Torna a les notícies
La Societat Catalana de Biologia celebra la setena edició de la Nit de la Biologia
15/07/2022

La Societat Catalana de Biologia va entregar ahir al vespre els Premis SCB per a reconèixer els professionals i treballs que més han contribuït a les ciències biològiques l’any 2021.

El claustre de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) va acollir ahir, 14 de juliol, la 7a Nit de la Biologia, l’acte de lliurament dels Premis de la Societat Catalana de Biologia (SCB), filial de l’IEC. L’acte va estar conduït per la periodista Mònica Terribas, membre numerària a la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC, i presidit per Teresa Cabré, presidenta de l’IEC; Marc Martí-Renom, president de la SCB; Gemma Geis, consellera de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, i Marta Clari, gerenta de l’Àrea de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona.

Més enllà del lliurament dels Premis SCB, la Nit de la Biologia s’ha consolidat ja com un espai de trobada de la comunitat científica, els socis i el públic en general. Enguany, l’acte ha pogut reprendre de nou la seva esplendor després de dos anys de restriccions i es va retransmetre també en directe a través del canal de YouTube de l’IEC.

Els Premis SCB reconeixen la contribució destacada dels professionals de les ciències biològiques dels territoris de parla catalana en el darrer any en sis categories diferents: Premi SCB Trajectòria Professional Leandre Cervera, Premi SCB Article Científic, Premi SCB Divulgació, Premi SCB Jove Investigador/a, Premi SCB Treball de Recerca de Batxillerat i Premi SCB Start-Up.

L’únic nom que s’havia donat a conèixer amb antelació és el de la guanyadora del Premi SCB Trajectòria Professional Leandre Cervera, la doctora Roser Gonzàlez Duarte, catedràtica emèrita de genètica a la Universitat de Barcelona. Al llarg de la seva trajectòria, ha dut a terme una recerca innovadora i de qualitat que ha permès identificar gens i noves mutacions com a causatives de malalties hereditàries de la retina. Gonzàlez Duarte ha desenvolupat també una important tasca docent en l’àmbit de la genètica i la biologia molecular, alhora que s’ha implicat en la innovació i transferència del coneixement. És cofundadora de l’empresa derivada (spin-off) DBGen Ocular Genomics, una empresa dedicada al diagnòstic genòmic de malalties oculars que només en quatre anys ja ha diagnosticat més d’un miler de pacients de tot el món. En el discurs que va pronunciar després de rebre el reconeixement, la guardonada va remarcar el projecte del genoma humà i les eines moleculars que ha permès obtenir per a la biologia, la medicina o altres aplicacions: «El projecte del genoma humà permet cartografiar on són els gens en els cromosomes i identificar com estan ordenades les tres mil milions de lletres del genoma. Aquest ordre és molt important perquè ens dona les frases de la novel·la». «És una eina que revoluciona la biologia i ens permet afrontar els problemes des d’una perspectiva més real i precisa», va afegir.

El Premi SCB Article Científic es va atorgar a Cristian Cañestro, investigador al Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la Universitat de Barcelona, pel treball «Cardiopharyngeal deconstruction and ancestral tunicate sessility», publicat a la prestigiosa revista científica Nature, en el qual es mostra la importància de la pèrdua gènica com a factor facilitador de canvis evolutius importants.

Les guanyadores del Premi SCB Divulgació van ser Cristina Junyent, directora de la Fundació Privada Ciència en Societat, i Cristina Losantos, il·lustradora, per la creació dels llibres infantils Tots som parents i Tots som diferents, dues guies visuals fetes amb sentit de l’humor, ciència i moltes curiositats que pretenen inculcar als infants el respecte a les poblacions humanes i a l’entorn on vivim.

El Premi SCB Jove Investigador/a es va concedir a Ferran Nadeu, de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), per la tesi doctoral Genomic determinants of chronic lymphocytic leukemia progression: from individual drivers to a heterogenous genetic makeup, en què es descriu la complexitat genòmica implicada en la leucèmica limfocítica crònica i dona noves perspectives en relació amb aquesta malaltia.

El Premi SCB Treball de Recerca de Batxillerat es va atorgar a Laia Fita, de l’IES Palamós, pel treball La comunitat de la guineu a l’Alta Garrotxa i la seva evolució pel confinament provocat per la COVID-19. Es van concedir dos accèssits a Pablo Font i Bàrbara León, pels treballs La posidònia oceànica com a bioindicadora de la presència de plàstics al Mediterrani i Les diatomees com a bioindicadors de l’estat ecològic del riu Llobregat a Cornellà de Llobregat, respectivament.

El guardonat amb el Premi SCB Start-Up va ser Integra Therapeutics, SL, que està desenvolupant la propera generació d’eines moleculars per a l’edició genètica que permetran corregir mutacions o, fins i tot, reescriure fragments del genoma amb finalitats terapèutiques.

Van tancar la 7a Nit de la Biologia els parlaments de les autoritats que presidien l’acte. L’acte va acabar amb l’actuació del col·lectiu Vértice, que ens va fer viatjar per diferents indrets del món a través de la dansa i la fascinant sonoritat de la percussió del fang.

Podeu recuperar les imatges de la jornada aquí.