22/11/2022

El projecte Aperitius de ciència guanya el Premi de Divulgació de la Ciència de l’ACCC

La iniciativa, impulsada per la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV, ComCiència, va consistir en repartir sotagots científics amb missatges divulgatius a través de més de 400 terrasses de bars i restaurants de la demarcació de Tarragona

Urbano Lorenzo, vicerector de política científica i projectes interdisciplinars i Montse Cartañà, de la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV, recollint el premi.

El projecte Aperitius de Ciència, que fa divulgació científica a través de sotagots, ha estat el millor valorat pel jurat de la II edició dels Premis de divulgació de la ciència de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), que es van atorgar ahir dilluns a Barcelona. La iniciativa impulsada per la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV, ComCiència, va consistir en el disseny i impressió d’una vintena de models diferents de sotagots científics reutilitzables, que es van repartir a més de 400 terrasses de bars i restaurants de la demarcació de Tarragona i dels campus universitaris de la URV.

La iniciativa es va gestar mesos després del confinament, quan les terrasses dels bars van esdevenir un punt de trobada per trobar-se i socialitzar. Els missatges divulgatius que apareixen als sotagots són cridaners i directes, i permeten fer un “aperitiu” de ciència, que doni lloc a converses sobre temes científics en un ambient relaxat i distès. Cada sotagot incorpora a la part de darrere un codi QR a través del qual es pot anar a la pàgina web del projecte, on hi ha una explicació científica ampliada del concepte plantejat, que signa una investigadora o investigador de la Universitat, per garantir-ne el rigor.

En total s’han fet 19 dissenys diferents de disciplines diverses, i se n’han imprès 100.000 exemplars que s’ha distribuït per més de 400 bars i restaurants de la demarcació de Tarragona. L’objectiu d’aquesta acció també ha estat portar la divulgació científica no només a establiments de ciutats i municipis turístics, sinó també a localitats molt allunyades i poc poblades, per tal que tothom tingui accés a aquesta iniciativa divulgativa. Així, els sotagots han arribat a les terrasses dels principals nuclis urbans de la demarcació de Tarragona, però també a poblacions de molt pocs habitants.

Aperitius de ciència tindrà continuïtat i l’objectiu en els propers mesos és reconvertir els sotagots en estovalles de paper per repartir a bars i restaurants de la demarcació. El projecte, que ha rebut el finançament de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i el suport de Vins i Licors Jové en la distribució, és exportable i de fet ja s’han rebut peticions per portar els sotagots de la URV a altres municipis de fora de la demarcació.

2 replies

1. Jo |

Felicitats a la Cristina i la Montse, que porten anys fent una feina molt bona des de Comciència. Es nota la motivació i com els agrada el que fan, això és part de l’èxit.

2. Arantxa |

L’enhorabona, Montse i Cristina!! La bona feina té recompensa! Sempre penseu i feu coses xules al Gabinet.

Comenta