Recerca i Universitats

PRJ 2021

El Govern distingeix 77 treballs científics i 11 centres de secundària en l'acte de lliurament dels Premis de Recerca Jove 2021

query_builder   5 novembre 2022 13:59

event_note Nota de premsa

Els consellers Nadal i Gonzàlez-Cambray han lliurat aquests guardons que fomenten l’esperit científic entre el jovent des de l’any 1981

PRJ2021{"name":"2022/11/05/13/40/65dac109-a491-417f-8af4-94622c670aff.JPG","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":2325842}

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, i el conseller d’Educació, Josep González-Cambray, han lliurat aquest migdia els Premis Recerca Jove (PRJ) 2021 que en aquesta edició han distingit un total de 86 estudiants de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà o superior per la realització de 77 treballs d’investigació científica. Els PRJ també han reconegut la tasca d’acompanyament del professorat amb el lliurament d’11 guardons a centres d’ensenyament secundari.

En la cloenda de l’acte, el conseller Nadal ha destacat que “la ciència, com molt bé sabeu els premiats pels vostres treballs de recerca, sempre és més fruit de la feina que de la casualitat. La humanitat avança a cop de recerca, experimentació i prova i error fent passos endavant, com els que heu ajudat a caminar. L’enhorabona.” El titular de Recerca i Universitats també ha posat en valor el fet que “els bons resultats de les vostres recerques es fonamenta en un triple suport: la feina dels estudiants, l’estímul dels tutors i el paper dels centres. A tots tres, moltes gràcies.”

Prèviament, el conseller González-Cambray ha defensat la importància del “mètode científic que heu aplicat als vostres treballs de recerca, qie us ajudarà en la vida professional i també quan hagueu de prendre moltes decisions personals en el context d’un món canviant. Des del sistema educatiu català també som responsables d’inspirar-vos en el pensament científic, que és bàsic per al pensament crític.”

Els PRJ, creats el 1981, tenen com a objectiu distingir els millors treballs de recerca fets, de forma individual o en grup, durant més d’un any per estudiants de tot Catalunya que fan recerca d’excel·lència, demostrant un esperit científic. Alhora també reconeixen l’esforç en el foment de la recerca del centres on estudien. Els guardons són atorgats pel Govern, a través del Departament de Recerca i Universitats i l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), i estan dotats amb 850 euros, en el cas dels alumnes, i amb 2.500 euros, destinats a l’adquisició de llibres i publicacions per a la biblioteca o equipament cientificodocent, pel que fa als centres guardonats.

L’acte de lliurament dels PRJ, que s’ha reprès després de l’afectació per la situació de pandèmia, ha recordat als guardonats en les edicions corresponents al 2019 i al 2020. La cantant guanyadora de la primera edició d’Eufòria, Mariona Escoda, ha representat als PRJ d’edicions anteriors com a distingida de l’any 2019.

Premis i mencions específics

Els PRJ inclouen distincions específiques per treballs de recerca en diferents àmbits: Premi Reginó, concedit en col·laboració amb l’Institut Català de les Dones (ICD), que distingeix el millor treball de recerca sobre les dones i les seves aportacions, així com al centre d’educació secundària que hagi destacat per haver impulsat l’interès en aquesta temàtica; el premi INEFC, al millor treball sobre temàtica esportiva; el premi Alfons Banda, en col·laboració amb l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP), per a recerques sobre cultura de la pau; el premi Luciana Calvo, de l’Escola d'Administració Pública de Catalunya (EAPC), sobre llengua i dret públic; el premi Ramon Muntaner al millor treball sobre desenvolupament local, concedit per l'Institut Ramon Muntaner, Fundació Privada dels Centres d'Estudis de Parla Catalana (IRMU), i el premi TIC Salut Social de la Fundació Tic Salut Social.

Pel que fa a la menció Persones Sàvies, en l’edició 2021 s’ha atorgat al millor treball relacionat amb la figura de Josep Maria Fuset, amb motiu de la commemoració dels 150 anys del seu naixement.

Els PRJ 2021, en xifres

En l’edició corresponent als PRJ 2021, s’han presentat 184 treballs elaborats de forma individual o en grup per alumnes de 97 centres pertanyents a 26 de les 42 comarques catalanes. Finalment, han resultat distingits un total de 77 treballs realitzats per 86 estudiantsi s’ha guardonat a 11 centres d’ensenyament secundari.

Pel que fa al gènere dels estudiants premiats, 53 (69% del total) han estat noies i 24 nois (31%). Per branques de coneixement, se n’han premiat 9 d’Art i humanitats; 18 de Ciències socials; 13 de Ciències mèdiques i de la salut; 16 de Ciències; 7 de l’àmbit d’Enginyeria, tecnologia i arquitectura; 10 de Biomedicina, i 4 de Ciències naturals i agroalimentàries.

En referència a la distribució territorial, la comarca amb més alumnes premiats és el Barcelonès amb un total de 13 guardons. La segueixen el Baix Llobregat i el Tarragonès amb set guardons, el Segrià i el Vallès Occidental amb sis i el Baix Ebre i el Montsià amb cinc. La comarca amb més recerques presentades és novament el Barcelonès (52), seguida del Baix Llobregat (16), el Baix Ebre (11), el Vallès Occidental (10) i el Segrià (9).

Premis de Recerca Jove 2019 i 2020

A l’edició del 2019 es van presentar un total de 281 treballs, corresponents a 140 centres de secundària de 29 comarques catalanes. En total va haver 88 estudiants premiats (67% dones i 33% homes), que van elaborar 78 treballs de recerca, i 11 centres de secundària guardonats.

En el cas de l’any 2020, es van presentar un total de 195 treballs, corresponents a 104 centres de secundària de 26 comarques catalanes. En total va haver 87 estudiants premiats (60% dones i 40% homes), que van elaborar 78 treballs de recerca, i 11 centres de secundària premiats.

Podeu consultar tota la informació sobre aquests premis al web dels PRJ.

Imatges

Fotografia 1