ReMade@ARI - UN HUB PER AL DESENVOLUPAMENT DE MATERIALS PER A RECICLATGE

Sou a: Inici / Actualitat / NOTÍCIES / ReMade@ARI - UN HUB PER AL DESENVOLUPAMENT DE MATERIALS PER A RECICLATGE
Es tracta d'un projecte d'infraestructures de recerca europees que iniciarà l'1 de setembre de 2022. El seu objectiu és fomentar el desenvolupament de materials innovadors i sostenibles per al seu ús en components clau en diversos sectors. El Sincrotró ALBA és un dels socis del projecte, que està liderat per l'institut alemany Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf (HZDR).

ReMade

Cerdanyola del Vallès, 1 de setembre, 2022. El Pla d'acció per a l'economia circular de la Unió Europea (UE) es basa en el fet que fins al 80% de l'impacte mediambiental d'un producte es determina en la fase de disseny. Per a poder acollir una estratègia exhaustiva quant a producció sostenible es llançarà el projecte d'infraestructures de recerca europees ReMade@ARI. Aquest projecte es compromet a fomentar el desenvolupament de materials innovadors i sostenibles per al seu ús en components clau en diversos sectors, com l'electrònica, bateries, vehicles, construcció, envasos, plàstics, tèxtils i aliments a un nivell sense precedents. Per a poder complir amb el repte de dissenyar nous materials que siguin tant funcionalment competitius com altament reciclables, s'emprarà el potencial de més de 50 infraestructures de recerca analítica de la xarxa europea ARIE.

Un exemple il·lustratiu: En el supermercat, les fruites i verdures sovint s'envasen en plàstic per a allargar la seva vida útil. En el futur, materials de base biològica derivats de la fusta podrien proporcionar una alternativa sostenible. Aquí és on ReMade@ARI entra en joc. La recerca dirigida al desenvolupament de nous materials sofisticats depèn en gran manera de l'accés a infraestructures de recerca europees de primera classe, que són precisament les que han unit les seves forces en aquest projecte.

La plataforma ReMade@ARI serà el hub central per a tots els sectors i àrees de recerca en les quals es desenvolupin els nous materials per a l'economia circular. "Proporcionem eines analítiques als investigadors i investigadores que treballen en el disseny de materials reciclables. Aquestes eines els permeten explorar les propietats i l'estructura del seu material al detall, arribant a una resolució a escala atòmica. Per a això, és necessari explotar mètodes analítics molt diversos, que requereixen combinacions apropiades de fotons, electrons, neutrons, ions, positrons i camps magnètics d'allò més alts", comenta el Dr. Stefan Facsko, el coordinador científic del projecte. "Qualsevol persona que treballi en recerca acadèmica o industrial dedicada a nous materials reciclables hauria de posar-se en contacte amb nosaltres."

Un dels focus particulars es posarà en científics i científiques que treballin en camps de recerca en els quals el potencial de les infraestructures de recerca no s'hagi explotat encara. "Els oferirem un servei complet, treballant de prop per a identificar quines són les propietats més rellevants a analitzar de cara a poder desenvolupar un material òptim per a un ús determinat. Basat en això, s'identificaran quines infraestructures de recerca, d'entre totes les que participen en el projecte, són les més adequades per a mesurar aquestes propietats."

ReMade@ARI tindrà un impacte significatiu en l'avanç de l'economia circular. En total, estan implicats en el projecte 40 socis de la xarxa ARIE. Només el Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf (HZDR)  contribueix amb 3 instal·lacions de gran escala: El Centre de Feix d'Ions (IBC), El Laboratori d'Alt Camp Magnètic de Dresden (HDL) i la font de positrons en la línia de llum de positrons del Centre per a Fonts de Radiació d'Alta-Energia (pELBE).

El projecte és finançat per la Unió Europea amb un pressupost de 13,8 milions d'euros. La institució coordinadora del projecte és el HZDR.

La Dra. Barbara Schramm, Agent d'intermediació europea en el HZDR, explica: "Amb un grup de personal investigador jove i altament motivat, el projecte oferirà un servei a l'usuari amb una qualitat sense precedents, fet que permetrà portar a l'èxit a cadascuna de les prometedores idees que es presentin. Especialment, animem a posar-se en contacte amb nosaltres a personal investigador de la indústria, per al qual hem dissenyat un ampli paquet de mesures de suport adaptades a les necessitats industrials."

El Sincrotró ALBA participarà en el projecte proporcionant accés acadèmic a les seves línies de llum. A més, gràcies a la seva llarga experiència treballant amb la indústria, ALBA també donarà accés industrial i innovació mitjançant l'ús de tècniques de fonts de llum. ALBA i l'ESRF ja van liderar l'accés industrial a mida per a PIMEs (anomenat TamaTA, per les seves sigles en anglès), dins del projecte CALIPSOplus. Ara, sobre la base de l'èxit obtingut, es transferirà el mateix model al projecte ReMade@ARI.

Notícia original

arxivat sota: , ,