El treball ha avaluat els resultats de més de 1.300 adolescents participants en el Programa SI! de secundària de 24 centres educatius de Madrid i Barcelona.
(24/10/2022)

El consum de polifenols en adolescents està associat amb una millor salut cardiovascular, segons un estudi col·laboratiu en què han participat la Universitat de Barcelona, l'Hospital Clínic-IDIBAPS, el Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de Fisiopatologia de lʼObesitat i la Nutrició (CIBEROBN), el Centre dʼInvestigació Biomèdica en Xarxa de Malalties Cardiovasculars (CIBERCV) i la Fundació SHE.

24/10/2022

El treball, que sʼha dut a terme amb el finançament de Fundació La Caixa i La Marató de TV3, acaba de publicar-se a la revista Scientific Reports. En el marc de lʼestudi, es va analitzar la quantitat de polifenols presents en lʼorina dels 1.326 adolescents participants en el Programa SI! (Salut Integral) de secundària de 24 centres educatius de Madrid i Barcelona.

Lʼefecte protector dels polifenols en la població juvenil

Els polifenols són compostos bioactius amb propietats antioxidants i antiinflamatòries que es troben en diversos aliments dʼorigen vegetal, principalment en fruites, verdures, fruites seques i oli dʼoliva. Fins ara, hi havia pocs estudis sobre la ingesta de polifenols en població infantil i adolescent. Com que aquesta etapa de la vida és crítica i compromet la salut cardiovascular de lʼetapa adulta, les troballes presentades en aquest treball són rellevants per incentivar estudis similars en altres països dʼEuropa i dʼarreu el món, així com per desenvolupar assajos clínics que permetin confirmar lʼefecte i la relació entre la dosi i la resposta dels polifenols sobre la salut cardiovascular des de la infància.

«A partir dels resultats dʼaquest estudi, observem que una excreció més gran de polifenols en lʼorina sʼassocia linealment amb un índex de salut cardiovascular més gran en adolescents dʼentre 11 i 14 anys, especialment en nens. Aquest índex de salut cardiovascular ve definit pels criteris establerts per lʼAssociació Americana del Cor, que considera set variables: índex de massa corporal, activitat física, tabaquisme, dieta, pressió arterial, colesterol total i glucosa a la sang», subratlla la catedràtica Rosa M. Lamuela, directora de lʼInstitut de Recerca en Nutrició i Seguretat Alimentària (INSA-UB), cap del Grup de Recerca dʼAntioxidants Naturals: Polifenols de la Universitat de Barcelona i investigadora principal del CIBEROBN.

«Tot i que aquest és un estudi de tall transversal i no es pot veure la causalitat dʼaquesta relació, la bibliografia científica i els estudis previs desenvolupats pel nostre grup de recerca ens mostren que els polifenols tenen un efecte protector en la incidència de malalties cardiovasculars en adults», conclou la catedràtica.

El Programa SI! lʼha dissenyat la Fundació SHE, una entitat que té el suport de la Fundació La Caixa i que dirigeix el cardiòleg Valentín Fuster. Sʼadreça a infants de 3 a 16 anys i té lʼobjectiu de demostrar que lʼadquisició dʼhàbits saludables en la infància redueix els riscos de patir malalties cardiovasculars i millora la qualitat de vida en lʼedat adulta.

En el marc dʼaquest programa, lʼestudi sʼha desenvolupat sota la supervisió dels grups de recerca de Rosa M. Lamuela, catedràtica de la Facultat de Farmàcia i Ciències de lʼAlimentació de la UB i lʼINSA-UB, i Ramon Estruch, professor de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UB i de lʼHospital Clínic-IDIBAPS, ambdós membres del CIBEROBN, en col·laboració amb els equips dels experts Rodrigo Fernández i Juan Fernández, del Centre Nacional dʼInvestigacions Cardiovasculars (CNIC) del CIBERCV, i Gloria Santos i Valentín Fuster, de la Fundació SHE.

Article de referència:

Laveriano-Santos, E. P.; Arancibia-Riveros, C.; Parilli-Moser, I. et al. «Total urinary polyphenols and ideal cardiovascular health metrics in Spanish adolescents enrolled in the SI Program: a cross-sectional study». Scientific Reports, setembre de 2022. DOI: 10.1038/s41598-022-19684-6