El projecte Vesiprod guanya una medalla dʼor en la competició iGEM de biologia sintètica

D'esquerra a dreta, els estudiants Olalla Ramírez, Arnau Vila, Alicia Invernón, Julia Sánchez i Pau Marín, que van representar tot l'equip en la competició iGEM de biologia sintètica.
Recerca
(11/11/2022)

El projecte Vesiprod, impulsat per un equip dʼestudiants de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, ha guanyat una de les medalles dʼor del certamen internacional de biologia sintètica iGEM, que impulsa la International Genetically Engineered Machine (iGEM) Foundation. La competició, que va tenir lloc del 26 al 28 dʼoctubre a París (França), va aplegar més de 300 equips de joves investigadors dʼarreu el món.

Recerca
11/11/2022

Vesiprod: la lluita contra el limfoma de Burkitt

En aquesta trobada anual de lʼiGEM —que enguany arribava a la 19a edició—, van representar la UB davant el jurat quatre estudiants: Arnau Vila, Júlia Sánchez, Alicia Invernón i Pau Marín. Van defensar el projecte Vesiprod, que té com a objectiu modificar una línia cel·lular mitjançant tècniques dʼenginyeria genètica i biologia sintètica per exosomes altament purificables carregats amb un ARN dʼinterferència, i així tractar el limfoma de Burkitt, que afecta tant infants com adults.

LʼiGEM és un certamen emblemàtic que va néixer el gener del 2003 a lʼInstitut de Tecnologia de Massachusetts (MIT). En el marc del concurs, els alumnes van disposar dʼun estand que els va permetre interaccionar amb altres estudiants i empreses biotecnològiques dʼarreu del món per explicar el seu projecte i conèixer els projectes científics de la resta dʼequips participants. En paral·lel, també van poder participar en tallers dʼàmbits diversos relacionats amb la recerca científica i la biologia sintètica.

Vesiprod és un projecte impulsat pels estudiants Olalla Ramírez, graduada en Ciències Biomèdiques i estudiant del màster en Neurociències; Pau Marín, que ha cursat el màster en Immunologia Avançada; Arnau Vila, Júlia Sánchez, Jaume Ros, Claudia Campos i Claudia Gómez-Pastrana, estudiants del grau en Ciències Biomèdiques; Arnau Llambrich, estudiant del grau en Farmàcia; Alícia Invernón, estudiant dels graus en Biologia i Biotecnologia; David Carrillo, estudiant del grau en Medicina; Neus Muntó, Eva Arribas i Mar Cabello, estudiants del grau en Biotecnologia; Daniel Saenz, graduat en Ciències Biomèdiques; Alejandro Madrid, estudiant del màster en Bioinformàtica i graduat en Bioquímica i Ciències Biomèdiques, i Àlex Bedmar, graduat en Bioinformàtica. En aquesta iniciativa, cal destacar el suport científic del professor Manuel Reina, del Departament de Biologia Cel·lular, Fisiologia i Immunologia i del Grup de Recerca Celltec UB, i dels experts Gaël Roué, Marcelo Lima i Núria Profitós, de lʼInstitut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras. En aquest repte tan il·lusionant, els joves estudiants de la UB van poder implicar la mateixa Universitat de Barcelona i les empreses Palobiofarma i Capital Cell com a grans patrocinadores. A més, van rebre el suport de la Universitat Autònoma de Barcelona, lʼInstitut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras, la Fundació Catalunya La Pedrera, la gestoria Bertomeu Assessors i lʼassociació Jeroni de Moragas.

La iGEM Foundation és una entitat independent i sense ànim de lucre dedicada a lʼeducació, el progrés de la biologia sintètica i la promoció dʼuna comunitat oberta i col·laborativa en aquest àmbit del coneixement. Cada any, el certamen iGEM permet que joves estudiants amb talent, lliures dels condicionants de la recerca professional acadèmica, superin els límits de la biologia sintètica i resolguin problemes actuals de salut i medi ambient. Els equips construeixen dispositius amb què exploren nous enfocaments i idees per resoldre problemes complexos, que van des de la bioremediació fins a tractaments terapèutics i materials sostenibles.

Arran de la participació en la competició iGEM 2022, els estudiants de la UB es plantegen formar un nou equip per oferir lʼoportunitat a més alumnes de participar-hi i de viure aquesta experiència inoblidable.