Barcelona crea una finestreta única per facilitar la innovació i el testeig de solucions a l’espai públic, amb el Barcelona Innova Lab : Servei de Premsa

03/10/2022

Temps estimat de lectura: 4 minuts

Entra en funcionament aquest nou servei que vol facilitar que les empreses o els centres d’investigació puguin testejar solucions innovadores d’interès públic en un entorn real urbà

Aquest nou servei, que comptarà amb la col•laboració de l’àrea d’Ecologia Urbana, engloba i se suma a diferents actuacions en curs com el banc de proves en l’àmbit de la mobilitat o el conjunt de reptes o pilots desplegats fins ara per millorar serveis públics

L’Ajuntament de Barcelona posa en funcionament el Barcelona Innova Lab, un nou servei que, a partir d’avui, actuarà de finestreta única per donar suport i facilitar la realització de proves pilot a la ciutat. El Barcelona Innova Lab, gestionat per la fundació BIT Habitat i l’Institut Municipal d’Informàtica(IMI), busca acompanyar a empreses, entitats i organitzacions que estiguin interessades a testar, en condicions reals, solucions innovadores d’interès públic per la ciutat.

Aquest nou servei, disponible a través de la web https://bithabitat.barcelona/lab, té com a objectiu facilitar l’experimentació, la realització de proves i pilots a Barcelona, tot alineant-lo amb l’interès de la ciutat de millorar el seu posicionament com un autèntic laboratori d’innovació urbana i de promoure la cerca de solucions que millorin les polítiques, serveis i béns públics i tinguin un impacte social a mitjà termini.

El nou servei s’adreça a empreses, startups, cooperatives, centres d’investigació, universitats, fundacions, associacions o consorcis i vol facilitar-los que puguin testejar solucions innovadores a la ciutat. Serà la porta d’entrada i el punt de referència de l’Ajuntament de Barcelona per l’obtenció de permisos i llicències per la realització d’aquestes proves pilot.

També s’oferirà acompanyament i suport tècnic en la implementació del pilot i accés a espais i actius públics, com ara la infraestructura tecnològica (sensors i bases de dades) i connectivitat 5G desplegades per l’Institut Municipal d’Informàtica o les eines tecnològiques disponibles a Ca l’Alier (com ara les impressores 3D o la resta d’eines de l’Ateneu de Fabricació Digital o l’Urban Data Desk, un visualitzador de dades urbanes).

A tall d’exemple els pilots que es podran testar en el marc del laboratori poden ser béns, serveis o metodologies aplicades als següents àmbits:

Pel que fa a aplicacions tecnològiques que es poden testejar en el marc del laboratori es podran realitzar pilots relacionats amb:

Aquest nou servei no parteix de zero. Engloba i se suma a les actuacions ja en curs i que van en la mateixa línia d’impulsar la innovació a la ciutat ja sigui com a banc de proves en l’àmbit de la mobilitat o els reptes i pilots desplegats per millorar serveis públics, com ara el testatge de nous paviments, l’ús de drons per controlar aforaments o l’ús tecnològic per millorar l’accessibilitat en equipaments públics, per citar-ne alguns exemples.

Per tant el servei, que esta operatiu des d’avui mateix, i comptarà amb la col•laboració de l’àrea d’Ecologia Urbana, s’emmarca dins l’estratègia d’impuls de la innovació de l’Ajuntament de Barcelona. Una aposta que ara es busca comunicar i posar en valor sota un mateix segell distintiu: “Barcelona Innova”.

Des del Barcelona Innova Lab s’oferirà tot el territori de Barcelona com a àrea d’experimentació si bé es prioritzarà que les proves es realitzin a l’equipament de Ca l’Alier i als espais colindants o entorns més immediats. Els pilots han de tenir una durada màxima de 12 mesos.

El servei estarà disponible a través del web de BIT Habitat a https://bithabitat.barcelona/lab on les persones o empreses interessades hauran d’omplir un formulari per poder presentar la seva proposta de pilot. Un cop feta la sol·licitud, en el termini màxim de quinze dies aquesta passarà un primer procés de valoració d’elegibilitat o bé quedarà descartada sinó compleix els criteris.

Les propostes que superin aquest primer tall seran avaluades per part del Comitè Tècnic d’Avaluació i Seguiment de BIT Hàbitat, que en un termini d’entre un i sis mesos màxim, informarà als interessats si la proposta ha estat seleccionada, així com de les condicions que determinaran la seva execució, que es regirà per un conveni d’experimentació que regularà la seva relació i les activitats desplegades en el marc del pilot.

Paraules clau

Barcelona Innova Lab/ innovació/