Ciència d'excel·lència amb compromís social

Imatges

Arxius de vídeo

Ressenya biogràfica ponents

La noció de transferència social del coneixement sovint invoca conceptes com la divulgació científica o l’emprenedoria i innovació tecnològica. Però és això suficient? De quines altres maneres es podria implicar i relacionar la ciència amb la societat? Quin paper han de tenir els agents de generació de coneixement davant els objectius de desenvolupament sostenible? Més que oferir solucions, el curs obrirà la discussió entorn aquesta qüestió tot plantejant interrogants, compartint visions, i oferint iniciatives il·lustratives. El programa del curs vertebrarà una reflexió col·lectiva entorn les obligacions que la ciència hauria de tenir vers el desenvolupament sostenible de la societat explorant qüestions com el poder transformador de la ciència, l’assessorament científic de l’administració pública, l’accés a la propietat intel·lectual, la democratització de la ciència, l’activisme científic o els consells socials de les entitats de recerca.

La proposta de durada del curs és d’una jornada i mitja, la primera jornada es centrarà en les institucions, mentre que la segona jornada fixarà la mirada en la ciutadania i el territori. Ambdues jornades s’obriran amb dues conferències que proposaran nous paradigmes socials que persegueixen un assoliment real del desenvolupament sostenible, i repassaran el paper que la ciència i la recerca hi juguen.

Durant la primera jornada, el primer bloc interrogarà sobre l’impacte i retorn social que té la ciència en termes de desenvolupament sostenible, prenent com a base els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), tot apel·lant a prendre un paper més actiu i corresponsable dels diferents actors implicats en la recerca. Es plantejarà com la recerca hauria de contribuir al paradigma de l’economia dònut i s’examinarà la contribució de les universitats als ODS. El segon bloc proposa repensar els mecanismes d’avaluació de la recerca per tal que s’incorpori de manera real l’impacte social que pretén generar, i perquè apel·li de manera real al concepte de corresponsabilitat en la recerca.

La segona jornada començarà amb el tercer bloc, que repassarà la relació entre la ciència i la ciutadania. La conferència que obrirà el dia emfatitzarà el paper que té la ciutadania en l’ecosistema de recerca. Una taula rodona abordarà els diferents rols que ciutadania i personal investigador poden tenir com a motors d’una transformació social basada en el coneixement. Finalment, el quart bloc tancarà el curs intentant oferir una visió de futur a Barcelona presentant dues iniciatives destacades en el compromís de la recerca vers la societat: el projecte de Benestar Planetari de la UPF i l’Oficina de Ciència Ciutadana de Barcelona.

16/11/2022 -
10:00 - 10:15 Inauguració

- Ramon Jovells
, gerent del CUIMPB-Centre Ernest Lluch
- Anna Bröll
, cap del Departament de Ciència i Universitats, Ajuntament de Barcelona
- Sònia Sagristà
, directora del curs
Ciència d'excel·lència amb compromís social
10:15 - 10:30 Compromís social del coneixement. Cal repensar-lo?

- Valentí Sallarés
10:30 - 11:30 Justícia social i recerca

- Andrew Fanning
11:30 - 12:00 Pausa
12:00 - 13:00 El paper de les universitats en el desenvolupament sostenible

Modera: Josep Maria Vilalta

• Ester Oliveras
  • Climent Molins
  • Gemma Xarles
  • Mercè Segarra
  • Ivan Martínez
13:00 - 15:00 Pausa
El compromís social en els diferents agents de recerca
15:00 - 15:15 Els diferents actors de recerca i el seu impacte social

- Paula Adam
15:15 - 15:35 Noves competències dels actors de l'administració pública de recerca

- Ismael Peña-López
15:35 - 16:00 Noves aproximacions a l'avaluació de la recerca: l'avaluació formativa

- Jordi Molas-Gallart
Taller
16:00 - 17:00 L'impacte de la recerca i els diferents actors: es pot parlar de corresponsabilitat o de compromís social compartit?

- Paula Adam
17/11/2022 -
L'impacte de la recerca en la societat. La visió de la ciutadania
10:00 - 10:15 Ciència i ciutadania: una relació bilateral d'impacte mutu