UVIC UCC

Pròxima Pantalla

El pòdcast Pròxima Pantalla dona difusió a les titulacions relacionades amb les tecnologies digitals, els videojocs i els entorns interactius, per tal d’incentivar les vocacions tecnològiques.

Es tracta d’un sector on la demanda cada cop és més gran, i existeix una necessitat per incorporar nous perfils tecnològics en diferents àrees professionals.

Aquest pòdcast s’ha creat amb el suport del Departament de Cultura i l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC i de la Unitat de Divulgació Científica de la UVic-UCC.

Disponible a diferents plataformes digitals:

Llista d’episodis

Episodi 1: El disseny de jocs (Game Design)
El disseny del joc (o en anglès, “Game Design”) és una disciplina que engloba un conjunt d’elements tecnològics, psicològics, comunicatius, etc. en la creació i desenvolupament d’un joc. En aquest capítol es parla del paper del game designer (dissenyador de jocs) i el seu coneixement en el funcionament del joc per crear experiències úniques i atractives.

Amb la participació de:

  • Joan Casas. Doctor en Societat de la Informació i el Coneixement per la UOC. Professor associat de Game Design a la UVic. (LinkedIn | ORCID)
  • Roger Ruiz. Graduat en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. Cursant un màster en Programació de Videojocs. (LinkedIn)
  • Marc Balasch. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic. (LinkedIn)

Disponible a:

Episodi 2: Disseny d'experiències d'usuari (UX)
L’experiència d’usuari (de l’anglès “user experience” o UX) és la sensació i opinió d’una persona mentre interactua amb un producte o servei, especialment en relació amb l’ús que en fa i la facilitat que té per aconseguir els seus objectius. El capítol parla de la importància del disseny UX, la qual afecta la satisfacció dels usuaris, i com s’han de tenir en compte les necessitats a l’hora de crear un producte, fent especial menció a la usabilitat i l’accessibilitat.

Amb la participació de:

  • Laura Martínez. Graduada en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. Màster en Experiència d’Usuari i interfícies gràfiques. Projecte Avey. (LinkedIn)
  • Jose Díaz. Doctor en Computació per la UPC. (LinkedIn | ORCID)
  • Carles Bosch. Doctor en Informàtica. Professor i coordinador del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs. (LinkedIn | ORCID | Scholar Google | ResearchGate | Scopus)
  • Oriol Roch. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic. (LinkedIn)

Disponible a:

Episodi 3: La creació de la part visual (Art)
Un aspecte essencial en la creació d’un joc és el plantejament visual i la seva estètica, per oferir una experiència atractiva i diferenciada. En el procés de creació d’un joc, un cop definit l’objectiu i les seves mecàniques, entra en joc el perfil de l’artista, el qual treballa perquè el primer contacte amb el joc sigui atraient. En aquest capítol s’esmenten els diferents perfils artístics que participen en la creació visual d’un videojoc.

Amb la participació de:

  • Ivan Boix. Il·lustrador. Director d’art i artista de Disney. (WorldCat)
  • Christina Blanco. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.
  • Sílvia Masllorens. Graduada en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. Màster en Il·lustració professional.
  • Carles Bosch. Doctor en Informàtica. Professor i coordinador del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs. (LinkedIn | ORCID | Scholar Google | ResearchGate | Scopus)

Disponible a:

Episodi 4: Aplicacions mòbils (Apps)
Les aplicacions mòbils han escalat en els darrers anys per convertir-se en eines essencials pel nostre dia a dia. Destinades als dispositius intel·ligents, proporcionen l’accessibilitat per fer-ne ús en qualsevol lloc i en qualsevol moment. En aquest capítol es parla sobre els perfils professionals que intervenen en la creació d’aplicacions mòbils i quins aspectes es tenen en compte per millorar la vida dels usuaris.

Amb la participació de:

  • David Reifs. Doctor en Ciències Experimentals i Tecnològiques per la UVic. Professor associat. (LinkedIn | ORCID)
  • Marina Urpí. Graduada en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. (LinkedIn)
  • Guillem Ribó. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic. (LinkedIn).
  • Albert Vargas. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.

Disponible a:

Episodi 5: Desenvolupament de videojocs (Game development)
Els motors gràfics són eines per desenvolupar i programar videojocs, i són la principal eina de treball dels perfils tècnics en l’etapa de producció d’un joc. Alguns dels motors gràfics més emprats són l’Unreal Engine i l’Unity. En aquest capítol es parla sobre el dia a dia del perfil de desenvolupador de videojocs i els seus reptes amb l’aplicació de les diferents tecnologies per a la creació d’un videojoc.

Amb la participació de:

  • Enric Vergara. Professor associat de la UVic. Màster en Videojocs. (LinkedIn)
  • Laia Font. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.
  • Albert Vargas. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.
  • Marina Urpí. Graduada en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. (LinkedIn)

Disponible a:

Episodi 6: Intel·ligència artificial (IA)
La intel·ligència artificial (IA) és una tecnologia que ha anat prenent rellevància al llarg dels anys per facilitar l’aplicació de tasques que requereixen intel·ligència humana de manera automatitzada. Mitjançant el “machine learning”, les tecnologies estan programades perquè aprenguin per elles mateixes a base d’una recopilació de dades i l’experiència adquirida amb la interacció amb l’humà. En aquest capítol es parla de l’impacte de la IA en la nostra vida, les seves característiques i desafiaments en la societat.

Amb la participació de:

  • Lorena Casanova. Enginyera biomèdica. Màster en Data Science. Especialista en Intel·ligència Artificial. Doctorand en Tecnologia i Ciències experimentals. (LinkedIn)
  • Laia Font. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.

Disponible a:

Episodi 7: Realitat Virtual (RV) i Realitat Augmentada (RA)
La realitat virtual i augmentada ens endinsa en un món virtual d’escenes i objectes que ens permeten viure una experiència molt propera, i crear simulacions realistes de 360 graus. No només podem veure, sinó també ens podem moure en aquell entorn. El capítol pretén donar a conèixer les diferents àrees i àmbits de la vida on es pot aplicar la realitat virtual i quins usos pot tenir.

Amb la participació de:

  • Mireia Cigarrán. Enginyera química industrial. Fundadora i CEO de VRPharma. (LinkedIn)
  • Enric Vergara. Professor associat de la Uvic. Màster en Videojocs. (LinkedIn)
  • Marina Urpí. Graduada en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. (LinkedIn)
  • Sílvia Masllorens. Graduada en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. Màster en Il·lustració professional.
  • Albert Vargas. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.

Disponible a:

Episodi 8: Gamificació
La gamificació és l’aplicació de mecàniques de joc en contextos no lúdics amb l’objectiu de millorar la motivació i compromís dels participants, en qualsevol entorn (educatiu, empresarial, social, etc.). La gamificació recull el concepte del model MDA (en anglès, “Mechanics, Dynamics, Aesthetics”), és a dir, “mecàniques, dinàmiques i estètica”, el qual s’utilitza per dissenyar i analitzar jocs digitals i altres sistemes gamificats. Aquest capítol pretén conèixer l’ús i les característiques de productes digitals gamificats.

Amb la participació de:

  • Sergi Grau. Doctor en Informàtica per la UPC. Professor del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs. (LinkedIn | ORCID | Twitter)
  • Anna Puig. Doctora en Informàtica per la UPC. Directora del grup de recerca WAI de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la UB. (LinkedIn | ORCID | ResearchGate | Scopus)
  • Inma Rodríguez. Doctora en Informàtica per la Universidad de Alcalá de Henares, Madrid. Grup de recerca WAI. (ORCID | Scholar Google | ResearchGate | Scopus)
  • Roger Ruiz. Graduat en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. Cursant un màster en Programació de Videojocs. (LinkedIn)

Disponible a:

Episodi 9: La importància de l'àudio
El so és l’encarregat de generar un ambient adequat que inciti l’usuari a continuar veient el vídeo, jugant al videojoc, o vivint una experiència digital, que ajudi a captar la seva atenció i a generar-hi interacció. A més, crea sensacions diferents que contribueixen a fer que el vídeo sigui recordat i ajuda a completar i aclarir qualsevol missatge visual. En aquest capítol es parla sobre la importància de l’àudio en els productes digitals.

Amb la participació de:

  • Marc Vaillo. Professor del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic. Professor de la Facultat d’Empresa i Comunicació. Músic. (LinkedIn | Twitter)
  • Christina Blanco. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.
  • Eduard Escolà. Graduat en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. (LinkedIn)
  • Joel de Palau. Graduat en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. Màster en Experiència d’Usuari (UX). (LinkedIn)

Disponible a:

Episodi 10: Una perspectiva de gènere
Aquest capítol té com a objectiu parlar de la perspectiva de gènere, present i futur, en l’àmbit tecnològic. Quin és el paper de la dona en el sector tecnològic? S’esmenten diferents referents tecnològics femenins que poden servir com a inspiració a futures professionals en l’àmbit.

Amb la participació de:

  • Anna Puig. Doctora en Informàtica per la UPC. Directora del grup de recerca WAI de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la UB. (LinkedIn | ORCID | ResearchGate | Scopus)
  • Inma Rodríguez. Doctora en Informàtica per la Universidad de Alcalá de Henares, Madrid. Grup de recerca WAI. (ORCID | Scholar Google | ResearchGate | Scopus)
  • Marina Urpí. Graduada en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs per la UVic. (LinkedIn)
  • Christina Blanco. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.
  • Laia Font. Estudiant del grau en Multimèdia, Aplicacions i Videojocs de la UVic.

Disponible a:

Enllaços d’interès:

Produït per:

Sergi Grau
Laura Clotet
Jonathan Gómez

Amb la col·laboració de:

Amb el suport de: