L’ICF i el FEI signen un acord per impulsar projectes de transferència tecnològica i recerca científica a Catalunya

Torna
17/10/22

Les dues entitats seleccionaran, a través de concurs públic, una entitat especialitzada per gestionar el Fons d’Inversió en Tecnologia Avançada (FITA), que es preveu que estigui operatiu a l’estiu de l’any vinent. Aquest instrument de finançament, impulsat pel Govern de la Generalitat per promoure iniciatives d’empreses emergents, comptarà també amb inversors privats i tindrà una mida objectiva de 55 milions d’euros.

L’Institut Català de Finances (ICF) i el Fons Europeu d’Inversions (FEI) han signat un acord per impulsar projectes de transferència tecnològica a Catalunya a través del Fons d’Inversió en Tecnologia Avançada (FITA). Impulsat pel Govern de la Generalitat a través dels departaments d’Economia i Hisenda i Recerca i Universitats, té com a principal objectiu promoure iniciatives d’empreses emergents que promoguin la transferència i la valorització de la recerca científica a Catalunya.

Com a part d’aquest acord, l’ICF i el FEI han llançat avui la convocatòria de manifestació d’interès per seleccionar a través de concurs públic una entitat especialitzada que gestioni el fons. Aquest instrument de capital risc comptarà amb la participació d’inversors privats, juntament amb el FEI i l’ICF. Es preveu que el fons tingui una mida objectiva de 55 milions d’euros: 30 milions d’euros seran aportats a través de l’ICF, pel departament d’Economia i Hisenda i el departament de Recerca i Universitats; i, com a mínim, 15 milions d’euros procediran del FEI.

Les inversions del fons es destinaran tant a projectes de transferència tecnològica i drets de propietat intel·lectual, així com a empreses que es trobin en les fases pre-llavor, llavor o arrencada.

Una gestora del fons al gener

En el marc d’un acte que ha tingut lloc aquest dilluns al matí al Districte Administratiu de la Generalitat a Barcelona, les dues entitats han donat a conèixer les bases per participar en la convocatòria de manifestació d’interès, que estarà oberta per presentar candidatures, des d’avui mateix i fins al proper 17 de gener de 2023. Aquestes bases estan publicades al web del FEI: https://www.eif.org/what_we_do/resources/fita/index.htm

Un cop es resolgui la licitació i s’adjudiqui el contracte, l’entitat financera pública catalana i l’organisme internacional s’encarregaran de fer el seguiment de la societat gestora seleccionada, fins a la constitució i posada en funcionament del fons de capital risc. Es preveu que el fons FITA comenci a operar a finals del mes de juny de l’any que ve.

La societat guanyadora serà la responsable de la gestió del fons, és a dir, qui decidirà com, on i quan invertir el capital dipositat pels socis partícips, seguint els criteris de la política d’inversió fixats a la licitació.

Transferència i valorització de la recerca científica, objectius estratègics

Avançar en l’impuls de la recerca i l’emprenedoria científica com a motor del teixit econòmic del país, així com crear i participar en fons d’inversió que contribueixin a complir aquest objectiu, és una prioritat per la Generalitat de Catalunya.

En aquesta línia, el desembre del 2021, el Govern va aprovar la creació del fons FITA, un instrument de finançament publicoprivat que permetrà impulsar la transferència i la valorització de la recerca científica feta als centres de recerca i les universitats de Catalunya.

Sobre l’ICF

L'ICF és l'entitat financera pública de Catalunya. Té com a missió principal promoure el finançament del teixit empresarial a Catalunya per tal de contribuir al creixement, la innovació i la sostenibilitat de l'economia catalana. L'ICF actua com a complement del sector privat oferint una àmplia gamma de solucions de finançament centrades en préstecs, garanties i inversió en capital risc. Des del 2014 és membre de l'Associació Europea de Bancs Públics (EAPB), que agrupa gran part dels bancs i les entitats financeres públiques que operen a Europa.

Presentació FITA