El centre de referència en R+D+I en bateries del sud d’Europa, BATTECH, lidera dos projectes estratègics en l’àmbit de la mobilitat elèctrica, dirigits al desenvolupament de bateries per a vehicles elèctrics més lleugers, sostenibles i lliures de materials crítics com el cobalt, els quals sumen un pressupost que supera els 23 milions d’euros.

Un dels projectes és el consorci europeu MARBEL, coordinat per Eurecat i dotat amb un pressupost d’11.703.385 euros, que dissenyarà, desenvoluparà i demostrarà un nou paquet de bateries compacte, modular, de pes optimitzat i d’alt rendiment, amb major vida útil, major eficiència energètica en la càrrega i l’ús de l’energia, a partir d’un sistema robust i flexible de gestió BMS (Battery Management Systems), així com de la càrrega ultraràpida i refrigeració de la bateria.

En paraules del promotor tecnològic de BATTECH i coordinador tècnic del projecte, Alberto Gómez, el projecte europeu MARBEL “desenvolupa un nou concepte de bateria més lleugera i sostenible, amb major densitat d’energia i temps de recàrrega més curts amb l’objectiu d’accelerar l’adopció del mercat massiu de vehicles elèctrics”.

Liderat per l’IREC i amb un pressupost d’11.857.352 euros, el segon projecte s’anomena COBRA i està enfocat en el desenvolupament d’un nou sistema de bateria únic, lliure de cobalt, que combina diverses característiques, com una densitat d’energia superior, un baix cost, l’augment de cicles i la reducció de materials crítics, amb l’objectiu de donar resposta a les deficiències que presenten actualment les bateries de vehicles elèctrics.

L’investigador sènior de l’IREC i coordinador de COBRA, Jordi Jacas, subratlla que “el cobalt és un material escàs i contaminant i estem molt a prop de poder substituir aquest element crític sense que això impliqui una disminució de les prestacions de la bateria”. A més a més, “invertim molts esforços en millorar la sostenibilitat mediambiental del sistema global per a reduir-ne la petjada de carboni”, afegeix.

Per a Jordi Jacas, la innovació impulsada en el marc del projecte “presenta una fàcil adaptació a les línies de producció i una major adopció al mercat, a la vegada que ajuda a enfortir la posició d’Europa en aquest camp”.

vehicle electric

BATTECH, recerca, assaig i innovació especialitzada en l’àmbit de les bateries

Impulsat i establert per l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i pel centre tecnològic Eurecat, BATTECH aporta recerca, desenvolupament, assaig i innovació especialitzada en l’àmbit de les bateries amb l’objectiu de millorar la transferència de coneixement a la indústria en aquest àmbit, des d’una perspectiva enfocada a l’economia circular i a la sostenibilitat per cobrir tota la cadena de valor de de les bateries com a centre referent d’R+D+i.

BATTECH cobreix de manera complerta des del desenvolupament dels materials que composen les cel·les, com a parts fonamentals de les bateries, fins a la integració de grans bateries a sistemes energètics i de mobilitat sostenible, així com també la segona vida i el reciclatge de les mateixes.