Recerca i Universitats

REU

El Departament de Recerca i Universitats lidera un projecte europeu per teixir aliances en recerca i innovació amb el Japó

query_builder   14 novembre 2022 16:00

event_note Nota de premsa

1. Catalunya és una de les sis regions europees escollides per la Comissió Europea per promoure la cooperació internacional amb el Japó en el marc d’un projecte pilot
REU{"name":"2022/11/14/15/52/01f56697-d922-4fae-90c4-8134225cf7b9.png","author":"REU","type":"0","location":"0","weight":112144}

El Departament de Recerca i Universitats comença a impulsar noves aliances en recerca i innovació amb el Japó com a coordinador a nivell català del projecte pilot EU-Japan Region-to-Region Innovation Cooperation Project, impulsat per la Comissió Europea; en el qual també hi participen altres departaments de la Generalitat i diferents agents del sistema universitari, de recerca i empresarial.

Catalunya, a través del Departament de Recerca i Universitats, ha estat una de les sis regions europees seleccionades per participar en aquest pla, que al llarg d’un any promourà la cooperació bilateral en recerca i innovació entre regions europees i japoneses. L’objectiu d’aquest projecte pilot és donar suport a les regions europees i les prefectures japoneses per intercanviar bones pràctiques i coneixements per tal de millorar i internacionalitzar les seves respectives estratègies regionals de recerca i innovació, i promoure la cooperació internacional.

Gràcies a aquest projecte pilot, Catalunya explorarà cooperacions amb qualsevol de les prefectures japoneses que participaran en el programa (com ara les d'Aichi, Kyoto, Osaka, Hiroshima i Oita), i amb la resta de regions europees participants: Emilia-Romagna (Itàlia); Regió Urbana de Liubliana (Slovenia); Région Auvergne-Rhône-Alpes (França); Departament de la Val d’Oise(Paris Region, França); i el País Basc.

La cooperació d’aquest projecte es basarà en compartir estratègies regionals per a un creixement sostenible i inclusiu, i se centrarà en la recerca, la innovació i la competitivitat regionals, que són prioritats polítiques tant per a la Unió Europea com per al Japó. Els àmbits d’actuació seran: la transició verda, com ara l'economia circular, l'energia neta, el canvi climàtic i la mobilitat sostenible; la transformació industrial incloent les TIC, la digitalització i la innovació social; i la transició demogràfica i la competitivitat.

Entre les diferents activitats que es portaran a terme, hi ha la creació d’una plataforma d’intercanvi de coneixements, de bones pràctiques i de formació entre totes les regions participants. Així mateix, per part de la Comissió Europea, hi haurà un assessorament per tal d’establir vincles estables de cooperació un cop el projecte hagi finalitzat. Prèviament, es realitzaran visites a les prefectures japoneses i les regions europees per part de les diferents delegacions. En aquesta línia, el director general de Societat del Coneixement, Transferència i Territori, Xavier Aldeguer Manté, visitarà durant aquesta setmana algunes de les regions del Japó amb les quals s’establiran vincles de cooperació per conèixer de primera mà alguns dels centres i projectes. Està previst que la delegació de les regions japoneses torni la visita a Catalunya la pròxima primavera.

El Govern a les xarxes
undefined