Empresa i Treball

L empresa emergent catalana SUCCIPRO investiga nous fàrmacs per al Crohn, l obesitat i la diabetis

L'empresa emergent catalana SUCCIPRO investiga nous fàrmacs per al Crohn, l'obesitat i la diabetis

query_builder   8 gener 2023 11:00

event_note Nota de premsa

1. L'empresa spin-off de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i la Universitat Rovira i Virgili (URV), de Tarragona, busca desenvolupar una nova teràpia que disminueixi el succinat, una substància natural que produeix el nostre cos i que les persones amb malalties metabòliques i inflamatòries tenen alterada
  2. SUCCIPRO ha rebut un ajut directe de 100.000 euros d’ACCIÓ de la línia Startup Capital, destinada a impulsar el creixement d’empreses emergents amb un alt potencial tecnològic
  3. La spin-off neix a partir de l’experiència del Grup de Recerca en Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (DIAMET) de l’IISPV, que se centra a trobar tractaments per a aquest tipus de malalties i condicions de salut

L’empresa emergent catalana SUCCIPRO, una spin-off de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i de la Universitat Rovira i Virgili (URV), de Tarragona, està investigant fàrmacs pioners per a l’obesitat, la diabetis tipus 2 o el Crohn, entre altres malalties inflamatòries i metabòliques.

SUCCIPRO ha estat beneficiària de l’ajut Startup Capital d’ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball, destinat a impulsar el creixement de startups tecnològiques i deep tech en fase inicial. En concret, l’empresa emergent ha rebut 100.000 euros.

La spin-off, creada aquest 2022, centra la seva recerca en el descobriment de teràpies innovadores que permetin disminuir el succinat, una substància que produeixen de forma natural les cèl·lules de l’organisme i els bacteris intestinals (l’anomenada “microbiota”) i que es veu alterada quan existeixen malalties inflamatòries o metabòliques. “Les persones amb malalties com el Crohn, l’obesitat i la diabetis pateixen una inflamació que està relacionada amb un augment dels nivells de producció del succinat”, explica la doctora Isabel Huber, cofundadora i directora general de l’empresa.

L’element innovador d’aquesta spin-off es fonamenta en una línia de probiòtics que ajuda a regular la producció d’aquesta substància i que, per tant, contribueix a millorar la salut de les persones amb trastorns metabòlics i inflamatoris com l’obesitat, la diabetis, el Crohn o el fetge gras no alcohòlic.

“Pensem que la salut dels pacients amb aquestes malalties pot millorar si se’ls administren productes capaços de reduir els nivells de succinat, ja que les nostres dades demostren que la disminució d’aquesta molècula modera la inflamació i millora el metabolisme”, apunta la doctora Huber. “En el cas de la diabetis, per exemple, hem vist que els nostres tractaments poden millorar els nivells glucèmics i la sensibilitat a la insulina (dos indicadors que els pacients amb diabetis tenen alterats), mentre que en el del Crohn, la disminució del succinat ajudaria a controlar la inflamació associada a la malaltia ”, afegeix.

L’objectiu de SUCCIPRO és acabar desenvolupant una línia de productes que contribueixi a la disminució del succinat i, consegüentment, que millori la salut de les persones amb aquestes malalties. De fet, actualment l’empresa es troba desenvolupant altres productes farmacològics basats en enzims també capaços de disminuir el succinat que calculen que es podrien arribar a testar en humans el 2025.

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la incidència de l’obesitat (condició que es considera el principal factor de risc per al desenvolupament de la diabetis) en la població mundial s’ha triplicat els darrers 50 anys. Per la seva banda, la malaltia de Crohn afecta entre 100 i 300 persones de cada 100.000 habitants, però cada vegada té més incidència a la nostra societat, especialment entre la gent jove. Tot i això, els tractaments que avui dia hi ha disponibles tenen una limitada eficàcia i molts efectes secundaris, expliquen des de l’empresa.

La spin-off neix a partir de l’experiència del Grup de Recerca en Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (DIAMET) de l’IISPV, que lideren els doctors Sonia Fernández Veledo i Joan Vendrell, i dedica els seus esforços a trobar tractaments per a aquest tipus de malalties i condicions de salut. “En investigacions anteriors vam detectar que les persones que tenen nivells elevats de succinat no tenen bona salut metabòlica i, per tant, tenen més risc de patir altres patologies”, destaca la doctora Huber. “Els intents previs per desenvolupar fàrmacs pel succinat han fallat, però gràcies a les nostres investigacions hem entès per què i ara podem desenvolupar-ne de nous”. Part del projecte de SUCCIPRO ha estat publicat a la prestigiosa revista científica Microbiome.

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

1. Twitter @accio_cat | Twitter @empresacat | Twitter @treballcat
  2. Facebook @acciocat
  3. Linkedin ACCIÓ