Nota de premsa

CaixaBank participa en un consorci de recerca europeu per explorar noves maneres de combatre ciberatacs mitjançant intel·ligència artificial

Projecte denominat AI4CYBER, que s'emmarca en el programa Horitzó Europa

icon_font_reducir
icon_font_aumentar
icon_email
Arxius adjunts

• L'entitat uneix esforços amb altres onze empreses i organitzacions internacionals per ajudar als desenvolupadors i operadors de sistemes a administrar de manera efectiva la seguretat contra atacs cibernètics avançats.

• El rol principal de CaixaBank en el projecte és liderar un pilot de prevenció del frau que permeti provar les solucions desenvolupades en l'entorn real d'una entitat financera.

• La ciberseguretat és una prioritat per a CaixaBank, que ha implementat un ecosistema de ciberseguretat que compta amb equips especialitzats i infraestructura tecnològica avançada per protegir les transaccions digitals de les incidències de seguretat.

CaixaBank ha format, juntament amb altres onze empreses i organitzacions internacionals, un consorci europeu de recerca per analitzar com millorar la ciberseguretat gràcies a l'ús de la intel·ligència artificial (IA) i el big data. El projecte, denominat AI4CYBER, s'emmarca en el programa Horitzó Europa per a la recerca i innovació, finançat per la Unió Europea.

Juntament amb Tecnalia (coordinadora del projecte), la Universitat de Western Macedònia, Thales, Frontedart, Public Power Corporation, ITTI, l'Hospital do Espírito Santo de Évora, Montimage, Search-Lab, European Organisation for Security i PDMFC, CaixaBank ha format un equip que, durant els pròxims tres anys, estudiarà noves maneres de respondre als desafiaments en ciberseguretat, amb un focus especial en les oportunitats i riscos que suposa l'aplicació de la intel·ligència artificial.

Concretament, l'objectiu del consorci AI4CYBER és dissenyar nous serveis de ciberseguretat per a la comprensió, detecció i anàlisi dels atacs, així com maneres d'ajudar a preparar els sistemes crítics perquè siguin resistents a ells. Els seus resultats aniran orientats a ajudar a desenvolupadors i operadors de sistemes per administrar de manera efectiva la seguretat, la resiliència (capacitat per a adaptar-se a situacions adverses amb resultats positius) i la resposta dinàmica contra atacs cibernètics avançats.

El rol principal de CaixaBank en el projecte és liderar el cas pilot d'aplicació de les solucions per a la protecció de la seva infraestructura i la prevenció del frau. D'aquesta manera, els desenvolupaments d'AI4CYBER es provaran en l'entorn real d'una entitat financera i es podran estudiar els seus beneficis en termes de temps de resposta davant d’incidents, i la millora de models de detecció d'anomalies en els patrons de comportament.

Projectes europeus de recerca

A més d'aquest consorci, CaixaBank ha participat en altres projectes europeus en el marc del programa Horitzó 2020, que va comptar amb gairebé 80.000 milions d'euros de finançament de la Unió Europea durant set anys (2014-2020). L'actual marc de finançament per a la recerca i la innovació de la Comissió Europea, Horitzó Europa compta amb 95.510 milions d'euros per al període 2021-2027 i el seu objectiu és garantir que Europa produeixi ciència de primer nivell i elimini les barreres per a la innovació.

CaixaBank ha aconseguit formar part de deu consorcis guanyadors en els últims anys, amb un finançament rebut en innovació tecnològica i de ciberseguretat superior als 2,5 milions d'euros.

La participació de CaixaBank en aquests projectes posiciona l'entitat com un agent implicat en R+D per al sector financer, amb un focus especial en la seguretat de la informació. A més, formar part d'aquests consorcis internacionals facilita a l'entitat una major coordinació en la millora contínua de l'entorn de ciberseguretat de l'entitat i del sector financer en general.

Ciberseguretat, una prioritat estratègica

La ciberseguretat és una prioritat per a CaixaBank, que ha implementat un ecosistema de ciberseguretat que compta amb equips especialitzats i infraestructura tecnològica avançada per a protegir les transaccions digitals de les incidències de seguretat.

L'entitat inverteix de manera contínua en tecnologia per a respondre als requeriments dels clients, garantir el seu creixement, l'adaptabilitat a les necessitats del negoci i la disponibilitat permanent de la informació. D'aquesta manera, es garanteix una adaptació total de la infraestructura a les necessitats de la gestió financera i del servei als clients.

CaixaBank ha estat pionera en la coordinació i la recerca en seguretat, amb mesures com la creació d'un grup especialitzat en respostes a incidents de seguretat informàtica i d'un centre que coordina la seguretat integral de tot el Grup. A més, és membre dels principals fòrums internacionals de recerca i col·laboració en matèria de ciberseguretat.