President

El president durant la seva intervenció.

President Aragonès: "Un bon pressupost ens permetrà consolidar el sistema de recerca català, amb la Llei de la Ciència com a principal eina"

query_builder   28 octubre 2022 14:43

event_note Nota de premsa

1. La UOC inaugura un nou espai de recerca focalitzat en l’aprenentatge en línia, la salut digital i la societat xarxa
  2. L’espai de 2.700 metres quadrats ha estat remodelat amb cofinançament de la Generalitat amb 1,25 milions d’euros
El president Aragonès durant la seva intervenció.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, acompanyat del conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, ha inaugurat aquest matí el Hub Interdisciplinari de Recerca i Innovació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). El cap de l’Executiu ha posat en relleu l’esforç del Govern aquesta legislatura “per seguir enfortint el sistema de recerca català”, amb un increment “molt important del finançament estructural”, però encara insuficient. Per això, ha volgut remarcar “la importància de disposar d’un bon pressupost per al 2023”, que permeti continuar treballant en projectes com el de la UOC, i també fer “el tram final d’una eina, la Llei de la Ciència de Catalunya, que ha de suposar un abans i un després en el sistema de recerca i transferència del coneixement”.

Durant la seva intervenció, el president ha valorat el sistema de recerca i de transferència de coneixement de Catalunya, que “posa la ciència al servei de les necessitats dels ciutadans, tenint cura de la salut individual i col·lectiva”. Per això, Aragonès ha insistit que la futura Llei de la Ciència de Catalunya servirà per “consolidar” aquest sistema que és referència a escala europea, “on som molt competitius, però encara ho hem de ser més en alguns aspectes de transferència de coneixement”.

Aragonès ha agraït la UOC la feina feta al llarg de 25 anys, com a “garantia d’equitat als estudis superiors” i “exemple d’adaptació de les eines presents i futures als reptes d’una societat que s’ha de basar en l’accés de tothom al coneixement”. El president s’ha congratulat per la inauguració d’aquest hub, cofinançat per la Generalitat, i que, ha dit, serà “l’origen de moltes iniciatives que tindran impacte directe en la nostra qualitat de vida, sobretot dels més vulnerables de la societat, perquè la ciència i el coneixement, la recerca i la transferència ens ha de portar a ser una societat més justa, on s’acabin les desigualtats, i posar tots aquests actius al servei d’una societat millor”.

L’espai inaugurat avui disposa de 2.700 metres quadrats i ha estat remodelat amb cofinançament de la Generalitat de Catalunya amb 1,25 milions d’euros dins la convocatòria de projectes singulars institucionals d'infraestructures d'R+D, procedents de fons europeus. Està focalitzat en l’aprenentatge en línia, la salut digital i la societat xarxa.

Diferents projectes de recerca

Entre els projectes que ha pogut conèixer el president de la mà dels investigadors es pot trobar el del grup Artificial Intelligence for human the well-being, AIWELL, liderat per Àgata Lapedriza, qui també és investigadora visitant al MIT de Boston des de 2017. Lapedriza, experta en intel·ligència artificial i computació afectiva, té en marxa una recerca en robòtica social aplicada a millorar la comunicació entre els robots i les persones. Pel que fa a la societat xarxa, per exemple, destaca la recerca de Xavier Vilajosana, investigador principal del grup Wireless Netwoks research lab (WINE). Des del seu grup han desenvolupat una tecnologia de posicionament precís en interiors per incidir en l’automatització de processos en el sector industrial, la robòtica i la gestió logística.

L’edifici inaugurat estarà destinat íntegrament a la recerca, la innovació, la transferència i l’emprenedoria de la universitat, que ha celebrat enguany el seu 25 aniversari. La UOC ha culminat amb els diferents moviments dels grups de recerca la concentració dels seus actius de docència, recerca i bona part de la gestió en aquest nou conjunt de 3 edificis al complex de l’antiga fàbrica tèxtil de Can Jaumandreu, al districte digital 22@ de Barcelona.

S’espera que al complex hi treballin prop de 800 persones que disposaran també dels UOC Labs, un ecosistema de 9 laboratoris d'experimentació i prestació de serveis transversals i especialitzats, entre d’altres, en realitat virtual, neuroestimulació, experimentació social, fabricació 3D, innovació audiovisual, arquitectura de dades o sistemes ciberfísics.

Imatges

El president Aragonès durant la seva intervenció.

El president Aragonès durant la seva intervenció. 82162

El president Aragonès i el conseller Nadal durant els parlaments.

El president Aragonès i el conseller Nadal durant els parlaments. 133652

El president Aragonès escoltant explicacions sobre un dels projectes de recerca per videoconferència. 56873

Demostracions d'alguns dels projectes de recerca.

Demostracions d'alguns dels projectes de recerca. 106240

Recerca