>> Mira les fotos de l'acte

La vuitena edició de la “Nit de la Robòtica”, organitzada per la Comissió d’Indústria 4.0 ha premiat com a “Projecte de l’any” la teleassistència avançada SOM Care, de l'empresa lleidetana Grup Saltó, una solució robòtica que s’adapta a les necessitats de la gent gran. El premi va ser lliurat durant l’acte celebrat anit al Recinte Modernista de Sant Pau.

La plataforma SOM Care integra i gestiona robots assistencials que incorporen dispositius com termòmetres, bàscules, oxímetres i tensiòmetres. El servei és personalitzat (d’acord amb les necessitats de la persona usuària) i permet, entre altres funcionalitats, la gravació i reproducció d’àudios i vídeos en temps real, l’escolta, control i comunicació per veu, una navegació autònoma, capturar i compartir imatges i dades i la detecció i reconeixement facial de les persones.

La “Nit de la Robòtica” és la trobada de referència d’aquest sector estratègic per a la indústria catalana, amb quasi un centenar d’empreses que es dediquen a aquesta activitat. La Comissió d’Indústria 4.0 està formada per professionals dels col·legis catalans d’Enginyers Industrials, d’Enginyers Agrònoms, d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, d’Enginyeria Informàtica i l’Associació Catalana d’Enginyers de Telecomunicació.

El conferenciant convidat a la Nit de la Robòtica d’enguany ha estat Salvador Pané, professor de Materials per a Robòtica a l’Institut de Robòtica i Sistemes Intel·ligents (IRIS) i codirector del Multi-Scale Robotics Lab de l’ETH Zürich. Pané ha explicat que estan treballant “en micro i nano robots magnètics per transportar fàrmacs en el nostre organisme o que puguin electroestimular teixits, entre d’altres aplicacions”.

El president del Grup de Treball (GT) de Robòtica de la Comissió d'Indústria 4.0, Pere Homs, va defensar que per fer front a la crítica situació actual "ens tenim a nosaltres. Si ho fem fàcil, simple, perseverem, ho fem de la mà del talent i no busquem excuses, aconseguirem avançar amb èxit".

Carles Soler, professional del GT de Robòtica, ens va parlar de les coses que han passat el darrer any en el sector, amb el seu bon humor habitual.

Premi a la trajectòria professional

En el decurs de la Nit de la Robòtica, Carme Torras Genís ha rebut el “Premi a la trajectòria professional” per promoure els principis ètics de la robòtica i la seva divulgació al públic general. Torras és llicenciada en Matemàtiques per la Universitat de Barcelona, Master in Computer Science per la University of Massachusetts i doctora en Informàtica per la Universitat Politècnica de Catalunya. Actualment, és professora d’Investigació de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial, on lidera el grup de recerca en robòtica assistencial.

Torras ha estat autora de més de 400 articles en revistes científiques i congressos, amb contribucions pioneres en els àmbits de la robòtica, la neurocomputació i la intel·ligència artificial. Ha dirigit 20 tesis doctoral, liderat 17 projectes europeus i publicat diverses novel·les com “La mutació sentimental” (premis Pedrolo i Ictineu), “Enxarxats” (premi Ictineu) i el recull de relats “Estimades màquines” on tracta diferents dilemes ètics suscitats per les tecnologies digitals.