universitat no només es tracta d’oferir una docència de qualitat, sinó també de formar persones, teixir xarxes, generar complicitats, entre d’altres tasques.

“Parlem de compromís social i comunitari, amb la idea de transformació de la societat, però també del propi sistema”, ha afirmat Geis en la creació del nou òrgan. La consellera també ha assegurat que “hem d’obrir les universitats a la societat, fer que siguin un agent útil i necessari per a la ciutadania a què serveixen”.

Finalment, la titular del Departament de Recerca i Universitats ha agraït la feina que fan les universitats en la línia d’aquest compromís, i ha explicat que des de la conselleria, a banda de reconèixer la tasca duta a terme, també es vol “donar un nou impuls a aquest àmbit, vinculant i coordinant tota la feina que ja s’està fent”. En aquest sentit, Geis ha recordat les iniciatives que s’han desplegat des del Govern, com ara la creació de la nova direcció general d’Impacte Territorial i Social del Coneixement i els diferents projectes que ha impulsat com el Pla d’Enfortiment de la Llengua Catalana, accions sobre salut mental al sistema universitari i de recerca, el projecte de Regions del Coneixement o la creació d’aquesta comissió.

Així doncs, aquest òrgan, a banda de fomentar activitats de caire comunitari i projectes que vinculen el coneixement amb la societat, també desenvoluparà programes en l’àmbit de la cooperació al desenvolupament que incloguin totes les universitats catalanes i estudiarà propostes de foment del voluntariat i vincles amb el tercer sector que reforcin l’impacte social en el conjunt dels sistema universitari català. Per tal de garantir la igualtat d’oportunitats i fomentar la cohesió social, treballarà en propostes adreçades a la inclusió de persones vulnerables, en risc d’exclusió o discriminació.

La comissió també potenciarà programes de formació no formal al llarg de la vida, desenvoluparà propostes que contribueixin a la millora de la sostenibilitat i la salut de les comunitats del sistema universitari de Catalunya, i en el desenvolupament d'indicadors d'impacte social en l'àmbit de la recerca i les universitats.

En coordinació amb la Comissió Dones i Ciència del CIC, també es proposaran mesures que garanteixin la lliure expressió de gènere, la identitat de gènere i l'orientació sexual en l'àmbit universitari.

I finalment, impulsarà les accions del Grup de Treball de l'Agenda 2030 del CIC per tal de promoure el compliment dels objectius en l'àmbit del sistema universitari català.

Compromís social

El Departament de Recerca i Universitats des de la seva creació té la voluntat de contribuir al desenvolupament de programes universitaris i de recerca amb un impacte social. Una mostra d’això va ser la creació de les direccions generals d’Impacte Territorial i Social del Coneixement i de Transferència del Coneixement, que van néixer amb la voluntat de fer arribar el coneixement a tot el territori i vertebrar el país a l’entorn del coneixement.

També cal destacar el Pacte Nacional per la Societat del Coneixement, que determina els objectius de país als quals ha de contribuir la universitat amb cadascuna de les seves missions: docència, recerca, transferència del coneixement i responsabilitat social i impacte en la societat. Així com l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible, de les Nacions Unides, que té l'objectiu d'estimular l'acció en cinc esferes d'importància crítica: les persones, el planeta, la prosperitat, la pau i el partenariat.

En aquesta línia, el Consell Interuniversitari de Catalunya, adscrit al Departament de Recerca i Universitats, des del 2018 treballa per donar resposta al compliment de les metes i els propòsits previstos tant al Pacte Nacional per la Societat del Coneixement com a l'Agenda 2030. Un exemple és l’elaboració del Pla d’acció del sistema universitari de Catalunya, que contribueix a accelerar accions del sistema universitari català que permetin avançar en els objectius del desenvolupament sostenible.

Per la seva banda, la Comissió Dones i Ciència del CIC ha contribuït a fomentar la igualtat de gènere en l'àmbit universitari mitjançant accions com l'elaboració del Marc general per a la inclusió de la perspectiva de gènere a la docència de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya o l'impuls a la creació de la menció M. Encarna Sanahuja Yll a l'excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent, dins de la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària.

El Govern a les xarxes
undefined